کد مطلب: ۸۴۵۱۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مارتی در بورس نیویورک؛ چرا و چگونه؟ / ۱۲۷میلیون لیر سود خالص استارتاپ ترکیه‌ای

مارتی در بورس نیویورک؛ چرا و چگونه؟ / 127میلیون لیر سود خالص استارتاپ ترکیه‌ای

حضور اولین استارتاپ حمل‌ونقل ترکیه‌ای در بورس نیویورک در حالی محقق شد که بنیانگذار این استارتاپ گفته که به دنبال سرمایه‌های میلیارد دلاری است و در همین حضور کوتاهش در بورس نیویورک توانست به سود خالص 127میلیون لیری برسد. این درحالی است که حمل‌و نقل به‌وسیله اسکوتر و دوچرخه الکتریکی در ایران نه تنها توسعه نیافت بلکه به تعطیلی کشانده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته خبری مبنی بر وارد شدن یکی از استارتاپ‌های ترکیه‌ای به بورس نیویورک منتشر شد که برای اولین بار بود یک استارتاپ ترکیه‌ای به چنین بورس بزرگی وارد می‌شود. درواقع خبر واردشدن مارتی در بورس نیویورک سوالات زیادی ایجاد کرد،

از جمله سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که وارد شدن یک استارتاپ به بورس نیویورک چه مزایایی برای آن دارد و چگونه یک استارتاپ می‌تواند به بورس بزرگی مانند نیویورک راه پیدا کند؟

کدام استارتاپ ترکیه به بورس نیویورک راه پیدا کرد؟

در میان وسایل نقلیه عمومی ترکیه، چند سالی است که پای اسکوترهای برقی عمومی هم به شهرهای مختلف این کشور باز شده و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. اسکوترهای برقی عمومی در ترکیه با برندهای مختلفی در این کشور مشغول فعالیت هستند اما اولین اسکوتر برقی عمومی در ترکیه در سال ۲۰۱۹ با نام «مارتی» پا به این کشور گذاشت. شرکت مارتی در حال حاضر یکی از بزرگترین استارتاپ‌های حمل ونقل در ترکیه است که علاوه بر اسکوترهای برقی عمومی از دوچرخه و موتورسیکلت برقی هم در ناوگان خود برای سرویس‌دهی بیشتر استفاده می‌کند.

مارتی در بورس نیویورک

شرکت مارتی به‌واسطه تلفیق با یک شرکت آمریکایی به نام «گالاتا» که در زمینه وارد کردن شرکت‌های کوچک در بورس آمریکا فعالیت دارد، وارد بورس نیویورک شد. شرکت جدید با نام Marti Technologies Inc شکل گرفته و توسط اوغلور اوکتم، بنیانگذار و مدیرعامل مارتی هدایت می‌شود. ارزش این شرکت ترکیبی تقربیا 532میلیون دلار (9.3میلیارد لیره) می‌باشد.

مارتی چقدر سرمایه جذب کرده است؟

مارتی با حدود 1000 پرسنل، 3 میلیون کاربر و 46 هزار وسیله نقلیه‌ (اسکوتر، دوچرخه الکترونیکی و موتور الکتریکی)، در سال 2019 گفته بود که قصد دارد در سه سال آینده سرمایه میلیارد دلاری جذب کند تا بتواند ناوگان خود را در تمامی شهرهای ترکیه گسترش دهد و تبدیل به یونیکورن در ترکیه شود.

صاحبان این استارتاپ اعلام کردند که در سال 2020 توانسته‌اند سرمایه‌ای به مبلغ 25 میلیون دلار جذب کنند ولی جزئیاتی از مشخصات سرمایه‌گذاران منتشر نکردند.

استارتاپ مارتی با ورود خود به بورس نیویوک در یک سال گذشته به ارزش بازاری 2میلیارد و 334میلیون لیری رسیده است. درآمد خالص این شرکت در سال 2023 حدود 127میلیون لیر بوده که نسبت به سال 2022 توانسته 189درصد رشد کرده است.

ایده مارتی از کجا آمد؟

ایده مارتی توسط دو برادر با نام اغلور اوکتم و سنا اوکتم راه‌اندازی شد. بنا به گفته بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مارتی، ایده این استارتاپ در یک سفر تجاری به آمریکا شکل گرفته و گفته است: در یک سفر تجاری به ایالات متحده یک اسکوتر الکترونیکی دیدم که فواصل کوتاه را به سرعت و به آسانی می‌توانستید با آن طی کنید. و ایده این طرح را از آنجا گرفتم و مارتی در ترکیه متولد شد."

آیا در ایران استارتاپ مشابه مارتی وجود دارد؟

استارتاپی که در ایران در زمینه اشتراک اسکوتر فعالیت دارد «رورو» است اما هنوز این نوع حمل و نقل نتوانسته مانند ترکیه جای خود را در بین حمل‌ونقل روزانه مردم جا بیندازد و به نوعی این استارتاپ در ایران تنها در زمینه به اشتراک‌گذاری اسکوترهای برقی فعالیت دارد نه توسعه آن‌ها.

چرا اسکوتر در ایران جای خود را باز نکرده است؟

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد توسعه اسکوتر‌ها در حمل و نقل شهری گفت: مدتی است که اسکوترهای برقی در برخی از بوستان‌های تهران فعال هستند و مردم می‌توانند از این وسیله استفاده کنند اما آن چیزی که ما در سازمان حمل و نقل به دنبال آن هستیم، این است که از اسکوتر برقی به‌عنوان یک مدل حمل و نقلی استفاده کنیم.

او با بیان اینکه در حال تدوین مدل اقتصادی برای سرمایه‌گذاران هستیم، گفت: با طراحی یک مدل اقتصادی باید کاری کنیم تا سرمایه‌گذاری برای متقاضیان جذاب شود و توجیه اقتصادی پیدا کند.

شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفته است: اسکوتر برقی ملاحظات فنی دارد، پلیس در مورد استفاده از اسکوتر برقی در معابر تهران ملاحظات و سوالات به حقی داشته و معتقد است که در دنیا هنوز در استفاده از اسکوتر به‌عنوان یک وسیله نقلیه بحث است و استانداردهای آن قطعی نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.