کد مطلب: ۸۴۸۱۲۹

کارآفرینان بزرگ جهان را با تجارت‌نیوز بشناسید:

آقای مایکل موریتز: نابغه‌ای در دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر

آقای مایکل موریتز: نابغه‌ای در دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر

«سرمایه‌گذاری با چشمانی تیزبین برای شناخت بهترین استارتاپ ها و کسب‌وکارهای تحول‌آفرین» این عبارت شاید بهترین تعریف از سِر مایکل موریتز باشد. نابغه‌ای که با شکار بهترین کسب‌وکارها طی 40 سال، توانسته صندوق سرمایه‌گذاری سکویا را در صدر بهترین‌های جهان قرار دهد. او یک شکارچی به تمام‌معنا بود.

علی ملکی: به گزارش تجارت‌نیوز ، مایکل موریتز بعد از گذشت 40 سال، از سمت خود در سکویا کناره‌گیری کرده و این بهانه‌ای شد تا در این گزارش به میراث او در جهان سرمایه‌گذاری بپردازیم.

موریتز سرمایه‌گذار و خبرنگار مشهور در کاردیف ولز به دنیا آمد. در دانشگاه تاریخ خواند. به آمریکا مهاجرت کرد و خبرنگار نشریه تایم شد. در رشته MBA مدرک ارشد گرفت. سال‌های زیادی را به فعالیت‌های ژورنالیستی پرداخت. در اوایل دهه‌ 1980، استیو جابز، با او که خبرنگار تایم بود، تماس گرفت و از او خواست که به او در نوشتن کتابی در مورد شرکت اپل کمک کند. نتیجه، کتابی به نام سلطنت کوچک، داستان خصوصی رایانه اپل بود که یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تابه‌حال در مورد شرکت اپل نوشته ‌شده است.

موریتز شکارچی بهترین‌های دنیای فناوری

شهرت او به خاطر هوش تجاری بالا و توانایی‌اش در شناسایی استارتاپ‌های آینده‌دار و حمایت از آن‌هاست. همچنین چشم تیزبینی در مشاهده فن‌آوری‌های تحول‌آفرین دارد و اغلب بر روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که پتانسیل بالایی برای نوآوری و تحول در بازار از خود نشان می‌دهند.

سال 1986، پس از نوشتن مشترک کتاب حمله به ورشکستگی: داستان کریسلر، به همراه بارت سیمن، رئیس دفتر تایم، به شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سکویا کپیتال پیوست و خیلی سریع توانست به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران پیشگام در سیلیکون ولی برای خود اسم‌ورسمی پیدا کند.

در طول این سال‌ها، او در سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند متعددی نقش داشته است که سرمایه‌گذاری روی کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای بزرگی چون گوگل، یاهو، پی پل، لینکدین و واتس اپ را در بر می‌گیرد.

فعالیت‌ها و مشارکت‌های او در حوزه فن‌آوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث کسب افتخارات زیادی برای او شد. او همیشه به ولزی بودن خود افتخار کرده است و فعالیت‌های انسان‌دوستانه زیادی در ولز انجام داده است.

موسسات آموزشی قابل‌توجهی در ولز تاسیس کرده و طرح‌هایی برای تقویت کارآفرینی و نوآوری در این کشور کلید زده است. ملکه الیزابت دوم در سال 2013 به او به دلیل خدماتش در حوزه صنعت و انسان‌دوستی نشان «سِر» داد.

سکویا زیر سایه مایکل موریتز

به‌تازگی این سرمایه‌گذار مشهور قصد خروج از این شرکت را کرده است که قطع به‌یقین این کار تأثیری قابل‌توجه بر فعالیت‌های این شرکت دارد. موفقیت‌های سکویا با نام او گره‌ خورده است و خروج ناگهانی او شاید به سکویا کپیتال لطمه وارد کند.

او خود را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فردی سکویا کپیتال معرفی می‌کند. اکنون موریتز 68 ساله قصد دارد تمرکزش را بر روی شرکت سکویا هریتج بگذارد که یک صندوق مدیریت ثروت 15میلیارد دلاری است که در سال 2010 به کمک او راه‌اندازی شده است. ارزش دارایی‌های او 5.2میلیارد دلار تخمین زده ‌می‌شود.

می‌توان موفقیت او به‌عنوان سرمایه‌گذار را به شبکه‌سازی بی‌وقفه، شانس و زمان‌بندی مناسب اشاره کرد. او در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد و به‌عنوان یک اینفلوئنسر با دنبال‌کننده بالا شناخته می‌شود.

فعالیت‌های او محدود به کشور آمریکا و سیلیکون ولی نمی‌شود. او به موفق‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در حوزه استارتاپ در چین تبدیل ‌شده است و خود می‌گوید به این درک رسیده‌ایم که دنیا تغییر کرده و سیلیکون ولی قرار نیست تا 50 سال آینده مرکز جهان باقی بماند.

درس‌آموخته‌های 40 ساله از مایکل موریتز

در مصاحبه با وای کامبینیتور، مایکل موریتز از راز موفقیت 40 ساله سکویا کپیتال پرده برمی‌دارد: شما می‌توانید کتابی در مورد اصول عملکرد فوق‌العاده یا رهبری بی‌نظیر بخوانید و همه سهل و ساده به نظر می‌رسند. اما مشکل اینجا است که بتوانید هر روز، هر هفته، هرماه و هر سال این سطح را داشته باشید و بهتر شوید. این یکی از نکات برجسته افرادی مثل استیو جابز، لری پیج، جف بزوس یا رید هاستینگز بود.

آن‌ها قصدشان این است که اطمینان پیدا کنند محصولی تازه دارند و در طول زمان محصولاتشان تغییر می‌کند. مسئله دیگری که شما باید روی آن تمرکز کنید، تیم است. این‌که بتوانید در هر زمانی بهترین تیم را داشته باشید، فارغ از این‌که کارمندان شما از مدت‌ها پیش با شما بوده باشند.

اگر قلب آن‌ها دیگر با کسب‌وکار شما نیست، اگر اشتیاقی شدید برای رقابت ندارند، وقت جایگزین کردن آن‌ها با سرمایه انسانی جدید است. مورد دیگر این‌که نسبت به فرصت‌های بازار باید هوشیار باشید.

دنیای شرکت‌های امروزی به‌کل نسبت به 30 تا 40 سال پیش که ما کار خود را آغاز کردیم، متفاوت است. همیشه این احساس را داشته‌ایم که فقط یک گام با بیرون رانده شدن از فضای کسب‌وکار فاصله‌ داریم و بنابراین همیشه نسبت به تغییرات و اتفاقات جدید دنیای کسب‌وکار و فن‌آوری چشمی باز داشته‌ایم.

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سکویا

سکویا کپیتال یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که دفتر مرکزی آن در منلو پارک کالیفرنیا واقع شده است. تخصص این شرکت حوزه سرمایه‌گذاری سطح کشت ایده، اولیه و رشد در شرکت‌های خصوصی بخش فن‌آوری است.

دارایی کنونی این شرکت، مطابق داده‌های سال 2020، 85میلیارد دلار است. مایکل موریتز قریب به 40 سال مدیریت این شرکت را بر عهده داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.