خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۹۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکلات زنان در بازار پنهان الکترونیک/ استقبال نسل Z از اپلیکیشن‌های زنانه

مشکلات زنان در بازار پنهان الکترونیک/ استقبال نسل Z از اپلیکیشن‌های زنانه

مدیرعامل یکی از این پلتفرم‌های ویژه مسائل زنان اعتقاد دارد که نسل Z امروز با این پلتفرم‌ها ارتباط بیشتری می‌گیرند. نسلی که تا 14میلیون نفر در ایران جمعیت دارد. در ایران، صحبت در مورد مسائل مربوط به زنان همچون قاعدگی یا مسائل جنسی تابو است و حتی بنیانگذاران اپلیکیشن‌های این حوزه به سختی حاضر به گفتگو در این زمینه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اپلیکیشن‌های زنانه در بازار دیجیتال داخلی خیلی پررنگ نیستند. تبلیغات گسترده‌ای ندارند، رقم دقیقی از سهم بازار آن‌ها وجود ندارد و آماری از میزان استقبال و تعداد کاربران آن‌ها نیز نمی‌توان یافت. آن‌ها ترجیح می‌دهند در فضای اجتماعی امروز ایران مسیر پیش روی خود را آرام و بی‌حاشیه و درواقع به صورت پنهان طی کنند.

جهان رو به گسترش سلامت الکترونیک

تکنولوژی پزشکی در ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ بسیاری از این تکنولوژی‌‌های نوین پزشکی در حوزه سلامت الکترونیک قرار دارند. بازار جهانی سلامت الکترونیک در حال حاضر شامل چهار حوزه اصلی دستگاه‌های سلامت الکترونیک (مثل بیوسنسورها)، اپلیکیشن‌‌های سلامت الکترونیک، داروخانه آنلاین و مشاوره آنلاین با پزشکان است.

در این بین عده‌ای کسب‌وکار خود را بر روی حوزه زنان متمرکز کرده‌اند. آن‌ها خدماتی مثل مشاوره‌های جنسی و روان‌شناسی، زمان‌بندی‌ قاعدگی و پلتفرم‌های گفتگومحور را ارائه می‌دهند. اما بازار این اپلیکیشن‌های زنانه در ایران تاکنون خیلی آشکار نبوده و بیشتر پنهان است.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که سهم سلامت الکترونیک از بازار سلامت در سال ۲۰۲۱، بیش از 204 میلیارد دلار بوده ‌‌است و پیش‌بینی شده بود که این سهم در سال ۲۰۲۲ به ۰۷/ ۲۴۳ میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ سهم بازار سلامت الکترونیکی به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد و رشدی معادل ۲۵درصد را تجربه کند.

اپلیکیشن‌های زنانه که به صورت اختصاصی روی موضوعات مربوط به زنان چون دوران قاعدگی، مسائل جنسی زنانه و… می‌پردازند، بخش مورد استقبال بازار سلامت الکترونیک به‌شمار می‌روند. در ایران هم تعدادی از این اپلیکیشن‌ها در حال فعالیت هستند. البته اغلب حاضر به گفتگو نیستند و انگار خودشان نیز صحبت از این حوزه را نوعی تابو می‌دانند. یکی از بنیانگذاران این اپلیکیشن‌ها نکاتی را در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرده است.

تصمیم نداریم تابوشکن باشیم

مدیرعامل یکی از این پلتفرم‌های گفتگومحور زنانه طی صحبت با تجارت‌نیوز، از درآمدزایی و استقبال مخاطبان و همچنین اندازه بازار خود می‌گوید. او اعتقاد دارد نسل Z یعنی نسلی که از همان ابتدای کودکی توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند، با این پلتفرم‌ها ارتباط بیشتری می‌گیرند.

او همچنین از دلایل پنهان بودن این بازار و ویژگی‌های خاص آن می‌گوید: صحبت کردن راجع به قاعدگی زنان در کشور ما تابو محسوب می‌شود؛ ما هم تصمیم نداریم که تابوشکن باشیم. درواقع، تصمیم گرفته‌ایم که بازار مصرف، خودش ما را پیدا کند، نه اینکه ما به طور گسترده تبلیغات کنیم. همینطور هم شده است و کاربر ما بنا به نیاز خودش ما را جستجو و پیدا می‌کند.

ما این تجربه را داشته‌ایم که در همایشی از ایده استارت‌آپ و مشکلات زنان گفتیم و بعد با نقدهای گسترده‌ای روبه‌رو شدیم که چه لزومی بر ارائه این برنامه و بیان این مشکلات وجود دارد. بالاخره ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و باید جوانب کار را بسنجیم.

برای درآمدزایی استارت‌آپ‌ها باید صبور بود

اپ‌های دیگری هم هستند که در داخل ایران و در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ آن‌ها هم ترجیح داده‌اند که در بازار پنهان بمانند و تبلیغات گسترده‌ای نکنند؛ در واقع در بحث درآمدزایی استارت‌آپ‌ها باید صبور بود. او همچنین اضافه کرد: ما حدود سه سال است که این برنامه را راه‌اندازی کردیم و الان کمتر از یک ماه است که در آن تبلیغات منتشر می‌کنیم. اپ مشابه دیگری هم وجود دارد که بعد از پنج سال به تازگی حق عضویت از کاربرها می‌گیرد. حق عضویتی که شاید قریب به 200 میلیون تومان در ماه بشود. باید صبور بود چرا که در چنین برنامه‌هایی، میزان حضور کاربر اعتبار زیادی برای کسب‌وکار به همراه دارد و در کار ما که تبلیغات گسترده هم انجام نمی‌شود، باید چندبرابر صبور بود.

او به استارت‌آپ‌های بزرگ و موفق امروز اشاره دارد: در استارت‌آپ‌های بزرگ‌تر مثل اسنپ و تاکسی هم همین اتفاق افتاد. در سال‌های اول با سود کم و یا حتی به ضرر کار کردند تا سهم بازار و در ادامه استقبال کاربران را به دست بیاورند و بعد بر دستیابی به سود بیشتر تمرکز کردند. سرمایه‌گذار براساس آن سهم بازار است که به سمت یک استارت‌آپ می‌آید. سرمایه‌گذار ما نیز تمرکز بر توسعه و گسترش دارد، نه سودآوری زودتر در بازار. برنامه بلندمدت ما این است که به 14میلیون کاربر زن برسیم. قصد داریم برای کاربران خود محیط امنی که به راحتی بتوانند از مشکلات خود حرف بزنند، تعامل کنند و مشاوره بگیرند، بسازیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.