فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۴۶۹۴

در کنفرانس جهانی ۲۰۲۳ ربات‌ها در پکن چه می‌گذرد:

بازار جهانی ربات های انسان نما/ چینی ها یکه تازی می کنند

بازار جهانی ربات های انسان نما/ چینی ها یکه تازی می کنند

کنفرانس جهانی ربات (WRC 2023) در پکن در حال برگزاری است؛ چینی‌ها با 160 شرکت سازنده رباتیک و نزدیک به 600 ربات یک دهم از سهم برتری جهانی را در این نمایشگاه دارند و برای آینده بازار این صنعت تلاش قابل توجهی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با گسترش و محبوبیت هوش مصنوعی بسیاری از غول‌های فناوری وارد رقابت و توسعه خود شدند. ربات های انسان نما یکی از مهم‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین اتفاق‌های جهان فناوری محسوب می‌شود و در عین نگرانی‌هایی که برای آینده این صنعت وجود دارد، نمی‌توان از جذابیت آن چشم‌پوشی کرد.

با هدف به نمایش گذاشتن فناوری‌های پیشرفته و آخرین دستاوردهای صنایع رباتیک جهانی و ایجاد بستری برای تبادلات و همکاری فعالان این عرصه کنفرانس جهانی ربات (WRC 2023) از 16 اگوست آغاز شده و تا 22 اگوست (25-31 مرداد) در پکن ادامه دارد.

این کنفرانس با موضوع «نوآوری باز و به اشتراک گذاری آینده» شامل فعالیت‌هایی مانند مجمع، نمایشگاه جهانی ربات و مسابقه جهانی ربات‌ها است. بیش از 320 تن از نمایندگان سازمان‌های بین المللی، کارشناسان و کارآفرینان شناخته شده داخلی و خارجی برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده‌اند.

علاوه بر این، «گزارش توسعه فناوری و صنعت ربات چین (2023)»، «ده فناوری برتر رباتیک (2023-2024)»، «مجموعه مقالات کنفرانس جهانی ربات 2023» نیز در جریان این کنفرانس منتشر خواهد شد تا آخرین دستاوردهای جهانی را به نمایش بگذارد.

یک دهم از برتری جهانی سهم چینی‌ها

160 شرکت رباتیک داخلی و خارجی با نزدیک به 600 محصول در این دوره نمایشگاه جهانی ربات حضور دارند که از این تعداد 60 محصول جدید برای اولین بار به نمایش گذاشته خواهد شد.

شرکت‌های فناوری چینی در تلاش برای کسب درآمد از فرصت‌های عظیم بازار رباتیک‌های انسان‌نما در سال‌های آینده می‌روند. آن‌ها حدود 160 شرکت سازنده رباتیک و نزدیک به 600 ربات را به نمایشگاه WRC 2023 آورده‌اند. چینی‌ها سهم یک دهمی از برتری جهانی را در این نمایشگاه دارند.

من یکی می‌خواهم!

در کنفرانس ربات جهانی 2023 پکن که از چهارشنبه آغاز شد، شرکت کنندگان با نمایش قابل توجهی از قدرت روباتیک پیشرفته روبرو شدند. در این بین ربات های انسان نما در مرکز توجه بیشتری قرار گرفتند. این ربات ها بازدیدکنندگان را با روتین‌های رقص و حرکات از پیش طراحی شده مسحور خود کردند.

در این میان چشمان بسیاری به Unitree H1، یک انسان نما 1.8 متری، 47 کیلوگرمی و مجهز به رادار لیزری بود که می تواند بیش از 1.5 متر در ثانیه حرکت کند. این ربات می‌تواند در دو مرحله پس از یک حمله ناگهانی تعادل خود را حفظ کند و از خود دفاع کند. او حتی می‌تواند پس از این که احساس کرد انسان روبه‌روی او ممکن است پای خود را برای لگد زدن بلند کند، از آن دور شود.

این ربات نظر رهبران صنعت فناوری را به خود جلب کرده است است، آندری کارپاتی، یکی از اعضای موسس OpenAI، توسعه‌دهنده ChatGPT، در توییتی نوشت: من یکی می‌خواهم. یا دو تا.

آرزوی کارپاتی ممکن است به زودی محقق شود، زیرا توسعه دهندگان Unitree امیدوارند در سال‌های آینده فناوری رباتیک خود را در پروژه‌های صنعتی و مصرف کننده عرضه کنند.

WRC 2023

ربات‌های شیائومی احساسات را تشخیص می‌دهند

CyberOne، یک ربات انسان نمای تشخیص احساسات، که توسط شیائومی، سازنده مشهور لوازم الکترونیکی مصرفی چینی ساخته شده است. این ربات با اندازه 170 سانتی متر ارتفاع و وزن 52 کیلوگرم، تا 21 درجه آزادی در حرکت را پشتیبانی می‌کند و به سرعت پاسخگویی در زمان واقعی دست می‌یابد که این امر امکان شبیه سازی کامل حرکت انسان را برای او فراهم می‌کند.

Shao Yuanxin، مدیر پروژه شیائومی در این غرفه گفت: انسان‌نماها می‌توانند عملکردهای چندین دستگاه تک منظوره مانند بازوهای مکانیکی را یکپارچه کنند. انتظار می رود CyberOne در تولید هوشمند شیائومی استفاده شود.

قدرت و حس لامسه ربات های انسان نما

گروهی از ربات های انسان نما با مفاصل بسیار انعطاف‌پذیر هنگام نواختن رقص پیچیده چینی «بودیساتوا» در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی 2023 که ماه گذشته در شانگهای برگزار شد، چهره‌های بی‌نظیری را از خود نشان دادند. در WRC 2023، توسعه دهنده Data Robotics، روبات‌های Cloud Ginger را برای بازی بسکتبال برنامه‌ریزی کرد که شبیه یک بازیکن واقعی عمل می‌کرد؛ یعنی به تقلید از انسان برخی از پرتاب‌های توپ به سبد را از دست می‌داد.

Tora، یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط PaXini Tech ساخته شده است، قدرت و حس لامسه خود را به نمایش گذاشت. او می‌تواند شکل، دما، سفتی و زبری یک جسم را احساس کند. طبق گفته استارت آپ مستقر در شنژن، نسخه‌های سفارشی آن قبلا در مرتب سازی محموله، خدمات هتل و مراقبت از سالمندان استفاده شده است.

WRC 2023

مقرون به صرفه بودن ربات‌ها؛ چالشی برای ورود به بازار

روز جمعه، استارتاپ چینی Agibot یک محصول انسان‌نما مجهز به هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد و بنیانگذار آن قول داد که هزینه این روبات را در 200000 یوان (27457 دلار آمریکا) نگه دارد.

به دنبال جنجال بازار پیرامون سگ‌های رباتیک، سرمایه‌گذاران چینی مشتاقانه تمرکز خود را در دو سال گذشته به سمت انسان‌نماها معطوف کرده‌اند. طبق پیش‌بینی‌ها بازار ربات های انسان نما تا سال 2025 به حدود 75 میلیارد یوان افزایش می‌یابد.

با پشتیبانی از قابلیت فزاینده هوش مصنوعی، ربات های انسان نما هوشمندتر می‌شوند. با این حال به گفته تحلیلگران، مقرون به صرفه بودن آن‌ها یک چالش برای ورود به بازار است.

Guo Qianqian، تحلیلگر شرکت Essence Securities می‌گوید: ربات های انسان‌ نما به‌عنوان یک کالای تولیدی، تنها زمانی می‌توانند بازاری مناسب داشته باشند که هزینه‌ها به سطح قابل قبولی کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.