کد مطلب: ۸۳۸۷۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پلتفرم‌های آنلاین نجات‌دهنده کسب‌‌و‌کارهای بومی / برنج‌فروش لاهیجانی با ۶میلیارد تومان رکورددار دیجی کالا شد

پلتفرم‌های آنلاین نجات‌دهنده کسب‌‌و‌کارهای بومی / برنج‌فروش لاهیجانی با 6میلیارد تومان رکورددار دیجی کالا شد

در گزارش سالانه ۱۴۰۱ دیجی کالا یک خرده‌فروش لاهیجانی با فروش 6.3 میلیارد تومان برنج، رکورددار فروش محصولات بومی و محلی شده است. بنابراین پلتفرم‌های آنلاین بستر مناسبی برای فروش محصولات بومی-محلی هستند و بازارهایی در وسعت کشور را در اختیار فروشندگانی قرار می‌دهند که دسترسی مستقیمی به بازار ندارند. از میان محصولات بومی و محلی از مواد غذایی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی بیشترین استقبال صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گزارشی که «دیجی کالا» با تمرکز بر داده‌ها و مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است، با اشاره به اهمیت کسب‌‌و‌کارهای بومی یک خرده‌ فروش برنج لاهیجانی را با فروش 6.3میلیارد تومانی، رکورددار فروش محصولات بومی و محلی معرفی کرد.

کسب‌وکارهای کوچک و محلی در بازارهای کنونی به تنهایی نمی‌توانند به فعالیت‌های تجاری گذشته خود ادامه دهند. گستردگی بازار و تنوع محصولات موجب شده به بسترهای بزرگ‌تری برای فروش نیاز داشته باشند. فضای آنلاین و پلتفرم‌ها چنین فضایی را در اختیار فروشندگان بومی و محلی قرار می‌دهند. این امکان موجب می‌شود که فروشندگان خرد بتوانند نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور بازی کنند. کما اینکه در کشورهای توسعه‌یافته، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، به‌عنوان بخش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شوند.

اهمیت حفظ و توسعه بازارهای بومی

رونق کسب‌وکارهای خرد و مشاغل سنتی، در بهبود وضعیت معیشت مردم بومی و روستاییان حائز اهمیت است و بنابراین توسعه پایدار جوامع در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی بومی به‌عنوان بخشی از هویت اجتماعی، باید مورد توجه قرار گیرد. با برنامه‌ریزی و استفاده از دانش تجارت الکترونیک می‌توان در راستای حفظ و توسعه بازارهای بومی و مدیریت آن از طریق توانمندسازی جوامع محلی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بومی رونق اقتصادی این کسب‌وکارها و پویایی جوامع محلی را فراهم ساخت.

با توسعه کسب‌و‌کارهای مردم‌ محور، جوامع محلی در زمینه حل مسئله و مدیریت منابع توانمند می‌شوند و تاب‌آوری جوامع در مقابل تغییرات و شوک‌های اجتماعی و اقتصادی افزایش می‌یابد. هدف اصلی کسب‌و‌کارهای مردم‌محور توسعه اجتماعی از طریق افزایش کیفیت زندگی جامعه با مدیریت و مشارکت اعضای اجتماع است و نقش مهمی در ایجاد شغل و درآمد متناسب با مهارت‌های افراد جامعه، برابری جنسیتی، توسعه نهادهای مدنی، حفظ منابع طبیعی و تقویت ریشه‌های اجتماعی از طریق سرمایه انسانی و اجتماعی ایفا می‌کنند.

اهمیت اقتصادی کسب‌وکارهای منطقه‌ای

آمارهایی که معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 97 منتشر کرد نشان می‌داد که سهم بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد نیم‌درصد و سهم بنگاه‌های متوسط کمتر از نیم‌درصد است، حال آنکه در سطح جهان، بنگاه‌های خرد و کوچک بعضا از سهم ۹۶درصدی در اقتصاد برخوردار هستند. این آمار و ارقام نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت تاثیرگذاری کسب‌وکارهای منطقه‌ای است.

در آمارهای جدید، نسبت سهم خرده‌فروشی آنلاین به کل خرده‌فروشی کشور، ۴درصد است. این نرخ برای چین ۴۶درصد، انگلستان ۳۶درصد، کره‌جنوبی ۳۲درصد، دانمارک ۲۰درصد، ترکیه ۲۰درصد، اندونزی ۲۰درصد، آمریکا ۱۶درصد، فنلاند ۱۵درصد، سوئد ۱۴درصد، کانادا ۱۴درصد، هند ۵درصد است.

6هزار تولیدکننده بومی و محلی

در گزارش عملکرد سال 1401 دیجی‌ کالا اشاره شده که بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور، حدود 42 میلیون بازدیدکننده یکتای ماهانه دارد و با رشد حدود 24 درصدی تعداد فروشنده‌های آن به عدد 308 هزار رسیده است. دیجی کالا گفته در سال‌های گذشته سعی کرده برای فروشندگان بومی و محلی، فضای عرضـه و فـروش محصولاتشان را فراهم کند. در این طرح، تاکنون بیش از 6 هزار تولیدکننده توانسته‌اند، بدون نیاز به واسطه‌ها، محصولات خود را از هر جای ایران، به دست مشتریان برسانند.

تخفیف کمیسیون فروش فروشندگان بومی و محلی

تخفیف کمیسیون فروش، آموزش‌های آنلاین مقدماتی، اختصاص ظرفیت انبار بدون دریافت هزینه و اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به شکل رایگان بخشی از امکاناتی است که برای فروشندگان بومی و محلی در دیجی کالا در نظر گرفته شده است. همچنین از فروشندگان نوپای بومی و محلی کمیسیون فروش دریافت نمی‌کند و تنها فروشندگانی که کسب‌وکارشان رونق زیادی پیدا کرده، کمیسیون فروش پرداخت می‌کنند.

متخصصین تیم بومی و محلی هم برای توانمندتر کردن فروشنده‌های بومی و محلی به آن‌ها آموزش‌هایی در جهت ارتقای محصول و معرفی بهتر محصولاتشان می‌دهد. 1,392 نفر از استان‌های مختلف، در سال 1401 در دوره‌های برگزار شده حضور داشته‌اند. همچنین بخشی از ظرفیت تبلیغاتی خود را به معرفی و تبلیغ محصولات بومی و محلی اختصاص داده‌اند و بخشی از ظرفیت انبارهای خود را بـه شکل رایگان در اختیار فروشندگان بومی و محلی می‌گذارند.

درآمد پایدار برای سفال استان سیستان و بلوچستان

کسب‌وکارهای بومی، توان بالایی برای حفظ صنایع دستی و سنتی ملی دارند، «دیجی کالا» در سال گذشته بـا همراهی استارتاپ «آرانیک» به ساخت کوره‌ای با ظرفیت بالا برای تولید سفال کوهمیتگ استان سیستان و بلوچسـتان کمک کرد تا علاوه بـر حفظ سفال کوهمیتگ، موجب ایجاد جریان درآمدی پایدار برای سفالگران این منطقه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.