کد مطلب: ۸۶۰۱۹۵

گزارش تجارت‌نیوز از تناقض‌ سخنان مقامات دولتی در مورد استارتاپ‌ها و سکوهای آنلاین:

دیوار و شیپور را تعلیق کنید اما سکوهای خارجی‌ به ایران بیایند! / یونیکورن‌ هم می‌سازیم!

دیوار و شیپور را تعلیق کنید اما سکوهای خارجی‌ به ایران بیایند! / یونیکورن‌ هم می‌سازیم!

در نامه‌ای که از سوی معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ارسال شده از این اتحادیه خواسته شده دیوار و شیپور را تعلیق کنند. در این شرایط، مقامات دولتی هم خواستار حضور سکوهای خارجی در ایران هستند و هم ادعای ساخت یونیکورن‌ را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از جلسه چالش‌های توسعه یونیکورن در معاونت علمی ریاست‌جمهوری تا تعلیق فعالیت پلتفرم‌های بزرگی مثل دیوار و شیپور توسط وزارت صمت، کمتر از نصف روز فاصله بود.

روز گذشته نامه‌ای منتشر شد که طی آن وزارت صمت خطاب به اتحادیه کسب وکارهای مجازی، خواهان تعلیق فعالیت پلتفرم‌های دیوار و شیپور شده بود.

داستان ادامه دار حمله به پلتفرم‌های داخلی

دستور به حذف آگهی خودرو از دیوار و شیپور برای کنترل بازار خودرو و متعاقب آن دستور حذف آگهی مسکن از این پلتفرم‌ها داستانی است که از سال 1399 آغاز شد.
در سال های 1400 و 1401 هم ادامه داشت و حالا سکانس دیگر آن در سال جاری نمایش داده شده است. حالا از رییس‌جمهور تا وزارت صمت و وزیر اقتصاد، همگی در روزهای اخیر خواستار برخورد با پلتفرم‌های داخلی شده‌اند.

خارجی‌ها بیایند مجوز بگیرند

این در حالی است که با وجود چنین برخوردهایی، دولتمردان کشورمان به دفعات خواهان حضور غول‌های تجارت الکترونیک دنیا در ایران شده‌اند. آنها می‌گویند پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، واتساپ و اینستاگرام باید از ایران مجوز فعالیت بگیرند.

در آن طرف دیوار تعلیق و تهدید، بخش دیگری از دولتمردان در حال طراحی یونیکورن‌های وطنی هستند و وعده ساخت 10 یونیکورن طی سه سال آینده را می‌دهند.

اما در فاصله زمانی کمتر از یک نیمه روز، وزارت صمت از اتحادیه کسب و کارهای مجازی خواسته فعالیت دیوار و شیپور را تعلیق کند.

دیوار و شیپور را تعلیق کنید

در نامه‌ای که از سوی معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ارسال شده از این اتحادیه خواسته شده دیوار و شیپور را تعلیق کنند.

در بیان دلیل این خواسته آمده که پلتفرم‌های شیپور و دیوار ضوابط خاص درج آگهی در سکوهای برخط را رعایت نکرده‌اند و بنابراین باید فعالیتشان تعلیق شود و نماد کسب‌ و کارهای آن‌ها نیز به حالت تعلیق درآید.

در این نامه‌، عنوان شده که کمیته نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌ و کارهای مجازی فعالیت این دو پلتفرم را بررسی کرده و در نهایت مشخص شده دیوار و شیپور ضوابط مورد نظر را رعایت نکرده‌اند.

به دیوار و شیپور تذکر داده شد؟

البته در این نامه مشخص نیست که این دو کسب وکار در مورد درج قیمت مسکن و… پیشتر تذکر دریافت کرده اند یا خیر.

قابل ذکر است که معاون وزیر صمت، علیرضا شاه‌میرزایی، در جلسه گزارش سالانه تجارت الکترونیکی بدون اینکه اشاره‌ای به نامه ارسالی این معاونت به اتحادیه کند، اعلام کرده بود ما چندین مرتبه به پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور تذکر داده‌ایم اما این پلتفرم‌ها توجهی به تذکرات ما نکرده‌اند و اگر مشکلی برای این پلتفرم‌ها پیش بیاید کسی نباید اعتراض کند.

دیوار: نامه رسمی دریافت نکرده‌ایم

در این رابطه، اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار در واکنش به خبر تعلیق دیوار گفت: هنوز به صورت رسمی علت درخواست تعلیق به ما ابلاغ نشده و ما هم داریم پیگیری می‌کنیم.

ظاهرا نامه طی شب گذشته به صورت غیررسمی به دیوار و شیپور داده شده است. به‌نظر می‌رسد پلتفرم‌های دیوار و شیپور برای آگهی‌های املاک باید از سامانه‌هایی جدید و دولتی استفاده می‌کردند و این اتفاق هنوز نیفتاده است.

اما دقیقا مشخص نیست که دستور و ابلاغ تعلیق به چه دلیل است. احتمالا در هفته آینده تا حدود زیادی روشن می شود که این بار سرنوشت این دو پلتفرم در گیرودار بگیروببندها چه می‌شود.

این مباحث در حالی از سوی مقامات دولتی مطرح شده است که کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله خودرو و مسکن، شاخص‌های اقتصادی و تورم موجود در کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    پاک کردن صورت مسئله

  • Amin

    سلام از وقتی دیواروشیپور اومدن سر کار همه چی رو بهم زده هرج ومرج شده کلا این جور چیزهارو حذف کنین چون لیاقت ندارن بعضی ادمها بازار رو بهم میزنن

    • محمود

      واقعا که
      اگه چندتا مثل تو آدم ….. توکشورباشه کافیه که دیگه کم کم غذاو چای رو هم باهیزم ومنقل درست کنیم.
      حماقت و نفهمی تا کی

  • ناشناس

    در درج غیر واقعی بودن و نوسان
    قیمتها
    دیوار و شیپور مقصر نیستند
    اگه موقع درج قیمت از طرف
    اگهی دهنده .
    یه کارشناس محدوده قیمت
    را اعلام میکرد دیگه دنبال
    مقصر در دیوار و شیپور نمی گشتیمحتی اگر فروشنده مبلغ را با بالاترین قیمت درج کندخریدار عاقل تر از این حرفاستکه معامله را با ان قیمت
    انجام دهد..
    و این نوسان و عدم ثبات
    قیمت ارز باعث هیجانی رفتار
    کردن مردم در ظهور قیمت هاست.

  • حمید

    وقتی یه پراید غراضه مدل ۸۰ پانصد میلیون تومان آگهی میشه بایدم درخواست مسدود کردنشون رو بدن
    دلیل درخواست هم همین بوده

  • ناشناس

    خدا رو شکر چیز مثبتی رو از قلم نمیندازین،همه رو دارین از بین میبرین،با همین فرمون برین جلو

  • ناشناس

    پس تکلیف محدودیت هایی که توی این مدت در نداشتن یوتیوب و ….جهت امرارمعاش و کار و زندگی داشتیم با کیه؟؟

  • Amin

    مثل همیشه منطقشون ابلهانه است . اون از پلمبها که بخاطر بی حجابی مشتری ، فروشگاه رو تعطیل میکنن اینم از دیوار و شیپور که بخاطر گرون فروشی مخاطبین ، فعالیت دیوار و شیپور رو تعلیق میکنن .
    مضحکه ی دنیا شدیم .

  • ناشناس

    مشکل نه دیوار است نه شیپور بلکه مدیران نالایق و تصمیمات همراه با رانتخواری و بی مسیولیتی نهادهای بازرسی است که باعث تورم گرانی رشوه و باجگیری می شود

  • ناشناس

    طبیب بی سواد میگه :
    مریض خر خورده
    چون کار دیگه ای بلد نیست و از طرفی باید منافع خودش تامین بسه