کد مطلب: ۸۳۷۶۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحول دیجیتال فردای صنايع را می‌سازد

تحول دیجیتال فردای صنايع را می‌سازد

در پنل نوآوری، فناوری، آینده به این موضوع پرداخته شد که تحول دیجیتال باید قسمتی از بخش استراتژی باشد و همچنین با مدیریت بهینه منابع و هزینه می‌توان مزیت رقابتی در صنایع مختلف ایجاد کرد و ترندهای جهانی ما را ناگزیر می‌کنند که به دنبال آنها برویم تا حذف نشویم و هوش مصنوعی یکی از ترندهایی است که باید آن را جدی گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پنل "نوآوری، فناوری، آینده" که در چهارمین همایش آینده پژوهی و نوآوری در صنعت ساختمان، روز پنجشنبه 22 تیر در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد به بررسی استفاده از تکنولوژی و تحول دیجیتال در صنایع با حضور مدیران شرکت‌‌های پیشگام این عرصه پرداخته شد.

در این پنل سمیه چشمی، مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته فناپ؛ مهدی گرکانی، معاون محصول دیجی پی؛ زهرا رضوی، مدیرعامل استارتاپ یوسیستنت و پروانه فخیم، مدیر ارشد تحقیقات و تحول دیجیتال ایرانسل حضور داشتند و راهبری پنل با آرش سروری بود.

تحول دیجیتال باید جزئی از بخش استراتژی سازمان باشد

پروانه فخیم در ابتدای سخنان خود گفت: تحول دیجیتال در ایرانسل از سال 2016 آغاز شد و واحد دیجیتال زیرمجموعه واحد IT قرار گرفت. آنچه که ما از نتیجه تحول دیجیتال در این مدت دیدیم نتیجه‌ ملموسی نبود لذا تصمیم گرفتیم که تحول دیجیتال را زیرمجموعه واحد استراتژی قرار دهیم و با این کار، واحد دیجیتال می‌تواند با تمام بخش‌های سازمان، تعامل مستقیم برقرار کند و در اساسی‌ترین تصمیمات شرکت نقش داشته باشد. ما سعی کردیم به جای نگاه تکنولوژیک به تحول دیجیتال، یک نگاه کسب‌وکاری داشته باشیم.

رضوی مدیرعامل استارتاپ یوسیستنت بیان کرد: حوزه کار ما هوش مصنوعی با تمرکز بر تعامل زبانی است. محصولات ما به گونه‌ای است که کاربران نیازی به موبایل و کامپیوتر نداشته باشند و بتوانند به واسطه زبان طبیعی با تکنولوژی صحبت کنند مانند دستیار صوتی که به شما اجازه می‌دهد در خانه کارهایتان را به واسطه صوت انجام دهید.

مدیریت بهینه‌‎سازی هزینه با پلتفرم جامع

سمیه چشمی مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته فناپ در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان تکنولوژی را در صنایع خود به کار برد، گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم که جایگاه ما از لحاظ استفاده از تکنولوژی در صنعت به چه گونه است و چگونه می‌توانیم از تکنولوژی استفاده کنیم و چقدر در این زمنیه آگاهی وجود دارد.

در آزمایشگاه فناپ یکی از حوزه‌هایی که آن را بررسی می‌کنیم، حوزه فرونشست در شهر تهران است. چیزی که الان در صنعت ساختمان وجود دارد این است که چگونه بتوانیم پروفایل ساختمان خود را داشته باشیم. لذا بواسطه «واقعیت مجازی» می‌توانیم تمام نقشه‌ها را پیاده سازی کنیم و شما به راحتی بتوانید اطلاعات ساختمان خود را بفهمید.

چشمی ادامه داد: در صنعت ساختمان مورد دیگری که بسیار مهم است مدیریت بهینه منابع است که بتوانیم هزینه‌ها را بسیار کاهش دهیم که این کار را می‌توان در قالب یک پلتفرم یکپارچه از تامین‌کننده قطعات تا سازنده مدیریت کرد و به نوعی کار نظارت را توسط یک همزاد دیجیتال انجام داد.

ورود تکنولوژی به ایران سخت است

پروانه فخیم در پاسخ به این سوال که در ایرانسل نگاه به آینده چگونه است، بیان کرد: مسئله بزرگی که ما داریم ورود تکنولوژی به ایران است و همین باعث شد اقداماتی که قرار بود انجام دهیم را دیگر نتوانیم پیش ببریم. خیلی از شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها حاضر نیستند با ما کار کنند؛ ما نه می‌توانیم به آنها پرداخت کنیم و نه آنها می‌توانند در مناقصه‌های ما شرکت کنند و نه ما حتی می‌توانیم نظر دهیم که کدام شرکت‌ها برای کار انتخاب شوند چون شرکت‌هایی که می‌توانند با ما همکاری کنند بسیار محدود هستند.

فخیم همچنین ادامه داد: در حال حاضر خیلی از کارها را نمی‌توان به تنهایی انجام داد و نیاز به همکاری شرکت‌های مختلف و پیشتاز است ولی ما نمی‌توانیم با این شرکت‌ها همکاری کنیم و باید به شرکت‌های کوچک و دسته چندم مراجعه کنیم و همین مسئله باعث می‌شود که ما زیرساخت‌ها را نداشته باشیم. ما اکنون در ایرانسل به دنبال گسترش 5G هستیم که در این کار نیاز همراه داریم زیرا بدون همراه مخابراتی، نمی‌توان شبکه خود را گسترش داد و روزی که پارتنرها بروند ما به دردسر بزرگی می‌افتیم.

سعی می‌کنیم به دنبال نقطه‌های روشن باشیم

گرکانی معاون محصول دیجی پی گفت: ما همه مشکلات را می‌دانیم ولی باید سعی کنیم نقطه‌های روشن را بسازیم. در دنیا مگاترند‌هایی فارغ از یک صنعت خاص وجود دارد که صنعت‌های مختلف با پایش این مگاترند‌ها بررسی می‌کنند که در صنعت خودشان چگونه می‌توانند آن را بکار گیرند، چه کاری باید انجام داد که در آینده این صنعت حذف نشوند. البته باید این مطلب را مد نظر داشت که یک سری نوآوری‌ها بی فایده هستند و نباید زیاد به آن اهمیت داد و باید ارزش‌‎هایی را که ایجاد می‌کند، سنجید.

گرکانی ادامه داد: ما برای رصد مگاترندها به گزارش‌هایی مانند ناتو که یک موسسه نظامی است رجوع کردیم زیرا بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیک ابتدا در صنایع نظامی شروع و بعد عمومی می‌شود. همچنین موسسه‌هایی مانند گاردنر را بررسی می‌کنیم چون از جنبه‌های مختلفی به یک ترند می‌پردازد.

دو سال پیش که پژوهش‌ها را انجام دادیم به چنین نتایجی رسیدیم: هوشمندی- انسان‌محوری- تمرکز زدایی مانند بیت‌کوین- استقلال از مکان که کرونا باعث شد این ترند جدی‌تر شود- اتصال همه جانبه مانند IOT و بحث پایداری در ارائه خدمات ترندهایی هستند که در دنیا شکل می‌گیرند.

هوش مصنوعی به همه جا رسوخ می‎‌کند

زهرا رضوی در ادامه بحث گفت: هوش مصنوعی ترند ناگزیری است که به همه جا دارد رسوخ می‌کند. بحث در دنیای امروز صرفا اضافه کردن خدمات نیست بلکه ارائه دادن تجربه جدید است لذا دستیار صوتی می‌شود یک شبه آدمی که در کنار شماست.

سمیه چشمی اضافه کرد: در تمام کارهایی که بخواهیم انجام دهیم ما وابسته به دیتا هستیم. رگولاتوری انباری از دیتا دارد و اگر دسترسی بدهد ما آن دیتا را پالایش کنیم بسیاری از کارهای ما واقعی‌تر و کاربردی‌تر می‌شود. در مجموعه فناپ ما حاضریم به صنعت‌های مختلف کمک کنیم و مشاوره بدهیم که چگونه با بهینه‌تر کردن آن صنعت بتوان اتفاق مثبتی را به وجود آورد.

استفاده از تکنولوژی مانع مهاجرت متخصصان می‌شود

همچنین چشمی ادامه داد: اگر ما بتوانیم شور و شوق استفاده از تکنولوژی روز دنیا را در صنایع مختلف ایجاد کنیم باعث جلوگیری از مهاجرت نیروهای توانمند خودمان هم می‌شویم.

البته رفتن خوب است چون باعث می‌شود دید شخص بازتر شود ولی باید به گونه‌ای باشد که اتصال خودش را با درون کشور هم داشته باشد و تجربه‌های خود را در اختیار کشور قرار دهد. ما در فناپ حدود 40 نفر داریم که از خارج کشور با مجموعه همکاری دارند و حتی مدیریت بعضی پروژه‌ها با آنهاست.

هوش مصنوعی دسترسی انسان را بیشتر می‌کند

گرکانی در انتها افزود: نوآوری دیجیتال صرفا وابسته به صنایع مختلف نیست و نمی‌توان گفت هر چیزی نوآوری است. نوآوری باید بتواند علاوه بر نیازی که برطرف می‌کند، ارزشی را خلق و تجربه جدید ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.