کد مطلب: ۸۲۷۲۰۶

دولت امارات برای جذب ۱۴۰میلیارد دلار در اقتصاد دیجیتال خود تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی کرده است:

تا سال ۲۰۳۰ اتفاق می‌افتد / راه‌اندازی ۳۰ یونیکورن در دوبی

تا سال 2030 اتفاق می‌افتد / راه‌اندازی 30 یونیکورن در دوبی

هدف دوبی این است که تا سال 2024 بیش از 300 کسب‌وکار دیجیتالی جدید جذب کرده و بیش از 30 یونیکورن تا سال 2030 ایجاد کند. در حال حاضر امارات بیش از 5500 استارتاپ در حوزه فناوری داشته و سه استارتاپ یونیکورن دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور امارات متحده عربی، یکی از مراکز اصلی استارتاپی و نوآوری خاورمیانه است. اکنون این کشور 3 یونیکورن دارد و برنامه‌ریزی کرده که تا سال 2031، در حوزه اقتصاد دیجیتال خود بیش از 140 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

سیاست‌های دولتی مساعد، دسترسی به سرمایه مطلوب و محیط کسب‌وکاری حمایت‌کننده از جمله مهم‌ترین دلایل رشد کارآفرینی و نوآوری در این کشور محسوب می‌شوند. در همین راستا، ارائه طرح موسوم به D33 نقطه عطفی در توسعه اکوسیستم استارتاپی امارات به شمار می‌رود که چشم‌انداز آن تا سال 2033 ترسیم شده است.

خیز به سوی نوآوری از آغاز سال 2000

در اوایل هزاره سوم میلادی، دولت امارات دست به اقدامات متعددی برای تقویت نوآوری و کارآفرینی و زمینه‌چینی برای ایجاد استارتاپ های یونیکورن زد که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه پارک فناوری و شهر اینترنت دوبی اشاره کرد.

امارات با داشتن 3 شهر در بین هزار شهر برتر جهان، یکی از مراکز اصلی استارتاپی خاورمیانه محسوب می‌شود و در حال حاضر دارای جایگاه بیست و هشتم در اکوسیستم استارتاپی جهان است.

شهر دوبی به‌عنوان مرکز اکوسیستم استارتاپی این کشور و همچنین مرکز نوآوری دنیای عرب، مقصد جذابی برای کارآفرینان در منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) به حساب می‌آید.

هدف دوبی این است که تا سال 2024 بیش از 300 کسب‌وکار دیجیتالی جدید جذب کرده و بیش از 30 یونیکورن تا سال 2030 ایجاد کند. در حال حاضر امارات بیش از 5500 استارتاپ در حوزه فناوری داشته و سه استارتاپ یونیکورن دارد.

امارات و جذب سرمایه 3 میلیارد دلاری

براساس گزارش زاویا ، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سعودی پیش‌بینی کرده است که ناحیه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) تا سال 2030 می‌تواند 45 استارتاپ با ارزش 100 میلیارد دلار ایجاد کند. بر همین مبنا عجیب نیست اگر امارات گزینه مناسبی برای استارتاپ‌ها جهت جذب سرمایه و رشد آنها باشد.

به طوری که اخیراً استارتاپ‌های هندی نیز به‌عنوان بخشی از کریدور هند-امارات، ارائه‌های آسانسوری برای جذب سرمایه در این شهر داشتند. در حقیقت یکی از شیوه‌هایی که امارات در پیش گرفته این است که استارتاپ‌ها را از کشورهای دیگر جذب کرده و زمینه تبدیل شدن‌شان به یونیکورن را فراهم می‌کند.

این کشور که تنها 10 میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از 6 میلیون نفر آن مهاجر هستند. بنابراین کمبود سرمایه انسانی خود را با زمینه‌سازی برای جذب استعدادها از کشورهای دیگر جبران می‌کند. سود آن هم طی سال‌های پیش رو به جیب خودش می‌رود.

امارات در سال‌های اخیر، به دلیل موقعیت استراتژیک، مقررات دولتی حمایت‌کننده، دسترسی به استعدادهای درجه ‌یک و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب به یکی از اکوسیستم‌های استارتاپی مطلوب تبدیل شده است.

بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر اکوسیستم امارات بازاری پویا است، به طوری که در سال 2020 امارات به تنهایی 40درصد از آمار 3 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ناحیه منا را (در حالی که این کشور تنها 3درصد از جمعیت این منطقه را دارد) به خود اختصاص داد.

چشم‌انداز جذب سرمایه 140میلیارد دلاری با طرح D33

امارات این کشور کوچک شیخ‌نشین، قصد دارد روند سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود را با شدت بیشتری ادامه داده و با طرح D33 که توسط شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات، ارائه شده است، این روند را تا سال 2033 به دو برابر افزایش دهد.

این طرح که شامل 100 پروژه می‌شود، به دنبال تثبیت جایگاه امارات بین چهار مرکز مالی جهانی است تا بتواند طی 10 سال آینده بیش از 140 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

هرچند این سرمایه انسانی است که یونیکورن ها را می‌سازد. اما جایی که سرمایه مالی است می‌توان امید داشت که سرمایه انسانی بماند و برای ساخت کسب‌وکارهای میلیارد دلاری تلاش کند.

اصلاحات مداوم در حوزه کسب‌وکار توسط دولت، زیرساخت مالی و حقوقی مورد نیاز را برای این کشور تأمین می‌کند. به‌روزرسانی قانون ورشکستگی نیز اقدام مناسبی در این راستا به شمار می‌رود.

مجوزهای استارتاپی صادرشده از سوی دولت و قوانین ویزای انعطاف‌پذیر نیز در جذب سرمایه برای این کشور تأثیرگذار بوده است. همچنین، شکل‌گیری مناطق آزاد متعدد در امارات، باعث شده اکوسیستم استارتاپی این کشور در جذب سرمایه خارجی موفق‌تر از قبل باشد.

وفور سرمایه و فرصت‌های جذب سرمایه برای کارآفرین‌ها عامل دیگری است که بر موفقیت امارات به‌عنوان پایگاهی مناسب برای استارتاپ‌ها تأثیرگذار بوده است. به همین دلیل بنیانگذاران زیادی خواهان حضور در امارات برای تبدیل کردن استارتاپ شان به یونیکورن هستند.

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نمایشگاه اکسپو 2020 در دوبی و رویدادهایی از قبیل نشست سالانه سرمایه و کنگره کارآفرینی جهانی، محفل سرمایه‌گذاری استارتاپی و نمایشگاه بین‌المللی جیتکس امارات موفق به تثبیت حضور خود در صحنه جهانی شده و توجه بیشتری را به سمت اکوسیستم استارتاپی پویای خود جلب کرده است.

هزینه بالای زندگی و مقررات کسب‌وکار منسوخ‌شده از جمله چالش‌هایی هستند که امارات در این زمینه با آن‌ها روبه‌رو است. بااین‌حال، دولت این کشور می‌تواند از طریق اقدامات بخش دولتی، چارچوب قانونی و مالی حمایت‌کننده‌ای را برای کارآفرینان ایجاد کند.

تبدیل دوبی به پایتخت افتصاد دیجیتال دنیا

طبق نقشه راه تبدیل دوبی به پایتخت اقتصاد دیجیتال دنیا، از سال 2017 استارتاپ‌های مستقر در دوبی حدود 96درصد از سرمایه جذب‌شده در امارات را کسب کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده قدرت اقتصاد استارتاپی برتر دوبی است.

اگرچه شهر ابوظبی جایگاه پایین‌تری دارد، اما با سرمایه‌گذاری روی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد قصد دارد این شکاف را پر کند. دو شهر دیگر امارات که ظرفیت استارتاپی بالایی دارند، شارجه و الخیمه هستند.

.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.