کد مطلب: ۸۵۳۷۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپی برای توانمندسازی کودکان اوتیسم/ چالش‌های فرهنگی مانع رشد است

استارتاپی برای توانمندسازی کودکان اوتیسم/ چالش‌های فرهنگی مانع رشد است

مریم ستار، بنیان‌گذار استارتاپ توانبخشی کودکان اوتیسم می‌گوید چالش‌هایی مانند مشکلات قطعی اینترنت، عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع رسانی و تبلیغات، نبود فرهنگ خرید نرم افزار و انتظار رایگان بودن، مانع رشد استارتاپ ما هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حوزه سلامت دیجیتال جهان از طراحی سیستم‌های هوشمند پیشگیری، خودمراقبتی‌، توانمندسازی و دستیار پزشک برای طی مسیر سلامت سود می‌برد. اوتیسم یکی از مسائل مهمی است که کسب وکارهای زیادی به آن توجه دارند.

طبق آمار نشریه fortune، تله هلث و تله مدیسن در آمریکا در سال 2020 و هم‌زمان با شیوع کرونا بازاری 60 میلیارد دلاری داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 این کسب و کارها بازاری بیش از سه برابر را تجربه کنند.

استارتاپی در خدمت توانمندسازی کودکان اوتیسم

«قهرمان کوچولو»، استارتاپی در حوزه سلامت دیجیتال کشور است و به طور تخصصی روی توانمندسازی کودکان اوتیسم کار می‌کند؛ این مجموعه در نظر دارد با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مجموعه بازی‌های دیجیتال، سریالی با هدف توانمندسازی کودکان را به خانواده‌ها ارائه دهد.

چشم‌انداز این مجموعه فراهم‌کردن بستری امن و در دسترس برای تبادل اطلاعات میان والدین و ساخت بازی‌هایی سناریودار با گرافیک و کیفیت بالاست به طوری که سایت و نرم افزارهای ساخته شده در کنار خانواده، مطابق با نیاز آن‌ها و یاری‌رسان باشد. این استارتاپ قصد دارد به‌زودی فعالیت خود را در سطح جهان نیز ارتقا ببخشد.

تیم قهرمان کوچولو از شرکت داده‌نگار داتیس پارس، در اولین فراخوان "هاب" همراه اول شرکت کرد و در میان بیش از 70 طرح ارسالی به دبیرخانه، پس از سه دوره داوری، برگزیده و وارد بخش شتاب‌دهی مجموعه هاب همراه اول شد.

فرصتی برای رشد و بالندگی

«مریم ستار» هم‌بنیان‌گذار، درباره انگیزه راه‌اندازی این پلتفرم مهارتی به تجارت‌نیوز گفت: من خودم فرزند اوتیسم دارم، سال‌ها قبل شروع کردم به آموزش دادن مهارت‌ها به او از هر روشی که تصور می‌کردم برای کودک جالب‌تر باشد و بتواند توانایی او را بالا ببرد. کم‌کم متوجه شدم در بستر نرم‌افزارها می‌توان آن‌ها را به خوبی جذب کرد و به آن‌ها آموزش داد.

او ادامه داد: همه ما متفاوت هستیم و تفاوت‌ها دنیا را زیباتر می‌کنند. همه کودکان (کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه) چنانچه از آموزش آگاهانه در زمان مناسب و در قالب بازی بهره‌مند شوند، می‌توانند توانمندی‌های خود را بروز دهند‌ و مستقل شوند. ما در ساخت این مجموعه نیاز گروه‌های خاص را نیز در نظر گرفته‌ایم تا فرصتی برای رشد و بالندگی برای این قهرمانان کوچک فراهم شود.

هم‌بنیان‌گذار قهرمان کوچولو اضافه کرد: از هر صد کودک یک کودک در طیف اوتیسم است؛ هر سال بین یک تا دو میلیون کودک در ایران متولد می‌شوند و این یعنی بین 10 تا 20 هزار کودک جدید اتیستیک در هر سال اضافه خواهد شد. در حال حاضر حدود ۸۰ هزار کودک اتیستیک زیر هشت سال در ایران داریم. باید این جمعیت شناسایی شود و به مرور زمان، فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی برای رشد کودکانشان بین آن‌ها پذیرفته شود.

او همچنین افزود: گروه هدف اول ما کودکان زیر هشت سال اتیستیک، گروه دوم همه افراد طیف اتیسم و خانواده‌هایشان، گروه سوم همه خانواده‌های افراد با نیازهای ویژه است.

امکان توانمندسازی کودکان اتیستیک در هر شهر و روستای دورافتاده

او با بیان اینکه تا انتهای خرداد 1402، تعداد 6 بازی منتشر شده و 112 هزار نصب و 11 هزار نصب فعال دارند، نسبت به آینده‌ این کار ابراز امیدواری کرد: قهرمان کوچولو توانسته است ارزش‌های افزوده‌ای از جمله کاهش هزینه‌های توانبخشی، امکان توانمندسازی کودکان اتیستیک در هر شهر و روستای دورافتاده با استفاده از فناوری‌های یاری‌رسان و افزایش سرعت و بازدهی توانبخشی را در داخل کشور ایجاد کند.

مریم ستار با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گفت: من فکر می‌کنم قهرمان کوچولو توانست با ایده نوآورانه، تیم متخصص و فنی، درگیری مستقیم و شخصی با موضوع و پشتوانه تجربی و علمی، نظر سرمایه‌گذار را به خود جلب کند. بیزنس‌مدل قهرمان کوچولو مدل فریمیوم و خرید اشتراک فردی و گروهی است.

عدم دسترسی مناسب به شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع رسانی

او از چالش‌های پیش روی خود در این مسیر گفت: چالش‌هایی مانند تورم و مشکل تامین مالی نیروهای متخصص، مشکلات قطعی اینترنت مخصوصا در یک سال گذشته، عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات، هزینه زیاد تبلیغات، نبود فرهنگ خرید نرم‌افزار و انتظار رایگان بودن و قفل شکسته بودن اپ‌ها همواره سر راه ما قرار داشته است اما ما همچنان به ادامه این مسیر خوشبین هستیم و در حال حاضر قصد همکاری با دانشگاه روسیه برای نسخه روسی قهرمان کوچولو را داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.