کد مطلب: ۸۵۳۳۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حمایت عربستان از کسب‌وکارهای کوچک/ تلاش برای سهم ۳۵درصدی از تولید ناخالص ملی

حمایت عربستان از کسب‌وکارهای کوچک/ تلاش برای سهم 35درصدی از تولید ناخالص ملی

عربستان سعودی با حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط خود قصد دارد تا سال 2030 سهمی 35درصدی در تولید ناخالص ملی داشته باشد. همچنین در این برنامه هدف کاهش نرخ بیکاری از 11.6درصد به 7درصد و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار از 22درصد به 30درصد را دنبال می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که کسب و کارها در ایران هر روز به درهای بسته برخورد می کنند و اقتصاد داخلی به ویژه اقتصاد دیجیتال در سراشیبی سقوط تندی قرار گرفته است، کشورهای عربی منطقه هر روز و هرچه بیشتر، برای حمایت همه جانبه از کسب و کارها کوشش می‌کنند.

براساس آخرین اخبار، عربستان سعودی با یک برنامه بلندمدت، به حمایت از کسب و کارهای کوچک روی آورده است.

حمایت همه جانبه از کارآفرینان

به نقل از عرب‌نیوز ، عربستان سعودی به منظور رونق بخشیدن به شرکت‌های کوچک و متوسط کشور خود، سعی می کند با راه‌حل‌های مالی مختلف، به پیشبرد این کسب و کارها کمک کند.

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد: در هفته مالی که توسط اداره کل شرکت‌های کوچک و متوسط ​​پادشاهی عربستان برگزار شد، شاهد مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های امضاشده بین این مقام و گروهی از آژانس‌های مالی و شرکت‌های تخصصی بود.

این رویداد یک هفته‌ای در چهار مرکز پشتیبانی در ریاض، جده، خوبر و مدینه سازماندهی شد، جایی که کارآفرینان از غرفه‌داران مشاوره و حمایت مالی دریافت کردند.

این میزبانی شامل بیش از 22 نشست و کارگاه بود که مستقیماً 8000 کارآفرین شرکت‌کننده از آن بهره‌مند شدند.

خیز عربستان برای سهم 35 درصدی کسب وکارهای کوچک از تولید ناخالص ملی

بر اساس گزارش SPA، این رویداد به میزبانی Monsha'at و با همکاری چندین بانک سعودی، سازمان‌های دولتی و بخش‌های مرتبط با راه‌حل‌های تامین مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد.

در طول این رویداد، بانک SME در عربستان سعودی نیز طرح تامین مالی دو روزه خود را با مشارکت چندین نهاد تامین مالی از جمله بانک آلبیلاد، بانک ملی عرب و بانک علوال آغاز کرد.

هدف از این ابتکار تسریع روند تصویب درخواست های مالی و اعتباری برای صاحبان مشاغل SME بود.

توسعه بخش SME بخش مهمی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی است، زیرا این صنعت قصد دارد تا سال 2030 سهمی 35 درصدی در تولید ناخالص ملی پادشاهی داشته باشد.

عربستان به دنبال کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار

علاوه بر این، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​نقش مهمی در دستیابی به اهداف عربستان سعودی برای کاهش نرخ بیکاری از 11.6درصد به 7درصد و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار از 22درصد به 30درصد دارند.

در گزارشی که در ماه ژوئیه توسطMonsha'at منتشر شد، آماده است که تعداد کل شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در عربستان سعودی در پایان سه ماهه اول سال جاری به 1.2میلیون نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، 88000 کسب و کار جدید در سه ماهه اول سال 2023 در این کشور تاسیس شد که رشد 4.8 درصدی را نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022 و رشد 179درصدی را نسبت به سال 2016 به ثبت رساند.

عربستان به نفت بسنده نکرده است

عربستان سعودی سریع‌ترین رشد اقتصادی گروه 20 را در سال 2022 داشت. رشد کلی این کشور به 8.7 درصد رسید که نشان‌دهنده تولید بالای نفت است و رشد 4.8درصدی تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، از مصرف خصوصی بالا و سرمایه‌گذاری خصوصی غیرنفتی، از جمله پروژه‌های گیگا حکایت دارد.

عربستان به درآمدهای نفتی خود بسنده نکرده است و برنامه‌های اقتصادی بلندمدت زیادی دارد. عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، محرک‌های اصلی رشد غیرنفتی اقتصاد عربستان تا به امروز بوده‌اند اما این مسیر برای آن‌ها هنوز پایان راه نیست.

با وجود اینکه رشد اقتصادی در ایالات متحده و اروپا به شدت در حال کاهش است، انتظار می‌رود اقتصاد بازارهای نوظهور آسیایی حدود سه‌چهارم رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال جاری تشکیل دهند.

ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

بانک مرکزی رشد اقتصادی را در سال 1401، چهار درصد و مرکز آمار ایران آن را 4.4 درصد اعلام کرد. این در حالی است که در برنامه‌های توسعه کشورمان، هدف رشد اقتصادی هشت درصد تعیین شده بود؛ هدفی که عربستان سعودی در سال 2022 به آن دست یافت و چشم‌اندازها برای رشد اقتصادی آن در سال 2023 نیز چه از سوی نهادهای داخلی چه از سوی نهادهای بین‌المللی مانند IMF و گروه‌هایی مانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مثبت تلقی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.