کد مطلب: ۸۴۰۷۷۶

اصطلاحات استارتاپی را با تجارت‌نیوز بشناسید:

کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی / روشی نوآورانه در جذب سرمایه

کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی / روشی نوآورانه در جذب سرمایه

کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی روشی نوآورانه برای تامین سرمایه است. دلیل ظهور و گسترش سرمایه‌گذاری جمعی به شکل سازمان‌یافته را می‌توان بحران مالی سال 2008 دانست. تمایل کم بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، کارآفرینان را به سراغ روش‌های دیگر برای جذب سرمایه سوق داد و سرمایه‌گذاری جمعی رونق بسیاری پیدا کرد.

علی ملکی: به گزارش تجارت‌نیوز ، سرمایه‌گذاری جمعی یا کرادفاندینگ، روشی نوآورانه برای تأمین سرمایه پروژه‌ها، کسب‌وکارها یا ایده‌های جدید محسوب می‌شود. این روش تامین سرمایه، در میان استارتاپ ها طرفداران زیادی دارد.

به همین دلیل، اغلب استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای در حال رشد به سراغ تامین سرمایه‌گذاری جمعی یا کرادفاندینگ می‌روند تا به روش‌های جذب سرمایه جایگزین دسترسی داشته باشند.

صاحبان کسب‌وکار با این روش می‌توانند از تعداد زیادی از افراد از طریق پلتفرم‌های آنلاین سرمایه جذب کنند. این روش در بستر اینترنت و توسط پلتفرم‌هایی که در همین زمینه شکل گرفته‌اند، انجام می‌شود.

یکی از مزایای تامین سرمایه‌گذاری جمعی این است که در یک بستر آنلاین که اجتماعی را در خود جای داده، صورت می‌گیرد. در این اجتماع، می‌توانید به راهکارهای مفیدی جهت کسب‌وکار و همچنین مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

سازوکار سرمایه‌گذاری جمعی یا کراد فاندینگ

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی وب‌سایت‌هایی هستند که امکان تعامل بین سرمایه‌پذیرها و سرمایه‌گذارها را فراهم می‌کند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن کارزار جذب سرمایه، پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی هزینه‌ای را از شما مطالبه می‌کنند. در عوض این هزینه، انتظار می‌رود که آن‌ها یک سرویس ایمن و کاربردی ارائه کنند.

بسیاری از این پلتفرم‌ها براساس یک مدل جذب سرمایه همه‌یاهیچ عمل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، اگر شما به سرمایه مورد نظر خود رسیدید، آن پول در اختیار شما قرار می‌گیرد و در غیر این صورت، پول سرمایه‌گذاران پس داده می‌شود.

انواع سرمایه‌گذاری جمعی

وام‌دهی همتا به همتا: سرمایه‌گذاران به یک شرکت پولی را قرض می‌دهد و در عوض، آن پول با سود به آن‌ها بازپرداخت می‌شود. مشابه وام‌دهی سنتی بانک است با این تفاوت که شما از تعداد زیادی سرمایه‌گذار وام می‌گیرید.

سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام: این روش به این صورت انجام می‌گیرد که سهام یک کسب‌وکار به تعدادی سرمایه‌گذاری در عوض سرمایه‌گذاری آن‌ها فروخته می‌شود.

کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش: افراد سرمایه یک پروژه یا کسب‌وکار را تأمین می‌کنند، با این انتظار که در عوض یک پاداش غیرمالی مانند کالا یا خدمات در قبال مشارکت خود دریافت خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر بخشش: افراد مقادیر کمی پول برای برآورده‌سازی اهداف جذب سرمایه‌ای بزرگ‌تر برای یک پروژه خیریه خاص اهدا می‌کنند و درعین‌حال در عوض پول یا خدماتی را دریافت نمی‌کنند.

اشتراک سهام/ اشتراک عواید: کسب‌وکارها می‌توانند در عوض سرمایه‌گذاری کنونی سرمایه‌گذاران به آن‌ها در آینده سود یا عواید بدهند.

سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر اوراق قرضه: سرمایه‌گذاران بر روی اوراق قرضه صادره از شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدل‌های ترکیبی: فرصتی برای ترکیب چند نوع سرمایه‌گذاری جمعی را برای سرمایه پذیران فراهم می‌کند.

تاریخچه کرادفاندینگ

سرمایه‌گذاری جمعی تاریخچه‌ای طولانی در جهان دارد. شکل ابتدایی آن در دهه‌ 1700 میلادی ابداع شد. اما شکل نوین این روش تأمین سرمایه در سال 1997 مطرح شد. اولین بار اصطلاح سرمایه‌گذاری جمعی توسط کارآفرینی به نام مایکل سالیوان مطرح شده است. او برای راه‌اندازی شرکت خود به نام fundavlog از این اصطلاح استفاده کرد.

دلیل ظهور و گسترش سرمایه‌گذاری جمعی به شکل سازمان‌یافته را می‌توان بحران مالی سال 2008 دانست. تمایل کم بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، کارآفرینان را به سراغ روش‌های دیگر برای جذب سرمایه سوق داد و سرمایه‌گذاری جمعی رونق بسیاری پیدا کرد. در ایران و در شکل نوین سرمایه‌گذاری جمعی با کلاه‌برداری پلتفرم‌های ارائه‌دهنده در آغاز راه باعث بی‌اعتمادی شدید صاحبان کسب‌وکار شدند. در حال حاضر 4 پلتفرم قانونی در این زمینه مشغول ارائه خدمات هستند.

برندهای بزرگ و کرادفاندینگ

کرادفاندینگ در سطح جان طرفداران زیادی دارد. به طوری برخی از برندهای مشهور جهان برای پیشبرد اهداف خود، از این روش سود برده‌اند؛ یکی از شرکت‌های مشهوری که از این روش استفاده کرده است، اوبر یعنی سرویس‌دهنده تاکسی اینترنتی است که از سرمایه‌گذاری جمعی برای جذب 1 میلیارد دلار سرمایه استفاده کرد. نمونه دیگر شرکت ایربی‌ان‌بی است که از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل خود 2 میلیارد دلار سرمایه جمعی جذب کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.