خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۸۱۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتراض جدید رانندگان اسنپ و تپسی /کرایه را زیاد کنید تا بتوانیم با بنزین آزاد کار کنیم

اعتراض جدید رانندگان اسنپ و تپسی /کرایه را زیاد کنید تا بتوانیم با بنزین آزاد کار کنیم

گلایه‌های رانندگان اسنپ و تپسی باعث شده که برخی از رانندگان کار نکردن را ترجیح بدهند، گلایه رانندگان بیشتر در ارتباط با عدم تخصیص سهیمه بنزین، کمیسیون بالا و کرایه‌های کم است. در این گزارش پاسخ‌های اسنپ و تپسی و نهادهای دولتی را می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی چند روز اخیر گلایه‌های رانندگان اسنپ و تپسی نسبت به عدم تخصیص سهیمه بنزین تاکسی‌های اینترنتی، کمیسیون بالا و کرایه کم، بیش از پیش شده است. به گفته کاربران برای بعضی از رانندگان در سامانه سماس واریز سهمیه صورت گرفته ولی هنگام مراجعه به جایگاه سوخت، سهمیه بنزین در کارت سوخت‌شان اعمال نشده است.

شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین چه می‌گویند

روابط‌ عمومی اسنپ در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز بیان کرد: شرکت اسنپ طبق وظیفه سازمانی خود از همان ابتدا پیگیر این مسئله بوده و کارهایی را که از سمت شرکت باید انجام می‌شد، انجام داده است. اسنپ طبق روال هر ماه لیست کارکرد رانندگان خود را برای وزارت کشور می‌فرستد و بعد از ارسال این لیست، وزارت کشور باید آن را تایید و برای وزارت نفت ارسال کند.

روابط‌ عمومی اسنپ ادامه داد: ما از طریق سوشال مدیا و باشگاه رانندگان خود اعلام کرده‌ایم که پیگیر این مشکل هستیم و در جدیدترین اقدام، نامه‌ای از سوی اسنپ به صورت مشترک با سایر شرکت‌های تاکسی اینترنتی به «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی» و «دفتر حمل‌و‌نقل و مدیریت ترافیک وزارت کشور» ارسال کرده است.

احسان نصر معاون عملیات تپسی در مصاحبه با تابناک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تپسی در این رابطه چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: ما این موضوع را از مجموعه سماس (دستگاهی که زیرمجموعه وزارت کشور و اتحادیه کشوری تاکسیرانی است) چندین بار به صورت تلفنی و شفاهی پیگیری کردیم و مکاتباتی با اداره حمل و نقل وزارت کشور و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه در حال انجام است؛ ولی هنوز پاسخی در رابطه با عدم واریز سهمیه سوخت تاکسی‌های آنلاین دریافت نکرده‌ایم. بنابراین زمانی مشخصی برای واریز تعیین نشده است و ما هم بی‌اطلاع هستیم که چه زمانی سهمیه سوخت واریز خواهد شد.

تجارت‌نیوز علاوه بر پیگیری این مشکل از شرکت‌های اسنپ و تپسی، سعی کرد با مسئولان وزارت کشور و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز ارتباط برقرار کند ولی این ارتباط به سرانجام نرسید و کسی پاسخگوی این مشکل نبود.

سازوکار دریافت این سهمیه قبلا چگونه بوده است؟

زمانی که بنزین در سال ۹۸ سهمیه‌بندی شد، رایزنی‌هایی از سمت همه‌ شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین انجام شد که تسهیلاتی برای سوخت راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شود، در بازه زمانی کمتر از یک‌ ماه سازوکاری تعریف شد که یارانه بنزین به صورت اختصاصی برای تاکسی‌های آنلاین تعریف شود.

به ازای هر لیتر بنزینی که در تاکسی‌های آنلاین در سفر مصرف می‌کنند، ۱۵۰۰ تومان (مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد با قیمت بنزین پایه) اعتبار سهمیه بنزین دریافت می‌کنند. سهمیه‌ خودروهای تک‌سوز فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ٧٥/ ٨ لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰ لیتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت دارند و با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

فرض کنید شما راننده خودروی تک‌سوز هستید و میزان کیلومتر پیمایش ماهانه‌تان در تاکسی اینترنتی ۲ هزار کیلومتر بوده است. با در نظر گرفتن اینکه شما به ازای هر لیتر بنزین که در سفر با تاکسی اینترنتی مصرف می‌کنید، ۱۵۰۰ تومان سهمیه دریافت خواهید کرد و میزان بنزین مصرفی شما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر 8/75 لیتر محاسبه می‌شود.

سهمیه سوخت اسنپ و تپسی طبق معادله زیر محاسبه می‌شود:

ezgif.com gif maker 4 1

اسامی کدام راننده‌ها را برای دریافت سهمیه سوخت ماهانه ارسال می‌کند؟

  • رانندگانی که بخش اطلاعات کاربری خود را در اپلیکیشن کامل کرده‌اند
  • رانندگانی که حداقل ٢٠٠ کیلومتر یا بیشتر در ماه، پیمایش داشته باشند

همچنین این سوال مطرح است که میزان کیلومتر پیمایش رانندگان را محاسبه می‌کنند؟ از زمانی که کاربر راننده سفری را قبول می‌کند و به سمت مبدا مسافر راه می‌افتد تا زمانی که مسافر را به مقصد می‌رساند و سفر را به پایان می‌رساند، پیمایش او در سیستم ثبت می‌شود و برای محاسبه سهمیه سوخت به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود.

کرایه ها را زیاد کنند تا بتوانیم با بنزین آزاد کار کنیم

نظرات برخی رانندگان: «۴ماهه که سهمیه بنزین واریز نشده ازادم که میزنیم با این مقدار سهمیه ای که به کارت سوخت واریز میشه کلا دوهفته جوابه بعدش دیگه بنزین نداریم و در به در باید دنبال جایگاهی بگردیم که کارت سوخت داشته باشه بده بزنیم از یه طرفم تو این هوای گرم یسره باید کولر بگیریم که خودمون و مسافر اذیت نشیم کلی به ماشین فشار میاد اصلا به کرایش نمی ارزه هرچی در میاریم باید خرج بنزین و ماشین کنیم هیچکسم به فکر نیس کرایه ها اصلا با این کمیسیون جور در نمیاد.»

«کمیسیون‌ک بالاس، قطعاتم که سر به فلک زده. سهمیه بنزینم که رو هواس. خدایی به چی مینازید وقتی نمیتونید یه سیستم حمل و نقل رو مدیریت کنید.»

«ای کاش اگر قرار سهمیه بنزین به ما تعلق نگیره اون را علناً و عملاً اعلام کنند و حداقل کرایه‌های ما رو بالا ببرند تا ما بتونیم با بنزین آزاد کار کنیم اینطوری فقط در حق راننده اجحاف می‌شود و برای شرکت اسنپ تپسی مهم نیست راننده در چه شرایطی هست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.