کد مطلب: ۸۵۷۷۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتال اروپا/ پای غول‌های فناوری بسته شد

اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتال اروپا/ پای غول‌های فناوری بسته شد

اتحادیه اروپا برای مقابله با خطرات محتواهای خطرناک و جانب‌دارانه و تبلیغات هدفمند که در پلتفرم‌ها و موتورهای جستجوی بزرگ نمایش داده می‌شوند، قوانینی را وضع کرده و در صورت عدم رعایت این قوانین، شرکت‌ها تعلیق و جریمه می‌شوند. این قوانین در حال حاضر 19 شرکت بزرگ فناوری دنیا را ملزم به اجرای قوانین کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قانون خدمات دیجیتال اروپا (DSA) رسما از روز جمعه، 25 آگوست 2023 اجرایی شد و برخی از بزرگترین غول‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی جهان از جمله گوگل، فیسبوک، تیک‌ تاک و اینستاگرام ملزم به اجرای آن هستند.

قانون خدمات دیجیتال اروپا چیست؟

هدف کلی این قانون ایجاد محیط‌های آنلاین امن‌ برای کاربران اروپایی است. طبق قوانین جدید، پلتفرم‌های آنلاین باید راه‌هایی را برای جلوگیری و حذف پست‌های حاوی کالاها، خدمات یا محتوای غیرقانونی اجرا کنند و در عین حال به کاربران ابزاری برای گزارش این نوع محتواها بدهند.

این قانون علاوه بر موارد بالا، تبلیغات هدفمند براساس گرایش جنسی، مذهب، قومیت یا عقاید سیاسی افراد را ممنوع و محدودیت‌هایی برای نشان دادن تبلیغات به کودکان اعمال می‌کند. همچنین پلتفرم‌های آنلاین باید شفافیت بیشتری در مورد نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود ارائه دهند.

پلتفرم‌های بزرگ نباید بر اساس علایق کاربر محتوا نشان دهند

یکی از قوانینی که اتحادیه اروپا برای پلتفرم‌های بزرگ در نظر گرفته این است که پلتفرم‌ها نباید براساس علاقمندی‌ یا نوع فعالیت کاربر به آنها فقط محتوای مرتبط نشان دهند بلکه باید دسترسی آنها به تمام محتواهای منتشرشده را فارق از بحث علاقمندی یا فعالیت به آنها نشان دهد.

از سوی دیگر این پلتفرهای بزرگ باید داده‌های کلیدی خود را در اختیار محققان و مقامات بگذارند و در بعضی مواقع بحرانی با آنها همکاری کنند.

چه شرکت‌هایی ملزم به رعایت قوانین هستند؟

اتحادیه اروپا پلتفرم‌ها یا موتورهای جستجوی بسیار بزرگ که ماهانه بیش از 45میلیون کاربر را داشته باشند، در لیست شرکت‌های ملزم به رعایت این قوانین آورده است. در حال حاضر 19 شرکت علی بابا، فروشگاه آمازون، اپ‌استور اپل، بوکینگ، فیس‌بوک، گوگل‌پلی، گوگل‌مپ، گوگل‌شاپ، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، توییتر، ویکی‌پدیا، یوتیوب، زالاندو، بینگ، موتور جستجوی گوگل در این لیست قرار دارند.

اتحادیه اروپا گفته است: اگر یک پلتفرم کمتر از 45میلیون کاربر ماهانه برای یک سال کامل داشته باشد، از لیست حذف می‌شود به همین دلیل هر شش ماه باید اطلاعات تعداد کاربران خود را به‌روز رسانی کنند.

اگر این پلتفرم‌ها قوانین را اجرا نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

پلتفرم‌های آنلاینی که قانون خدمات دیجیتال اروپا را رعایت نکنند تا 6درصد از گردش مالی جهانی خود را جریمه می‌شوند. به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، هماهنگ کننده خدمات دیجیتال و کمیسیون این اختیار را خواهند داشت در صورتی که یک پلتفرم به‌طور مستمر از قوانین پیروی نکند برای جلوگیری از آسیب جدی آن را در ابتدا تعلیق و سپس جریمه نقدی کنند.

واکنش شرکت‌ها به قانون خدمات دیجیتال اروپا

گوگل

برخی از شرکت‌ها قبلا روش‌هایی برای مطابقت فعالیت خود با قوانین اتحادیه اروپا انجام داده‌اند. برای مثال گوگل اعلام کرد که مرکز شفافیت تبلیغات خود را برای برآورده کردن الزامات مندرج در قانون گسترش می‌دهد. همچنین گوگل متعهد شده که به محققان دسترسی‌های لازم را بدهد تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد جستجوی Google، YouTube، Google Maps، Google Play و Shopping به دست بیاورند.

تیک‌تاک

تیک‌تاک اعلام کرد که الگوریتم خود را برای کاربران اتحادیه اروپا اختیاری می‌کند. وقتی این الگوریتم غیرفعال شود، کاربران می‌توانند به جای ویدیوهای مبتنی بر علایق شخصی، ویدیوهایی را هم از مکان‌ زندگی خود و هم از سراسر جهان در فیدهای «For You» و «Live» براساس زمان ارسال محتوا مشاهده کنند.

همچنین تیک‌تاک در سیاست‌های تبلیغاتی خود نیز تغییراتی ایجاد کرده و برای کاربران اروپایی 13 تا 17 ساله، تبلیغات شخصی‌سازی شده براساس نوع فعالیت آنها را متوقف می‌کند.

اسنپ‌چت

اسنپ‌چت همچنین به کاربران اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد که از فیدهای شخصی شده در صفحات Discover و Spotlight خود انصراف دهند و همچنین گزارش‌هایی در مورد نحوه رتبه‌بندی پست‌ها در این فیدها منتشر کرده است. این شرکت متعهد شده است که اطلاعات بیشتری را در مورد دلیل حذف پست‌ها یا حساب کاربری‌شان در اختیار کاربران قرار دهد و ابزارهایی را که برای تجدیدنظر در این تصمیم نیاز دارند، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مخالفان این قوانین کیستند؟

«زالاندو» که یک فروشگاه آنلاین مد آلمان است به دلیل قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های ملزم به رعایت قانون خدمات دیجیتال اروپا، با این استدلال که با این شرکت ناعادلانه رفتار می‌شود، یک اعتراض قانونی ارائه کرد.

با وجود اعتراض قانونی که این شرکت انجام داده ولی در حال تغییر وبسایت خود طبق قوانین خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت زالاندو گفته است: تغییراتی که ایجاد شده فواید زیادی برای مصرف‌کنندگان دارد اما به‌طور کلی شرکت زالاندو مانند سایر پلتفرم‌ها خطر سیستماتیک ندارد و به همین دلیل نباید در این دسته‌بندی قرار می‌گرفت.

شرکت آمازون پرونده مشابهی را در دادگاه عالی اتحادیه اروپا تشکیل داده است.

به گفته کارشناسان حتی اگر این قوانین فقط برای اتحادیه اروپا لحاظ شود، بر عملکرد کلی شرکت‌های اجرا کننده قانون خدمات دیجیتال تاثیر می‌گذارد زیرا این شرکت‌ها مجبور هستند رویه پلتفرم‌های خود را تغییر دهند و در راستای مقررات خواسته شده تنظیم کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.