کد مطلب: ۸۵۶۴۹۴

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بررسی کیفیت اینترنت ایران گفت:

وزیر ارتباطات: ما فقط مجری فیلترینگ هستیم/تصمیمات جای دیگری گرفته می شود

وزیر ارتباطات: ما فقط مجری فیلترینگ هستیم/تصمیمات جای دیگری گرفته می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز مجلس برای پاسخ به گزارش بررسی‌های کمیسیون صنایع و معادن مجلس که نشان‌دهنده کیفیت بد سرعت اینترنت در ایران است حاضر شد. وزیر همچنان از عملکرد وزارتخانه خود دفاع کرد و سرعت اینترنت در ایران را مطلوب دانست. وزیر ارتباطات همچنین مقصر دیگری برای پایین بودن سرعت اینترنت معرفی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 31 مرداد برای پاسخگویی به بررسی‌های کمیسیون صنایع درباره کیفیت سرعت اینترنت و مسئله فیلترینگ در صحن علنی مجلس حاضر شد.

در ابتدای جلسه روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به گزارش این کمیسیون درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن گفت: طبق بررسی‌ها ۶۴ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند و سهم پهنای باند ناشناس به ۲۵درصد رسیده است.

عباسپور ادامه داد: طبق بررسی‌های برخی نهادهای بین‌المللی در سال 2022، ایران در بین ۱۹۳ کشور مورد ارزیابی، رتبه ۹۱ و در بین ۴۷ کشور آسیایی ارزیابی شده، در رتبه ۲۷ را قرار گرفته؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ ایران در جایگاه 89 قرار داشت.

نماینده مجلس: فیلترینگ بسیاری از سایت‌ها باید بازنگری شود

در ادامه جلسه لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجلس با اشاره به دیگر ابعاد بررسی‌های انجام شده درباره کیفیت اینترنت و شاخص‌های آن و همچنین چالش‌های دیگری مانند قیمت اینترنت در ایران و فلیترینگ بعضی سایت‌ها گفت: چند عامل در اینترنت مهم است که یکی از این عوامل قیمت اینترنت است که در ارزیابی اینترنت مقرون به صرفه در دنیا، ایران رتبه 48 را دارد که قیمت نامناسبی است.

عامل بعدی، سرعت اینترنت است. در حالی که در دنیا حرف از مگابایت و گیگابایت می‌زنند، در ایران هنوز سخن از بایت است. شاید در اینترنت همراه سرعت بهتر باشد ولی در اینترنت ثابت، سرعت بسیار ضعیف است و باید فکر اساسی کرد.

سیاهکلی ادامه داد: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص کشورها در دنیا به میانگین 15درصد رسیده و در بعضی از کشورها به عدد 35درصد هم می‌رسد اما در ایران این عدد حدود 8درصد است که نشان می‌دهد به این حوزه بی‌توجهی شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین بیان کرد: در ابتدای ورود اینترنت به کشور بسیاری از سایت‌ها و برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بستیم اما امروز باید در فیلترینگ این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بازنگری شود. یوتیوب در حال حاضر یک سایت مهارت محور است که از بسیاری از سایت‌هایی که الان در دسترس هستند پاک‌تر عمل می‌کند.

دفاع سرسختانه وزیر از عملکرد خود

اما در مقابل عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باز هم از عملکرد خود و وزارتخانه‌اش در برابر انتقادها دفاع کرد و عملکرد خود را مثبت خواند و گفت: ما در دو سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف انجام داده‌ایم که در لایه ورودی اینترنت کشور در دو سال گذشته ما سعی کردیم منابع ورودی را تنوع بخشیده و میزان اینترنت ورودی را بیش از دو برابر نیاز کشور تامین کنیم.

زارع‌پور در ادامه بیان کرد: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها آغاز شده و در بیش از هزار و صد شهر اپراتور دوم مشخص شده و در بیش از ۲۰ شهر بهره‌برداری مردم آغاز شده است و تا پایان دولت قول می‌دهیم با یک هزینه معقول امکان استفاده برای همه فراهم شود.

او افزود: شاخص‌های کیفی در اینترنت ایران رو به بهبود است و نوسانات روند کاهشی دارند و می‌توان این آمارها در مراجع بین‌المللی قابل دسترسی هستند و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است. اما اینکه چرا مردم ناراضی هستند را باید از بخش‌های دیگر پیگیری کرد. اما یکی از مسائلی که باعث بار در شبکه شده، تعدد مراکز تصمیم‌گیر است.

وزیر ارتباطات: ما فقط مجری فیلترینگ هستیم؛ تصمیمات جای دیگری گرفته می‌شوند

وزیر ارتباطات در واکنش به سخنان نمایندگان در خصوص فیلترینگ اظهار کرد: ما مجری تصمیمات این کارگروه [کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه] هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها و مواجه به سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست.

معرفی مقصری دیگر برای بی‌کیفیتی اینترنت

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گسترش حملات سایبری در سال‌های اخیر گفت: حملات هدفمند به زیرساخت‌ها بیش از ۲۰ برابر شده، البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده‌اند، اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند.

این در حالی است که عیسی زارع‌پور چند روز پیش در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود: کم شدن دکل‌های BTS باعث سرعت پایین اینترنت است. محل‌هایی در گذشته کیفیت اینترنت خیلی خوبی داشتند و الان ندارند. وقتی این موارد را ریشه‌یابی می‌کنیم، متوجه می‌شویم خود مردم درخواست داده اند که دکل‌های BTS منطقه جمع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک ایرانی

    چی بگم والا
    ما اشنامون تو وزارتخونه ارتباطات کار می‌کنه میگه شما رو الان که وزیر شدی هم کسی آدم حساب نمیکنه ولی اعتماد به نفس خوبی داری آقای وزیر دمت گرم