فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۴۹۹۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم بالا باعث کاهش سرمایه‌گذاری جسورانه/استانداردهای حسابداری مانع از بورسی شدن استارتاپ های ایران

تورم بالا باعث کاهش سرمایه‌گذاری جسورانه/استانداردهای حسابداری مانع از بورسی شدن استارتاپ های ایران

یکی از شرایطی که مانع سرمایه‌گذاری جسورانه روی استارتاپ‌های ایران شده، تورم بالاست. همچنین یکی از عواملی که باعث شده استارتاپ‌های ایران به بورس راه پیدا نکنند و نتوانند چرخه سرمایه‌گذاری جسورانه را کامل کنند، استانداردهای مصوب حسابداری ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه مالی فیروزه به مناسبت روز خبرنگار نشستی با اصحاب رسانه در روز دوشنبه 16 مرداد برگزار کرد. این جلسه با حضور علی ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه؛ امیرتقی خان تجریشی، معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه؛ فاطمه سرکاری، مدیرعامل سبدگردان فیروزه و جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروز آسیا برگزار شد. راهبری این نشست به عهده رعنا ایمانی، مدیر روابط‌عمومی مجموعه بود.

گروه مالی فیروزه سرمایه‌گذار استارتاپ‌هایی از جمله سرآوا، شیپور، تازه‌بار، الوپیک، استودیو بازی‌سازی کاریزما، سازیتو و پونیشا است.

در این نشست سوالاتی از جانب تجارت‌نیوز درباره شرکت‌های استارتارپی زیرمجموعه این گروه مالی پرسیده شد که مدیران این گروه مالی این‌گونه پاسخ دادند.

با توجه به سبقه بورسی گروه مالی فیروزه، آیا این گروه برنامه‌ای برای بورسی شدن استارتاپ‌های خود دارد؟

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه: بسیاری از استارتاپ‌ها از جمله استارتاپ‌های زیر مجموعه ما متقاضی بورسی شدن هستند چون حلقه گمشده سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران، مرحله خروج(Exit) سرمایه‌گذار جسور از استارتاپ برای رسیدن به سود مالی است که هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است.

برای بورسی شدن استارتاپ‌ها باید راه‌حل حاکمیتی پیدا کرد. بحث حاکمیتی پیچیده است و موضوعی نیست که گروه ما و یا دیگر گروه‌ها و یا حتی شرکت بورس بتواند به تنهایی برای آن تصمیم بگیرید.

استانداردهای حسابداری ایران مانع از بورسی شدن استارتاپ‌ها

امیرتقی خان تجریشی، معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه: یکی از موانع برای بورسی شدن استارتاپ‌ها، استانداردهای فعلی مصوب حسابداری ایران است که هنوز شناخت کافی نسبت به امور مالی استارتاپ‌ها ندارد. برای مثال هزینه‌هایی که استارتاپ‌ها برای درست کردن یا ارتقای پایگاه داده انجام می‌دهند بر اساس استانداردهای حسابداری جزو هزینه محسوب می‌شود در صورتی که این موارد از مهمترین دارایی‌های شرکت‌های استارتاپی است.

کمیته فنی سازمان بورس اظهارنظرهایی کرده و با انتشار دستورالعملی سعی بر پوشش این موانع کرده‌ است تا هزینه‌هایی که برای استارتاپ‌ها انجام می‌شود جزو سرمایه آنها محسوب شود. این قدم‌ها هرچند کوچک ولی خوشحال‌کننده هستند.

نبود تعاملات بانکی بین‌المللی مانع از رفتن شرکت‌های استارتاپی به بورس خارجی

شما در ابتدای صحبت خود درباره لیست شدن یک شرکت توسط گروه مالی فیروزه در بورس لندن صحبت کردید. آیا امکان لیست شدن استارتاپ‌های ایرانی در بورس‌های خارجی وجود دارد؟ و آیا شما می‌توانید این کار را برای استارتاپ‌های ایرانی انجام بدهید؟ این سوال را با توجه لیست شدن یکی از استارتاپ‌های ترکیه در بورس نیویورک می‌پرسم.

رامین ربیعی: لیست شدن شرکت‌های غیر استارتاپی ایرانی در بورس‌های خارجی سبقه طولانی دارد و شرکت‌های بزرگی از ایران در بورس‌هایی مانند مالزی و ترکیه حضور داشته‌اند اما کار سختی است چون به مقررات و استاندارهای خاصی نیاز دارد.

یکی دیگر از راه‌هایی که یک شرکت می‌تواند در بورس خارجی لیست شود این است که یک شرکت در کشور مقصد تاسیس شود و در شرکت ایرانی درصد خاصی را سهام‌دار باشد که این شیوه در خیلی از شرکت‌ها مرسوم است اما در شرایط فعلی تعاملات بانکی ما با دنیا این کار غیرممکن است زیرا شما موقع تقسیم سود چگونه می‌خواهید این سود را برای سرمایه‎گذاران خارجی واریز کنید؟!.

در این زمینه هنوز به سوالات ابتدایی که همان تعاملات بانکی است پاسخی داده نشده چه برسد دیگر مسائل.

سرمایه‌گذاری جسورانه در شرایط تورم بالا استقبال نمی‌شود

با توجه به وضعیت اینترنت و شرایط حاکم بر استارتاپ‌ها آیا باز به سرمایه‌گذاری جسورانه خود ادامه خواهید داد، اگر ادامه بدهید با همان شدت قبلی است؟

رامین ربیعی: سرمایه‌گذاری جسورانه جزو 3 محور اصلی گروه ما است. ما به‌طور مداوم در حال بررسی شرکت‌های استارتاپی حوزه تکنولوژی هستیم اما واقعیت این است که به‌خاطر شرایط سخت اقتصادی گزینه‌های خوب رو به رشد کم شده است. این مسئله واقعیتی است که در شرایط تورمی اتفاق می‌افتد. صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه در تورم‌های خیلی بالا خیلی جذاب نیست و افت می‌کند که همین مسئله را در شرکت‌های استارتاپی ایران شاهد هستیم.

ما همچنان در حال رصد هستیم و آخرین سرمایه گذاری ما در 2 ما پیش در شرکت سازیتو بوده است.

رامین ربیعی در سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر موضع‌گیری گروه مالی فیروزه به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران سرآوا برای پلمپ شدن دفتر دیجی‌کالا که یکی از استارتاپ‌های زیر مجموعه سرآوا است، گفت: ما جزو موسسین و سهامداران سرآوا بوده‌ایم ولی حدود 7 سال است که در مدیریت مستقیم آن دخالت نداریم چون حضور ما به دلیل تضاد منافع در مجموعه سرآوا جلوی سرمایه‌گذاری ما بر مجموعه‌های دیگر را می‌گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.