کد مطلب: ۸۴۶۸۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جای خالی اقلام اساسی در سبد خانوار/استارتاپ‌ها بازار را پایش می‌کنند

جای خالی اقلام اساسی در سبد خانوار/استارتاپ‌ها بازار را پایش می‌کنند

استارتاپی براساس تحقیقات خود از کوچک شدن سبد خانوارها گزارش داد. اقلام اساسی بین 6 تا 20درصد در یکسال گذشته از سبد خانوارها کم شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس نتیجه تحقیقات یک شرکت فعال در زمینه پژوهش بازار، در مقایسه فصل بهار 1402 با بهار 1401 میانگین تعداد محصول در سبد خانوار 2.27 درصد کاهش داشته ولی تعداد کل محصول در سبد هر خانوار افزایش یافته است. ناصر پاشاپور نیکو مدیرعامل گروه dnaunion در توضیح این اتفاق گفت: به دلیل گرانی قیمت‌ها مردم به اجناس کوچکتر روی آورده‌اند و همین موضوع باعث شده تعداد خرید‌ها افزایش پیدا کند. به‌طور مثال اگر فردی قبلا یک کیسه برنج 10کیلویی خرید می‌کرد الان به خرید برنج‌های بسته‌‌بندی یک کیلویی و یا کمتر روی آورده است.

کاهش خرید اقلام ضروری در سبد خانوار

در جزئیات گزارش آمده که چای 16درصد، انواع روغن 15درصد، پاستا و ماکارونی 21درصد، گوشت قرمز 6درصد، غلات 25درصد، قهوه 48درصد، غذای کودک 43درصد، دستمال کاغذی41درصد از سبد مصرف خریداران کم شده است اما در نقطه مقابل ساندویچ آماده 4درصد، کنسرو آماده 8درصد، کیک و شیرینی 39درصد، سبزیجات آماده 4درصد، شربت آماده 9درصد و قارچ 46درصد در سبد خرید افزایش داشته است.

شرکت انجام دهنده تحقیقات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا کوچک شدن سبد خانوار فقط وابسته به قیمت‌ها بوده است گفت: نحوه کار ما به گونه‌ای نیست که تحلیل هم انجام دهیم و شاید در کنار مسائل قیمتی دیگرمسائلی مانند تغییر ذائقه یا کمیابی یک کالا باعث کاهش سبد خانوار شود.

مبنای تحقیقات بازار فقط قیمت نیست

محمد موسوی مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره در پاسخ به این سوال که آیا مبنای تحقیقات فقط قیمت است؟ گفت: رفتار مشتری فقط براساس قیمت نیست و بعضی عوامل مانند تبلیغات، کمبود یک کالا و یا تغییر سلیقه دخیل هستند. گروه dnaunion به غیر از بررسی رفتار خرید خانوار چند پلتفرم دیگر در زمینه پایش تبلیغات، پایش اجناس پرفروش شرکت‌ها هم دارد که با تلفیق همه این اطلاعات سعی بر رسیدن به نتیجه واحد از کلیات بازار دارد.

تحقیقات بازار کجا انجام شده است

تحقیقات توسط یک استارتاپ به نام «کابینت» انجام شده که یکی از زیرمجموعه‌های گروه dnaunion است و در حوزه جمع‌آوری اطلاعات بازار و بررسی رفتار مشتریان فعالیت دارد و باعث می‌شود که اطلاعات به‌دست آمده از جزئیات خرید خانوار و عادت‌های رفتاری مشتریان کمّی و قابل استناد بشود. تحقیقات بر روی 2200 نفر از مردم شهر تهران انجام شده و بنا به گفته مجریان این تحقیق، افراد انتخاب شده باید جزئیات خرید خود را به‌طور دقیق در اپلیکیشن مربوطه وارد کنند و شرکت emrc که در حیطه پژوهش بازار فعالیت دارد به تحلیل داده‌های جمع‌آری شده می‌پردازد.

کاهش قدرت خرید مردم در چند سال گذشته

اما این اولین بار نیست که پلتفرمی خبر از کاهش قدرت خرید مردم می‌دهد. شاید دیگر پلتفرم‌ها بصورت مستقیم و براساس آمار و ارقام بحث کم شدن قدرت خریدار را مطرح نکرده باشند ولی در انتها مفهومی که از آن صادر می‌شود، فقط یک معنا دارد و آنها هم کم شدن قدرت خریداران است مانند اپلیکیشن «کمدا» و یا «دیوار» که مردم برای فروش رژ گونه و یا شیشه خیارشور هم آگهی زده بودند. نکته قابل توجه دیگر این است که فاصله این اتفاقات گاه فقط 3 سال، یعنی خانواری که 3 سال پیش قدرت خرید وسیله‌ای یا برخی مواد خوراکی داشته‌اند، در حال حاضر آن را از سبد غذایی حذف و یا جایگزین مواد ارزان‌تری کرده‌اند.در ادامه گزارش کابینت آورده شده که مردم به جای خرید روغن رو به هواپز آورده‌اند.

گروه «دی.ان.ای یونیون» در زمینه تبلیغات، خدمات بازاریابی و تحقیقات بازار فعالیت می‌کند. این گروه در نشست خبری به ارائه گزارشی تحت عنوان «در سبد خانواده ایرانی چه خبر است؟» پرداخت که نوسانات قیمتی و قدرت خرید مصرف‌کنندگان در 6 کالای اساسی و دیگر اقلام را مورد بررسی قرار داد. این رویداد با حضور ناصر پاشاپور نیکو؛ مدیرعامل گروه dnaunion، محمد موسوی، مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره و عضو هیات مدیره گروه و کامیار امامی، مدیر عامل شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) برگزار شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.