کد مطلب: ۸۵۱۴۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تلاش‌های ویتنام برای ایجاد جامعه‌ای کاملا دیجیتال/صحنه برای استارتاپ‌ها تقویت می‌شود

تلاش‌های ویتنام برای ایجاد جامعه‌ای کاملا دیجیتال/صحنه برای استارتاپ‌ها تقویت می‌شود

ویتنام برای رسیدن به سودهای میلیارد دلاری و اقتصاد دیجیتالی که بتواند 20درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل دهد، سعی دارد تا جامعه‌ای دیجیتال بسازد. اما با وجود اصلاح قوانین و سرمایه‌گذاری‌ها هنوز با مشکلات زیادی مواجه است که در صدد رفع آنهاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور ویتنام در نظر دارد تا سال 2030 به یک جامعه کاملا دیجیتال تبدیل شود و این دیجیتالی شدن مزایای زیادی را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند.

در سال 2020، دولت استراتژی ملی خود را در مورد تحول دیجیتال اعلام کرد که هدف آن افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی از 14درصد کنونی به 20درصد تا سال 2025 است.

این کشور آسیای جنوب شرقی امیدوار است تا سال 2045 با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال خود به یک اقتصاد پردرآمد تبدیل شود.

سود 200 میلیارد دلاری برای اقتصاد دیجیتال

به گفته بانک جهانی: «اگر بخش‌های دیجیتال هرکشور بتواند سالانه 10درصد رشد کند، طی سال‌های 2021 تا 2045 سودی فراتر از 200میلیارد دلار را نصیب خود می‌کند».

به همین دلیل است که مقامات برای کارآفرینان فناوری فرش قرمز پهن می‌کنند.

ویتنام در سال 2021، مراکز جدید پشتیبانی استارتاپ هانوی، دانانگ و شهر هوشی‌مین را معرفی کرد. همچنین یکسال بعد، نقشه راه تقویت و نوآوری در علم را رونمایی کرد و وعده داده شد کشور ویتنام 1درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات علمی ‌می‌کند.

طبق گزارش اخیر صندوق خطرپذیر Do Ventures و مرکز ملی نوآوری ویتنام، براساس تحولات اخیر و نقشه‌راهی که برای دیجیتال‌سازی این کشور معرفی شد؛ استارتاپ‌های ویتنامی در سال 2022 مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، این کشور در سال گذشته از نظر تعداد معاملات در آسیای جنوب شرقی رتبه سوم و از نظر ارزش معاملات در رتبه چهارم قرار گرفته است. شایان ذکر است، صندوق‌های داخلی در سال 2021، بزرگترین سرمایه‌گذاران در استارتاپ‌های بومی بودند و 45درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

با این حال، ارزش کل سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ویتنامی در سال 2022 تنها 634میلیون دلار بود که 56درصد نسبت به سال قبل یعنی عدد 1میلیارد و 400میلیون دلاری کاهش داشته است.

راه نجات کشاورزی ویتنام دیجیتالی شدن است

دیجیتالی شدن به ویژه برای کشاورزی ویتنام که یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است اهمیت بیشتری دارد.

در سال 2022، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی برنامه‌هایی را برای ایجاد مناطق روستایی هوشمند تا سال 2025 اعلام کرد که به طور خاص بر بهبود کارایی تولید و معرفی زیرساخت‌های دیجیتال تخصصی برای کشاورزان متمرکز است.

بنیانگذار Koima به عنوان یک متخصص کشاورزی گفت: بدون دیجیتالی شدن نمی‌توان دگرگونی در فعالیت های کشاورزی و ادغام میان سهامداران در طول زنجیره تولید به مصرف را ایجاد کرد و اگر این اتفاق نیفتد، کشاورزی ویتنام دچار سیر نزولی خواهد شد.

دیجیتالی شدن صنعت کشاورزی به کشاورزان در مقیاس کوچک کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش دهند، مزرعه سنتی خود را به جنگل‌های زراعتی تبدیل کنند و تنوع زیستی را بهبود بخشند و از طریق پلتفرم تأمین مالی به منابع مالی بدون نرخ بهره بالا دسترسی پیدا کنند.

موانع سر راه دیجیتالی شدن ویتنام

با وجود ورود سرمایه به حوزه فناوری‌های دیجیتال ویتنام، سرمایه گذاران در مورد موانع ساختاری متعددی هشدار می‌دهند که می‌تواند در آینده رشد را محدود کند.

موانعی مانند مالیات، حقوق مالکیت معنوی و حفاظت از اطلاعات که برای ایجاد یک محیط مساعد فناورانه لازم هستند.

یکی دیگر از موانع به گفته یکی از کارشناسان ویتنامی به نام «سینک‌زون»: فقدان نیروی انسانی در کلاس جهانی یکی از مشکلات بزرگ ویتنام در رسیدن به جامعه دیجیتال است. در حالی که ویتنام دارای متخصصان ماهر و باتجربه در برنامه‌نویسی، توسعه، طراحی و دیگر شغل‌های مختلف است اما آنها هنوز به اوج برتری نرسیده اند.

همچنین به گفته ویناکاپیتال؛ سرمایه‌گذاری محدود در تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های بزرگ، مانع مهمی برای استارتاپ‌های ویتنامی است زیرا همکاری بین صنعتی و نوآوری را محدودتر می‌کند و این مسئله باعث می‌شود یافتن خریدار یا شرکای بالقوه‌ای که به محصولات یا خدمات استارتاپ‌ها علاقه‌مند هستند دشوارتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.