فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۹۱۴۷

در پنل «آیا واقعا پول هست» در نمایشگاه الکامپ مطرح شد:

تشریح وظایف دولت در حوزه استارتاپی / از دولت یونیکورن‌ ساز باید بترسیم

تشریح وظایف دولت در حوزه استارتاپی / از دولت یونیکورن‌ ساز باید بترسیم

معاون علمی- فناوری ریاست‌جمهوری از ساخت 10 یونیکورن تا سه سال دیگر گفته است. اما مدیران و سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی کشور نسبت به این گفته مشکوک هستند و معتقدند که یونیکورن ساختن وظیفه دولت نیست. دولت کارهای دیگری برای انجام دادن دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پنل حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر «آیا واقعا پول هست؟» در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، رضا زرنوخی مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران، علی فیاض‌بخش مدیرعامل سرآوا، محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول و علیرضا خداکرمی رئیس هیات مدیره تجارت الکترونیک پارسیان حضور داشتند. در این پنل در مورد جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، یونیکورن سازی دولت، چگونگی سرمایه در اکوسیستم استارتاپی و همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان صحبت شد.

سونامی استارتاپی در راه است و ما به تورم می‌بازیم

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران در این نشست گفت: قانون‌گذار به کسانی که می‌خواهند تهاتر مالیاتی کنند، اجازه داده در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها ساختمان بسازند و در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان تا سقف ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری کنند. موضوعی که به خودی خود دوباره می‌تواند موج ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری روی ملک را فراهم کند. این یک سونامی برای استارت‌آپ‌ها است.

در حوزه سرمایه‌گذاری سوال می‌شود که شما در چه شکست خوردید یا به تعبیر دیگر به که باختید؟ باور کنید ما نه به بازار ارز نه بازار دیگری نمی‌بازیم، ما فقط به تورم می‌بازیم. او با اشاره به موضوع یونیکورن‌ها در ایران اضافه کرد: بازی یونیکورن‌سازی اصلا بازی معاونت علمی نیست. بازی اکوسیستم اقتصادی است و باید در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت عنوان شود.

دولت با بحران صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو می‌شود

علی ‌فیاض‌بخش، مدیرعامل شرکت هلدینگ سرآوا در این نشست نگاه خود را نسبت به موضوع یونیکورن‌ها در ایران بیان کرد: اگر دولت گفت من یونیکورن تاسیس می‌کنم، خیلی باید بترسیم. وقتی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از راه‌اندازی ۱۰ یونیکورن تا سه سال دیگر خبر داد، یاد سال ۹۶ افتادم. سال ۹۶ من و همکارانم به آذری جهرمی یعنی دولت قبلی پیشنهاد کردیم با ۱۴۰۰ همت می‌توانیم پنج یونیکورن ایجاد کنیم. حالا دولت جدید وعده ۶ سال پیش ما را به خودمان داده است.

او همچنین اضافه کرد: معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که قرار است بر استارتاپ‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، قابل اعتماد من نیست. دولت هیچ وقت به تعهداتش پایبند نبوده و نیست. یقین دارم که دولت ۵ سال دیگر با بحران صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو می‌شود. دولتی که می‌گوید با فروش نفت کسری بودجه‌ ۴۵۰هزار میلیارد تومانی خود را جبران می‌کند، برای من قابل اعتماد نیست.

سرمایه‌گذاری باید واقعی باشد نه کاریکاتوری

همچنین علیرضا خداکرمی از فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری گفت: امسال با قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان نقاط عطف بنیادینی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و مجموعه‌های نفتی، فولادی و امثال این‌ها برای این که بتوانند معافیت مالیاتی بگیرند در دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ایده معافیت مالیاتی، نبود قدرت جذب سرمایه توسط دانش‌بنیان‌ها و… نکات درستی است، اما قانون جهش تولید دانش‌بنیان اگر درست اجرا شود، یک فرصت سرمایه‌گذاری برای مجموعه‌های بزرگ ایجاد می‌کند.

خداکرمی در ادامه اضافه کرد: من به رشد عدد سرمایه‌گذاری در ایران امید دارم اما این تصویر نباید کاریکاتوری یا غیرواقعی باشد. فکر می‌کنم نه این که باید خیلی بزرگتر و نه خیلی کوچکتر باشد. تاکید ما برای سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به مجموعه‌های بزرگ برای تحول اقتصاد دیجیتال است.

اگر صندوق توسعه ملی هم به حوزه دیجیتال ورود کند این تحول قابل تحقق است اما این که از منابع بودجه دولت این اتفاق بیفتد، ممکن نیست. در واقع دولت ابزاری دارد که این امکان را بدهد تا دیگران سرمایه‌گذاری کنند.

نگاه سنتی به استارتاپ‌ها یونیکورن نمی‌سازد

محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل شرکت «حرکت ‌اول» در این نشست از قوانین مالیاتی گفت: بسیاری از قوانین مالیاتی ما به‌روز نشده‌اند، اگر قرار است خروجی داشته باشیم که اثرش بر توسعه کشور مشهود باشد، باید به این مهم توجه کنیم.

هنوز هم وقتی سازمان حسابرسی به شرکت‌های استارت‌آپ می‌رسند از نگاه همان استاندارهای شرکت‌های سنتی و قدیمی وارد می‌شود. این اثر خود را جایی می‌گذارد که استارت‌آپ نمی‌تواند رشد لازم را داشته باشد یا مجوز های لازم را بگیرد.

او ادامه داد: اگر قوانین اصلاح شود، شرکت‌های بزرگ صنعتی هم با خوش‌بینی وارد این سرمایه‌گذاری خواهند شد. بعضی قوانین مثل جهش تولید دانش‌بنیان باعث می‌شود بخش ورودی و پیشران اکوسیستم درست شود اما رگولیشن مساله خروج سرمایه هنوز به‌روز نشده و به بلوغ نسبی نرسیده است. اگر به دنبال ساخت یونیکورن هستیم باید این اکوسیستم به رشد کافی برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.