کد مطلب: ۸۵۸۲۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی اکوسیستم استارتاپی اردن/ سرمایه گذاری ۱۰۰میلیون دلاری برای ساخت استارتاپ

بررسی اکوسیستم استارتاپی اردن/ سرمایه گذاری 100میلیون دلاری برای ساخت استارتاپ

کشور اردن برای گسترش زیست بوم فناوری خود، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر 100میلیون دلاری راه اندازی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکوسیستم استارتاپی اردن به لطف تزریق بودجه و مجموعه‌ای از طرح‌های حمایتی از سوی دولت اردن، اکنون یکی از سریع‌ترین اکوسیستم‌های نوپا در خاورمیانه است.

ابراهیم الصفدی، مدیرعامل Luminous Life+ از کارآفرینان موفق اردن در گفتگو با یکی از خبرگزاری های عرب زبان بر لزوم حضور نیروهای متخصص تاکید کرده است: نیروی کار با تحصیلات خوب و دسترسی به بودجه محلی و بین المللی به ایجاد یک اکوسیستم پویا کمک کرده است. این نیروهای متخصص هستند که اردن را در آینده به مکانی قوی برای استارتاپ‌ها تبدیل می‌کند.

به نقل از jordannews ، سرمایه گذاری در خدمات دیجیتال و خدمات فین تک بخش عمده‌ای از برنامه ملی اردن در سال 2025 برای تسریع رشد و توسعه است.

فیصل الارموتی، مدیرعامل پلتفرم بومی Doorbox گفته که تغییرات در محیط کسب و کار به تصمیم او برای راه اندازی یک شرکت در سال جاری کمک کرد. به عقیده او با افزایش تعداد پلتفرم‌های موفق در کشور اردن و همچنین حمایت دولت و جامعه‌‌ از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، تغییر قابل‌توجهی در ذهنیت افراد پیرامون پتانسیل موفقیت استارت‌آپ‌ها نسبت به قبل ایجاد شده است.

شیوه‌های تامین مالی استارتاپ‌ها

براساس بیانیه دولت اردن، مجموع بودجه‌ استارتاپی کشور اردن در سال 2021 نسبت به سال قبل 500درصد افزایش یافته است. همچنین راه‌اندازی وزارت اقتصاد دیجیتال و کارآفرینی اردن و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر 100 میلیون دلاری با تمرکز بر فناوری، «فرهنگ کارآفرینی پویا» را تقویت می‌کند.

این صندوق بر روی شرکت‌های فناوری با رشد بالا و با مدل‌های کسب‌وکار اثبات‌شده تمرکز خواهد کرد. در واقع این یک طرح حمایتی برای استارت‌آپ‌های اردنی است که در مراحل اولیه به دنبال سرمایه‌گذاری هستند.

ظرفیت لازم برای رشد وجود دارد

کریم سامرا، بنیانگذار Changelabs (شتاب‌ دهنده شرکت‌های اجتماعی با تمرکز بر خاورمیانه) ابراز کرد: چالش بزرگ ما این است که سرمایه زیادی که در اختیار این کارآفرینان قرار می گیرد، در درجه اول سودمحور است. آن‌ها باید نشان دهند که پتانسیل لازم برای گسترش و رشد وجود دارد؛ اما همه مشاغل بزرگ نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

یک راه حل این است که به سازمان‌های غیردولتی و موسسات حمایتی که سود محور نیستند تکیه کنند تا یک استراتژی سرمایه گذاری ترکیبی ایجاد کنند که دور اول بودجه را فراهم می‌کند؛ قبل از اینکه به بخش خصوصی برای بخش دوم نگاه کنند.

عربستان سعودی حامی اکوسیستم استارتاپی اردن

صندوق سرمایه‌گذاری و استارت‌آپ‌های نوآور عربستان سعودی (Sadu Capital) اعلام کرد، یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با تمرکز بر توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری در اردن و منطقه را راه اندازی کرده است. این صندوق به عنوان بخشی از این همکاری سرمایه گذاری 1,500,000 دلاری را در اردن انجام داده است.

محمد المحطسب، مدیر عامل این صندوق گفته است: ما مفتخریم که به توسعه اکوسیستم استارتاپی اردن کمک می‌کنیم. چشم انداز ما برای تسریع رشد اکوسیستم استارتاپی اردن ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی منطقه است. وارد کردن یک صندوق پویا مانند Sadu به بازار اردن، ارزش زیادی به اکوسیستم می‌افزاید، چرا که دسترسی سریع‌تر به بازارهای عربستان سعودی و همچنین دسترسی به منابع مالی را برای استارت‌آپ‌های اردنی فراهم می‌کند.

ما قهرمانان منطقه منا

صندوق Sadu Capital بر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های مرحله اولیه (مرحله‌های Pre-Seed، Seed و Series A) در بخش‌های مختلف، با تأکید ویژه بر شرکت‌های B2B متمرکز است. استراتژی سرمایه‌گذاری آن‌ها در چندین جغرافیا از جمله اردن، عربستان سعودی، امارات و مصر است.

قصی السیف، مدیرعامل Sadu Capital در این باره گفت: اردن نقش مهمی در اکوسیستم کارآفرینی منا به عنوان تولیدکننده استارتاپ‌های متحول‌کننده و استعدادهای برتر در صنایع را ایفا کرده است. هدف ما افزایش استارتاپ‌های امیدوارکننده برای تبدیل شدن به قهرمانان منطقه منا است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.