کد مطلب: ۸۲۷۹۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

الکامپ ۲۶؛ از حضور کمرنگ استارتاپ‌ها تا وعده ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ فناوری

الکامپ 26؛ از حضور کمرنگ استارتاپ‌ها تا وعده ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ فناوری

آیین افتتاحیه نمایشگاه الکامپ، روز یکشنبه چهارم تیرماه و در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این مراسم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، سیدمحمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، محمدصادق خیاطیان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، مرتضی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و حسین اسلامی رئیس هیات‌مدیره نصر تهران حضور داشتند.

جواد راشدی: به گزارش تجارت‌نیوز ، بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ در حالی آغاز شد که بعد از یک وقفه 4 ساله با تغییرات زیادی از جمله حذف چندین بخش، مانند آوردگاه سرمایه، الکامپ استارز و الکامپ پیچ همراه بود.

اولین سخنران این مراسم، حسین اسلامی رئیس هیات‌مدیره نصر بود که طی سخنانش گفت: شعار امسال نمایشگاه "آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال" است و لازم می‌دانم در ابتدا تفاوت‌های الکامپ امسال با الکامپ‌های سابق را با شما در میان بگذارم.

امسال بعد از سختی‌ها و مشکلات جدی اقتصادی با بیش از 480 شرکت‌کننده مواجه‌ایم که در محوطه‌ای به مساحت 40هزار متر که 23هزار متر آن مسقف است، گرد هم آمده‌اند ولی این تعداد شرکت‌کننده و بزرگی مجموعه باعث افتخار نیست بلکه افتخار ما برگزاری رویداد‌هایی مانند تینو استارز است. دانش آموزانی که از استان‌های مختلف مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آمده‌اند و این آینده‌سازان از الان شبیه مجموعه‌های استارتاپی به رقابت خواهند پرداخت. چنین رویدادهایی برای ما قابل افتخار است.

تمرکز الکامپ بر روی محتوا

امسال تمرکر الکامپ روی محتواست. یک زمانی اسم این رویداد، الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بوده، ما در فضای اقتصاد دیجیتال نیازمند این هستیم که همه صنایع گرد هم بیایند و فناوری اطلاعات به‌عنوان فعال‌کننده این صنایع کنار آنها بنشیند.

ما حتی از جامعه‌شناسان دعوت کرده‌ایم که در تولید محتوا کنار ما قرار بگیرند تا آینده کشور را با حوزه اقتصاد دیجیتال به زبان مردم تصویر کنند و هم به زبان مردم گفتگو کنند.

قطعا شرایط امسال با شرایط چهار سال پیش که آخرین دوره را داشتیم متفاوت بوده، شاید چهار سال پیش شاهد ظهور و بروز استارتاپ‌ها بیش از امروز بودیم و اکنون مجموعه‌های مختلفی مانند فعالان حوزه رمز ارز و کریپتو حضور جدی در نمایشگاه دارند. همچنین امسال نزدیک به 70 میهمان از 10 کشور مختلف داریم.

چالش‌های اقتصاد دیجیتال در ایران

اسلامی در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد: می‌‎دانیم برای آینده بهتر اقتصاد دیجیتال اگر قرار است کاری بکنیم باید انتظارات خود را هم بگوییم. اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال را تقسیم به سه بخش بکنیم، در حوزه سخت‌افزار همانقدر که معتقدیم به حوزه تولید، معتقدیم برای تولید، نیازمند واردات خوب هم هستیم، تولید خوب نیازمند واردات به موقع است و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ما نیازمند به‌روزرسانی هستند. در شرایطی که الان با شما صحبت می‌کنیم، به‌صورت جدی نیازمندیم که در حوزه واردات زیرساخت‌ها همکاری بهتری انجام بشود. این حجم از مقاومت‎‌ها هم در مجموعه وزارت صمت و هم در مجموعه بانک مرکزی باعث شده ما نتوانیم به این زیر ساخت‌ها برسیم.

آن زمانی که نگاه ما نسبت به کالای حوزه‌های فناوری اطلاعات از نگاه لوکس به نگاه زیرساخت واقعی برای زندگی تغییر پیدا بکند، ما می‌توانیم به یک آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم.

در حوزه نرم‌افزار هم همین موضوع را داریم، ما زمانی می‌توانیم از حوزه نرم‌افزاری دفاع کنیم که دارایی‌های نامشهود در دارایی‌های شرکت‌ها درج شده باشد و بانک‌ها به این دارایی‌های نامشهود استناد کنند. ما زمانی می‌توانیم از رفتن سرمایه‌های انسانی جلوگیری کنیم که به جز زبان، در مقام عمل هم بتوانیم در صورت‌های مالی و در طبقه‌بندی‌های خاص مورد تایید بانک‌ها قرار بگیریم.

همچنین در فضای خدمات، مهمترین موضوع تنظیم‌گری است،؛ استخدام فعالان فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی جز اینکه آنها را مستهلک می‌کند، کمکی به آینده ما نمی‌کند. پس ما انتظار داریم با یک مجموعه به‌عنوان تنظیم‌گر در ارتباط باشیم و سایر تنظیم‌گران پشت این تنظیم‌گر اصلی هماهنگی‌های خودشان را انجام دهند.

مردم روستاها هم رفع فیلترینگ می‌خواهند

مرتضی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ گفت: الان در تمامی عرصه‌‎های زندگی، فناوری اطلاعات جایگزین فناوری‌های دوره سنتی شده است و اقبال بیش از هر چیزی به سمت انقلاب چهارم اطلاعات و هوش مصنوعی بوده و این استقبال تا حدی بوده که خود پدیدآورندگان را نیز نگران کرده است.

بنا به گزارش میدانی نمایندگان مجلس، خواسته مردم حتی در روستاها بحث اینترنت و رفع فیلترینگ است و به‌نظر ‌می‌رسد که نحوه حکمرانی ما در این فضا نیازمند بازنگری است. باید این تغییرات و مطالبات مردم را نه تنها باور کنیم بلکه باید چرخش‌های تحول‌آفرین را با ابتکارات سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری همراهی و هدایت کنیم. جای خوشحالی دارد که دولت سیزدهم در برخی موارد، اراده تحول را از خود نشان داده است.

توسعه طرح فیبر نوری به‌جای تمرکز بر توسعه ارتباطات سیار و بها دادن به توانمندی‌های داخلی، رویکرد استفاده از تجهیزات مخابراتی و کمک به توسعه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی از این جمله است.

جدیدترین زیرساخت فناوری کشور 20 ساله است

توانگر همچنین اشاره کرد که همه قوا برای فراهم کردن محیط باید پای کار بیایند و این تحول ابتدا باید از خود دولت شروع شود زیرا ساختار‌های دولت برای این تحول آماده نیست؛ ساختارهایی که جدیدترین آنها عمر 20ساله دارند. حتی هوش مصنوعی و دولت هوشمند نیز با این ساختار‌ها و فرآیندهای فرسوده به سختی می‌تواند از پس ماموریت خود برآید.

وی ادامه داد: در 10 سال آینده اقتصاد دنیا بر پایه فناوری است و دولت باید نقش خود را براساس استفاده از فناوری‌های نو و اقتصاد دیجیتال کشور هر چه زودتر تدوین و ابلاغ کند و جای فناوری‌‎های نوظهور و هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه خالی است و باید برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال مانند فیلترینگ، مالیات، بیمه، آزادکاری یا فریلنسرینگ، کپی رایت و… فکر اساسی کرد.

نیاید سرمایه‌گذار خارجی را دشمن بدانیم

توانگر در ادمه گفت: اقتصاد دیجیتال نیازمند سرمایه‌گذاری دولت، نهاد‌های عمومی، مردم و سرمایه‌گذاری خارجی است و دولت نباید از سرمایه گذاری خارجی بیم داشته باشد.

همچنین سیاست‌های دولت باید پیش‌بینی‌پذیر باشند چون سرمایه‌های ما در این حوزه، استعداد و سرمایه‌های مالی هستند، واردشدن به صنعتی که ماهیت خود آن تغییرات مداوم است، حداقل نیازمند تثبیت مقررات برای پایدارسازی جذب سرمایه مالی و سرمایه انسانی است.

وی گفت: تنظیم گری باید به بخش خصوصی واگذار شود. ما نباید بترسیم که بخش خصوصی در کنار حاکمیت باشد و بعضی مسئولیت‌ها را بردارد زیرا چابکی بخش خصوصی می‌تواند در کنار راهبرد‌های تعیین‌شده در تنظیم‌گری، روند توسعه اقتصاد دیجیتال را شتاب می‌دهد.

استارتاپ‌های ما برای رفتن به بازار‌های جهانی با ریسک‌های زیادی مواجه‌اند که دولت باید با اتخاذ رویکرد‌ حمایت‌گری به دنبال حمایت از بخش غیردولتی برای حضور در بازار‌های خارجی و منطقه‌ای باشد و برای این مهم لازم است سفارتخانه‌های ما رابطه نزدیک‌تری با بخش غیردولتی داشته باشند و وزارت خارجه باید یک دیپلماسی اقتصادی را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد.

می‌خواهیم 6 آزمایشگاه ملی فناوری بسازیم

بنا بر لایحه برنامه هفتم توسعه، 15درصد تولید ناخالص داخلی باید مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال باشد که حداقل یک هفتم از کل اقتصاد است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در ابتدا ضمن اشاره به جمله بالا گفت: این رویداد فناورانه مهم کشوری باعث شد که حدود 500 مجموعه و نزدیک به 70 مهمان خارجی در آن شرکت کنند.

تحول تاریخی الکامپ

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاوت الکامپ دهه 70 که بیشتر به خدمات سخت‌افزاری و کامپیوتری بود و الکامپ حال حاضر گفت: در نمایشگاه الکامپ بیست و ششم، بیشتر شرکت‌های حاضر، دانش‌بنیان و ارائه‌دهنده محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند.

وی افزود: مسئله اقتصاد دیجیتال به چند فناوری کلیدی وابسته است و اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و در دنیا ماندگار شویم، باید به آنها ورود کنیم. این فناوری‌ها شامل: فناوری میکروالکترونیک مانند ریزتراشه‌ها وحسگرها، فناوری اینترنت اشیا و فناوری هوش مصنوعی است که باید برای تولیدشان تلاش کنیم.

سه فناوری سرنوشت‌ساز

اگر به این سه فناوری و دیگر فناوری‌های جانبی که زاینده و تولیدکننده اقصتاد دیجیتال هستند، توجه تولیدمحور نداشته باشیم، باید منتظر باشیم که به زودی به مصرف‌کنندگان معمولی تبدیل شویم و حتی بازار را از دست دهیم.

فناوری خدماتی به بشر می‌دهد ولی چیز‌هایی را هم از بشر می‌گیرد. برای مثال وقتی ماشین‌آلات جایگزین بشر شد و بجای او کار‌های سخت را انجام داد، بشر تا حدی توان فیزیکی خود را از دست داد و توان بشر امروزی با توان فردی که 200 سال پیش زندگی می‌کرده متفاوت است.

همینطور شبکه‌های اجتماعی به ما اجازه داد که بدون حضور فیزیکی بتوانیم دایره ارتباطات و شبکه‌سازی خود را گسترش دهیم ولی ارتباطات اجتماعی و خانوادگی بشر را گرفت. وقتی در مورد فناوری هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم یعنی قرار است این فناوری به‌جای انسان فکر کند و به‌جای انسان طراحی کند.

ما در معاونت علمی یکی از فناوری‌های برانداز و برافکن را در آینده اقتصاد دیجیتال، قطعا هوش مصنوعی می‌دانیم لذا لازم است علاوه بر کاربرد این فناوری‌ به‌دنبال تولید هم باشیم.

ما در معاونت علمی برنامه ایجاد 6 آزمایشگاه ملی فناوری برای 6 موضوع بزرگ و قابل اعتنا داریم که در آنجا بتوانیم حداقل به 1000 نفر از متخصصین و پژوهشگران در حوزه‌های فناورانه کمک کنیم و قطعا سه آزمایشگاه به میکروالکترونیک، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تعلق می‌گیرد.

این برنامه در راستای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و با کمک شرکت‌های خصوصی و شرکت‌هالی بزرگ اقتصادی انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.