کد مطلب: ۸۳۵۰۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطع اینترنت کار را برای تولید محتوا سخت کرد/ زنان در خط مقدم آسیب‌دیدگان فیلترینگ

قطع اینترنت کار را برای تولید محتوا سخت کرد/ زنان در خط مقدم آسیب‌دیدگان فیلترینگ

گزارش سالانه آی‌تی‌بازار نشان می‌دهد که سهم زنان از تعداد شاغلان حوزه فناوری‌اطلاعات به‌ویژه تولید محتوا زیاد شده و اغلب 18تا 35 ساله هستند. مشکل عمده‌ای که زنان در تولید محتوا دارند عدم دسترسی به سایت‌ها واطلاعات به دلیل فیلترینگ یا سرعت کم اینترنت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس گزارش عملکرد سالانه سایت آی‌تی‌بازار در سال 1401، شاغلین حوزه آی‌تی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که عمده‌ترین آن مشکل قطعی اینترنت و فیلترینگ است.

براساس آماری که این سایت در گزارش خود ارائه داده است، در زمینه تولید محتوا اغلب فعالان، زنان 18 تا 30 سال هستند که نسبت به سال گذشته جمعیت بیشتری پیدا کرده‌‎اند و تخصص بیشتری در حوزه‌های مختلف تولید محتوا دارند.

اما این تولید‌کنندگان محتوا با توجه به عدم دسترسی به سایت های اصلی کالاهای دیجیتال و فیلترینگ، کاهش کیفیت، کاهش سرعت و عدم دریافت حقوق مناسب در انجام کارهای خود با مشکلاتی روبرو شده اند و گاهی اوقات قادر به انجام کار تولید محتوا نیستند.

تورم ارزش دستمزد‌ها را کم کرده

علاوه بر مشکلات ذکر شده، با توجه به افزایش تورم، مقدار حقوق دریافتی کارشناسان محتوا نیز ارزش بسیار کمی پیدا کرد و برخی نویسندگان و کپی رایترها، دستمزدی تا کلمه ای ۱۰۰ تومان دریافت می کنند، و این در حالی است که میانگین حقوق پرداختی تولید محتوای متنی ۱۵۰ تومان است که منجر به نارضایتی آنان در سراسر ایران گردیده و این نارضایتی به گونه ای است که حدود ۵۷ درصد از جمعیت تولید کنندگان محتوا قصد دارند حوزه شغلی خود را عوض کنند.

فیلترینگ فقط برای تولیدکنندگان محتوا مشکل ایجاد نکرده است بلکه برای اکثر زنان شاغل در فضای مجازی مشکل ایجاد کرده است.

ضمن اینکه فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به محدودشدن دسترسی به اینترنت گفته است که طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۳۵هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است.

2 میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام

براساس آمارهایی که از بررسی‌های مرکز پژوهش‌های بتا به دست آمده، بیش از دو میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و از این تعداد، تنها ۱۹درصد از آنها فروش حضوری دارند. به‌طور کلی ۶۴درصد از این جامعه آماری متعلق به کسب‌وکارهای آنلاینی است که زن‌ها صاحب آنها هستند و حالا فیلترینگ اینستاگرام ضربه بزرگی به مشاغل آنها زده است.

طبق گفته‌های کتایون سپهری، فعال حوزه کارآفرینی زنان: زمان‌هایی که بحران اقتصادی رخ می‌دهد، اولین آسیب را زنان می‌بینند. این در حالی است که اگر خانم‌ها بخواهند یک کسب‌وکاری را شروع کنند، باید مراحل سختی را طی کنند.

ضربه محدودیت اینترنت به زنان روستایی

همچنین به گزارش تجارت‌نیوز در تاریخ 19 مهر 1401، زهرا نقوی، فعال در بخش توسعه کارآفرینی روستایی و مشاور طرح توانمندسازی اقتصاد زنان سرپرست خانوار می‌گوید:«محدودیت اینترنت ضربه زیادی به گروهی از کسب‌وکارهای روستایی و زنانی زده‌ است که به دلیل سطح سواد پایین و همچنین دسترسی محدود به ابزارهای ویژه از طریق پلتفرمی مانند اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند.»

نقوی گفته است: «با محدودیت اینترنت خیلی از زنان سرپرست خانوار مجدد مجبور به دست‌فروشی شده‌اند. در سال‌های گذشته تمام تلاش ما این بوده که با استفاده از یک راه ارتباطی ثابت و پلتفرم‌های موجود که استفاده از آنها نیاز به تخصص خاصی نداشت و کار با آنها بسیار ساده بود، افراد روستایی و زنان سرپرست خانوار بتوانند کسب‌وکاری راه بیندازند و محصولات خود را بفروشند. اتفاقی که حالا افتاده روی آوردن مجدد به دست‌فروشی در میان این افراد است. آن هم در فضایی که چندان امنیت ندارد.»

طبق آمارهای رسمی، تعداد زنان سرپرست خانوار طی چند دهه اخیر روند روبه رشدی داشته‌ است. طبق آخرین آمار نیز حدود چهار میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که در حال حاضر تنها ۲۴۰ هزار خانوار زن سرپرست با اعضای خانواده خود، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

همکاری با استارتاپ‌ها قطع شد

او در این رابطه ادامه می‌دهد: «با استفاده از بستر اینترنت توانستیم تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار را به استارتاپ‌های مطرح کشور وصل کنیم تا بتوانند محصولات خود را در پلتفرم‌ها با مبالغ بهتری به فروش برسانند. اما قطعی اینترنت، اختلالات زیادی را در این روند ایجاد کرده‌ است.»

همچنین فضای مجازی توانسته بستری برای دیده شدن کسب و کار‌های خانگی شود؛ کاری که شاید بسیاری وام‌ها و حمایت‌ها نیز نتوانست انجام دهد. ارزان و در دسترس بودن این فضا مهم‌ترین عامل استقبال زنان از کار در این فضاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.