کد مطلب: ۸۴۷۷۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به تعریف جریمه بد حجابی برای رانندگان اسنپ و تپسی / منصفانه است؟

واکنش‌ها به تعریف جریمه بد حجابی برای رانندگان اسنپ و تپسی / منصفانه است؟

متن لایحه عفاف و حجاب اخیرا منتشر شده است. بر اساس یکی از مواد این لایحه، رانندگان اسنپ و تپسی به دلیل بد حجابی یا بی حجابی مسافران خود 500 هزار تومان جریمه می‌شوند. این لایحه هنوز تصویب نشده است اما بعضی رانندگان تجربیاتی در مورد جریمه بد حجابی یا لغو سفرها از سوی مسافران پس از تذکر حجاب دارند و این مسائل را منصفانه نمی‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته گذشته متن لایحه عفاف و حجاب منتشر شد و انتقاداتی را برانگیخت. در مواد مختلف این متن عناوین مجرمانه و مجازات‌هایی برای بد حجابی پیش‌‌بینی شده است. بر اساس یکی از مواد لایحه عفاف و حجاب، در صورتی که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مسافر بی‌حجاب یا بد حجاب سوار کنند، 500هزار تومان جریمه می‌شوند. این جریمه بد حجابی با واکنش‌هایی از سوی رانندگان مواجه شده است.

با وجودی که این لایحه تا تبدیل شدن به قانون راهی احتمالا طولانی در پیش دارد اما رانندگان اسنپ و تپسی همین حالا هم تجربیاتی از این دست دارند. بعضی از آنها معتقدند این گونه اقدامات مردم را به جان هم می‌اندازند و باعث ایجاد ناراحتی بین راننده و مسافر می‌شوند. ضمن اینکه به گفته رانندگان اسنپ و تپسی، برخی از مسافران به دلیل تذکر بد حجابی آنها سفرها را لغو می‌کنند یا امتیاز کمی به آنها می‌دهند که هر دو ضرر است. از سوی دیگر گاهی در یک روز به اندازه مبلغی که جریمه می‌شوند کار نکرده‌اند.

لایحه در مورد جریمه بدحجابی چه می‌گوید؟

در ماده ۵۴ لایحه عفاف و حجاب آمده است: «هرکس در حال رانندگی با وسایل نقلیه موتوری مرتکب بی عفتی، کشف حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی شود یا فردی سوار کرده که مرتکب جرائم مذکور شود، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی پنج میلیون ریال جریمه می‌شود. همچنین صدور برگ جریمه برای وسیله نقلیه مذکور نافی اعمال مجازات‌های مقرر برای مرتکب نیست. حکم این ماده در خصوص تاکسی‌ها و مسافر بر‌های اینترنتی نیز جاری می‌شود.»

اما نکته‌ قابل توجه دیگری که در ادامه متن نوشته شده است: «ثبت اولین تخلف موجب عدم ثبت تخلفات بعدی از لحاظ زمانی نبوده و جریمه‌ها جمع می‌شود».

به این صورت رانندگان اسنپ و تپسی ممکن است بارها برگه جریمه بد حجابی را دریافت کنند. این در حالی است که همین حالا هم آنها از درآمد کم، کرایه‌های پایین، کمیسیون بالای شرکت‌ها و هزینه بالای تامین قطعات یدکی گلایه‌های زیادی دارند. در این شرایط، انتشار متن لایحه عفاف و حجاب انتقادات بسیاری از آنها را برانگیخته است. البته حتی حالا هم که هنوز این لایحه تصویب و به قانون تبدیل نشده است، بسیاری از رانندگان تجربه دریافت پیامک تذکر و جریمه بد حجابی را دارند. آنها این مسائل را منصفانه نمی‌دانند.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، گزارش جریمه بد حجابی را بخوانید.

گلایه رانندگان اسنپ و تپسی

«من راننده خانم هستم. چیکار کنم که مسافر بدون روسری سوار میشه. واقعا باید چیکار کرد مسافر و پیاده کنیم بعد لغو بزنیم که بازم جریمه بشه. واقعا تقصیر ما چیه که داریم جون میکنیم کار کنیم ،۵۰۰ تومنم بدیم .اینجوری باشه از اسنپ میام بیرون.»

«اگه به مسافر تذکر بدی اون هم یه ستاره از پنج ستاره بهت میده،اگه امتیازات از ۴.۴ کمتر شد از اسنپ اخراج میشی.»

«من راننده اسنپ هستم. مگه ما می تونیم به مسافر بگوییم حجاب رعایت کن، آنوقت حدود سی درصد مسافران. را از دست می دهیم یا امتیاز منفی می دهند بعد سفر برایمان ارسال نمیشه، و مجبوریم در روز چندین سفر را لغو کنیم. همینطوری هم درآمدی ندارد آنوقت همه اسنپ و تپسی را رها می کنند.»

«چطور زمان راهپیمایی و انتخابات ،صدا و سیما همین بی حجاب ها را نشان میده و ارزش هستن ولی الان ضد ارزش شدن و راننده ی بیچاره جریمه بشه»

«راننده اسنپ و تپسی بخاطر امور زندگی کار میکند بعد دولت پایش را روی گلوی این قشر ضعیف میگذارد اگر دزدی کنیم هم در امدش بهتر است هم امنیت شغلی بیشتری داریم.»

«مثل اینکه دولت کفگیرش ته دیگ خورده میخواد کسب در آمد کنه ولی این راهش نیست راست میگی از کله گنده ها مالیات بگیر از خصولتیها مالیات بگیر از آقازاده ها مالیات بگیر.»

«اگر راننده باشی و قرار باشد هر شخصی که بی حجاب است سوار نکنید شب باید از جیبت هم پولی بدهی مثل اینکه این شغل تجربه نکردی که این حرف میزنی مثال تاکسی اینترنتی وقتی درخواست قبول میکند حداقل باید ۳الی پنج دقیقه برود که به مسافر برسد اون موقع اگر مسافر قبول نکرد جاد از بی احترامی که به شما میکند و سوار نشد آیا این آقا یانی که همچین لایحه تصویب میکنند خسارت راننده را میدهند راننده توی خرج ودخل خودش مونده چه برسد که سوار هم نکند.»

در همین زمینه، مطالعه گزارش جزئیات لایحه عفاف و حجاب پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالا بگذریم که به اشتباه این شغل مزخرف و اجباری سر زبونا افتاده که درآمد فلان قدری داره و از این دست شایعاتی که بابت این کار درست شده ، البته اون بچه شهرستانی بنده خدایی که با کمترین درآمد یا با درآمد صفر میاد تهران و بدون جای خواب و معلوم نبودن خورد و خوراکش ، ی درآمد نسبی در میاره و فکر کنم شاید درآمد بالا از همین افراد درست میشه ، بحر حال من خودم سر این شایعه با خانواده و همسرم درگیرم که فکر میکنن من درآمد میلیاردی دارم و نمیخوام واسشون خرج کنم در صورتی که حتی یک هفته س که ماشینم باطری نداره پدرم با هول دادن سرویس شده ولی پول ندارم که ی باطری بخرم ، از اینا بگذریم واسه بنده پیش اومده که دختره به جای اسم تو برنامه اسنپ نوشته اگر با بی حجابی مشکل داری لغو کن ، یا دختر میبینم که از تو خود همین ارگانهی دولتی مثل ارتش یا باشگاه هایی که داخل این شهرک های نظامی هست با بدترین وضع میاد بیرون که مثلا رفته باشگاه واون مامور یا اون مرجع قضایی کاملا بدون توجه از بغلش رد میشه. یا دیروز تو تجریش دختره با فجیح ترین شکل ممکن سر خیابون واستاده دو تا از این موتوری های نیروی انتظامی با خنده نگاهشون میکردن و از بغلش رد شدن، بعد اونوقت میان ی قانون واسه راننده که به نظر من اون راننده ای از صبح تا شب کارش فقط رانندگی ه یعنی ی بدبخت تمام بیاد پول بی‌کفایتی مسولین این امرو از ی راننده بگیره، اگر حوصله نوشتن بیشتر داشتم خیلی خیلی در مورد این قضیه می‌نوشتم، سپاسگزارم

  • ناشناس

    مرگ یکبار شیون یکبار.من الان دو هفته هست که سرویس نرفتم.یک هفته کار رو بزارید زمین.خلایق هر چه لایق.

  • وحید

    من شاید روزی حدودا ۱۰تا سفر مسافر داشته باشم. توی این چند وقت فقط ۱مسافر اعتراض بهم کرده. خیلی محترمانه به مسافرم میگم ببخشید شما اگر حجاب رو رعایت نکنید من جریمه میشم. مسافر هم راضی به جریمه شدن من نیست. بالاخره اونم یه آدم معمولی و مثل ماست. خیلی هاتون یه راحتی میپذیرن و یکسری هم با اکراه ولی مسبب ناراحتیشون رو من نمی‌دونن. پس خواهشاً مسأله رو اینقدر بزرگش نکنید

  • ناشناس

    خدا انشالله جزای مسولین بی عقل بی کفایت را در بستر بیماری وناراحتی خانوادگی بده

  • ناشناس

    من خودم راننده اینترنتی هستم، متاسفانه دیده ام که مسافران بیحجاب سوار این تاکسی ها هستند و راننده تذکر هم نمی دهد، البته من تذکر می دهم و مسافران نیز رعایت می کنند، قانون باید بازدارنده باشد

  • گوگولی

    به نظر من بخاطر اینکه مسافر ناراحت نشه و لغو نکنه و یا امتیاز کم نده راننده وقتی که دید مسافر حجابشو رعایت نکرده بره پی کارش و یه کار دیگه پیدا کنه. این همه کار.

    • ناشناس

      خودت اگه کار دیگه پیدا میکردی مطمئنا نمیومدی راننده اینترنتی بشی

  • ناشناس

    چرا باید راننده اینو و تپسی جریمه بشه باید تمام راننده هایی که سرنشین بد حجاب داره جریمه بشه اگه اینطور باشه دیگه هیچ کس بد حجاب سوار ماشین نمیشه حتی ماشین شخصی اگه قانونه باید برا همه اجرا بشه نه راننده بدبخت مسافرکش

  • ناشناس

    خب مسافر سوار نمیشود و اسنپها ضرر میکنند و اگر سوار هم کنند اسنمها ضرر میکنند ..بنابراین کسب کارشان کساد و عده ای زیاد از این قشر هم به مخالفان شما افزوده شده و به دامن ارتش امریکا ریخته خواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام
    متاسفم که یه عده مسول بی لیاقت سر کار هستن واز جامعه وقشر ضعیف هیچ خبری ندارن این اقایون مشکلی ندارن ودرک درستی ندارن از رانندگان اینترنتی اگه الان برج ۱۲ بود همین بی حجابها (البته به نظر این اقایون)الان پایانقلاب ونظام هستن چرا که انتخابات مجلس هست وبه این بی حجابها نیاز دارن وپوشش اینها مهم نیست
    التماس تفکر

  • حامد

    این طرح دیگه زوره گناه راننده چیه آخه که بخاد ۵۰۰ جریمه بده بنده خودم هم اسنپ کارنمیکنم ولی دلیل نمیشه از منافع اسنپ کار زحمت کش که با قیمت ها بسیار مرغون به صرفه مسافران جابجامیکنن دفاع نکنم بیایم یاد بگیریم ازمنافع آحاد مردم دفاع کنیم نه فقط منافع شخصی بنده شخصا آفت بزرگی میدونم‌ این طرح در حق راننده اسنپی خاهشا نون این بنده های خدا را آجر نکنید به اینها چه ارتباطی نداره نوع پوشش مسافراینج ور که کلا مسافرهاشون میپره اصلا طرح جالبی نیس