کد مطلب: ۸۳۰۸۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تیک تاک تاجران ایرانی را به چین می‌برد

تیک تاک تاجران ایرانی را به چین می‌برد

تیترهایی با عنوان «مسئولان تیک تاک به ایران می‌آیند؟» طی روز گذشته این گمانه‌زنی را به‌وجود آورد که شاید قرار است ارتباطی نو بین ایران و چین اتفاق بیفتد یا این که این حضور بستری را برای رفع محدودیت‌ها در برنامه «تیک تاک» و اینترنت ایران به ارمغان خواهد آورد. اما شرکت تجاری آنکس به‌عنوان یکی از شرکای تجاری تیک تاک چرا به ایران آمده بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چن که‌فنگ مدیرعامل شرکت Anext یکی از شرکت‌های همکار تیک‌ تاک در چین از راه‌اندازی یک دفتر تخصصی در گروه Anext برای ایران به نام «یوریکا» خبر داد و گفت که این بخش، مسئول کار با ایران است.

«آنکس خدمات‌دهنده کسب‌وکار دوئین» یکی از شرکت‌های برتر تجارت الکترونیک در کشور چین و همکار تجاری تیک تاک است. مسئولان این شرکت چینی که یکی از شرکت‌های برتر تجارت الکترونیک در کشور چین است، یازدهم تیرماه در همایش "آشنایی با استراتژی‌های ورود به بازار چین از طریق پلتفرم‌های دیجیتال" در محل اتاق بازرگانی با فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

تیک تاک تاجران ایران را به چین می‌برد

تجار می‌توانند از طریق این شرکت‌ها محصولات خود را به بازار چین عرضه کنند که حدود 110 شرکت ایرانی از جمله شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات غذایی، فرش، زعفران، شیرینی‌ و شکلات، میگو، میوه و ماهی و… علاقه‌مندی خود را برای مذاکره با این شرکت اعلام کردند.

این شرکت تجاری برای محصولات مختلف به‌صورت ویدئویی تولید محتوا می‌کند و با استفاده از داده‌های هوش‌ مصنوعی، ضمن شناسایی ذائقه مشتریان چینی، شرکت‌های ایرانی را در بازاریابی و فروش محصولات از طریق پلتفرم‌های پرمخاطب در چین از جمله دوئین (تیک تاک) یاری می‌رساند.
در واقع Anext به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که در شبکه اجتماعی تیک‌ تاک به بازاریابی محصولات خود بپردازند و این ماجرا قرار است برای شرکت‌های ایرانی هم اتفاق بیفتد. مدیران عالی شرکت Anext در این نشست تاکید کردند که ایران و بازار ایران با آنچه قبل از این سفر تصور می‌کردند بسیار تفاوت دارد.

آن‌ها ابراز کردند که بازدید از شرکت فناوری نانو در ایران تصور آن‌ها را نسبت به تکنولوژی و صنعت در ایران تغییر داده است. همچنین با بیان اینکه حدود نیمی از جمعیت چین (حدود 700میلیون نفر) از طریق اینترنت خرید می‌کنند، ادامه دادند: فعالیت شرکت ما با وجود تیک‌ تاک به‌عنوان یک شبکه اجتماعی پرکاربر در چین و دیگر کشورهای دنیا، بسیار گسترده‌تر و هدفمندتر شده و در زمینه تجارت الکترونیک به تجربیاتی دست یافته‌ایم که می‌توانیم با همتایان خود در ایران به اشتراک بگذاریم.

این شرکت این امکان را دارد که برای شرکت‌های ایرانی که علاقه‌مند به حضور در بازار چین هستند از طریق ویدئوهایی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف و شناخته‌شده چین از جمله تیک تاک تولید محتوا و اینگونه محصولات ایرانی را به مشتریان چینی معرفی کنند.

البته این شرکت به تیک تاک محدود نیست و با سایر شبکه‌های اجتماعی چین نیز همکاری می‌کند. در واقع آنکس به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که در شبکه اجتماعی تیک تاک به بازاریابی محصولات خود بپردازند و این ماجرا قرار است برای شرکت‌های ایرانی هم اتفاق بیفتد.

می‌خواهیم محصولات ایرانی به چین بیایند

مدیر شرکت آنکس در گفتگو با تجارت‌نیوز به دلایل حضور خود در ایران اشاره کرد و گفت: هدف ما واردکردن محصول ایرانی به بازار چین است. محصولی که قابل ارائه باشد و بازار مصرف داشته باشد. روش ما براساس علائق و نیازمندی‌های بازار چین است. به این معنی که ما محصولی را که تصور می‌کنیم ظرفیت فروش را دارد وارد می‌کنیم، تبلیغات می‌کنیم و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم.

او در توضیح محدودیت تیک‌تاک و شرایط کنونی اینترنت در ایران اضافه کرد: ما وقتی وارد ایران شدیم متوجه شدیم تیک‌تاک محدود شده است اما هدف بازار ما ایران نیست پس این در کار ما تاثیر نمی‌گذارد. در چین هم بعضی از برنامه‌ها محدود شده و برنامه‌های دیگری را جایگزین کرده‌اند.

تیک تاک به ایران نمی‌آید

تیک تاک یک رسانه اجتماعی چینی است که در آغاز با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و سپس عرضه آن در کشورهای دیگر، با عنوان تیک‌ تاک در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر این شبکه‌ اجتماعی یک‌میلیارد کاربر فعال ماهانه در جهان دارد.

ارزش بایت‌دنس به‌عنوان شرکت مادر تیک‌ تاک در سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۲۸۰میلیارد دلار تخمین زده شد. آمارها نشان می‌دهد این شبکه اجتماعی در آمریکا ۱۱۷میلیون کاربر دارد و پرکاربردترین اپلیکیشن در میان نسل نوجوان و جوان آمریکا به‌حساب می‌آید.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده که ایران از پلتفرم‌هایی که در کشورمان نمایندگی ایجاد کنند، استقبال می‌کند. در حال حاضر از ۲۱ مهر ۱۳۹۸ به‌صورت یک‌طرفه از سوی تیک‌تاک دسترسی کاربران ایرانی به خاطر تحریم‌های آمریکا قطع شده است. این اپلیکیشن برای کاربران ایرانی حتی با فیلترشکن هم در دسترس نیست و به‌طور کلی از کار افتاده‌ است.

با توجه به روابط استراتژیک ایران و چین و همچنین توافق همکاری‌های راهبردی دو طرف از جمله در حوزه فناوری، درصورتی که این شبکه اجتماعی در ایران دفتر افتتاح کند و تبعیت از قوانین کشور را بپذیرد، احتمالا کاربران ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.