خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۰۷۳۶

گزارش سالانه ابردراک نشان می دهد:

از هر ۱۰ کاربر ایرانی ۹ نفر از dns غیرایرانی استفاده می‌کنند

از هر 10 کاربر ایرانی 9 نفر از dns غیرایرانی استفاده می‌کنند

ابردراک بر اساس تحلیل تطبیقی لاگ سرورهای لبه و DNS خود به این نتیجه رسید که از هر ۱۰ کاربر ایرانی ۹ کاربر از DNS غیرایرانی استفاده می‌کنند. میانگین جهانی این عدد ۴ کاربر از هر ۱۰ کاربر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اختلالات و فیلترینگ اینترنت در نیمه دوم سال گذشتته، موجب افزایش درخواست‌های سرویس DNS غیرایرانی شده و همین امر بر سرویس dns ابردراک تاثیر گذاشت و باعث شد این درخواست‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ برخلاف سال‌های گذشته، کاهش شدیدی پیدا کند.

گزارش ابردراک از میزان نفوذ شرکت‌های میزبانی وب و مراکز داده نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، سهم سرویس‌دهندگان اینترنت داخلی کمتر شده است.

در سال‌های گذشته با نزدیک شدن به دوره پایانی سال و افزایش تعداد خریدهای آنلاین، تعداد درخواست‌های ابری دراک افزایش پیدا می‌کرد؛ اما نمودار سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد اگرچه درخواست‌ها در پایان سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشت اما حتی به تعداد درخواست‌های DNS در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نزدیک نشد.

عدم رضایت کاربران ایرانی

ابردراک براساس تحلیل تطبیقی لاگ سرورهای لبه و DNS خود به این نتیجه رسید که از هر ۱۰ کاربر ایرانی ۹ کاربر از DNS غیرایرانی استفاده می‌کنند. میانگین جهانی این عدد ۴ کاربر از هر ۱۰ کاربر است.

ابردراک در توضیح نوشته است که این موضوع نشان‌دهنده عدم رضایت کاربران ایرانی و کاهش استفاده آن‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ از سرورهای Public DNS ایرانی است. براساس این نمودار حدود ۳۰درصد کاربران از سرورهای DNS گوگل، ۱۷.۱۷درصد از کلادفلر، ۱۲.۹درصد از آمازون استفاده می‌کنند.

3 64ef0cd777160b84dcf92469

رصد وضعیت برقراری ارتباط پلتفرم‌های پربازدید ایرانی

ابردراک وضعیت برقراری ارتباط و پایداری پلتفرم‌های محبوب و پربازدید ایرانی را از مبدا پاپ‌سایت‌هایش از مسیر سه gateway بین‌المللی اینترنت کشور به مقصد مراجع خارجی رصد کرده تا بتواند گزارشی از وضعیت uptime اینترنت یعنی اتصال، اختلال و قطعی اینترنت ارائه بدهد.

براساس این‌ داده‌ها در شش ماه اول سال گذشته اینستاگرام، واتس‌آپ، گوگل و کلادفلر بیش از ۹۹درصد مواقع در وضعیت uptime بودند. زمان downtime اینستاگرام در این بازه زمانی، ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه، واتس‌اپ ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه، گوگل ۴۲ دقیقه و کلادفلر ۳۴ دقیقه بود.

اندر مصیب فیلترینگ

در ادامه باید گفت که در شش ماهه دوم وضعیت متفاوت شده است. با فیلترشدن اینستاگرام و واتس‌اپ میزان downtime اینستاگرام به ۱۷۹ روز و ۲۱ ساعت و ۸ دقیقه و واتس‌اپ ۱۷۹ روز و ۲۲ ساعت و ۸ دقیقه رسید. در همین مدت ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه گوگل در وضعیت downtime قرار داشت.

ابردراک توضیح داده است که آدرس‌های IP کلادفلر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به صورت پراکنده دچار قطعی‌های گسترده بود که این اختلال‌ها روی IPهای تصادفی از بازه‌های زمانی مختلف صورت می‌گرفت. در نتیجه تیم پردازش داده نتوانسته آن را اندازه‌گیری کند. آمار کلادفلر از پایش وضعیت برخی از سرویس‌های کلادفلر مثل وب‌سایت و پنل کاربری آن استخراج شده که بر اساس آن یک ساعت و ۲۸ دقیقه در وضعیت downtime قرار داشت.

ایرانسل پراستفاده‌ترین ارائه‌دهنده اینترنت به کاربران

براساس آمارهای ابردراک، اپراتورهای همراه در دسترس‌ترین روش استفاده از شبکه بوده‌اند. در سال ۱۴۰۱ پراستفاده‌ترین ارائه‌دهنده اینترنت ایرانسل بود و پس از آن همراه اول قرار داشت. در حالی که در سال ۱۴۰۰ همراه اول رتبه اول را داشت. کاربران هر دوی این اپراتورها در سال گذشته افزایش پیدا کردند.

شرکت مخابرات ایران سومین ارائه‌دهنده با بیشترین کاربر بود که ۸.۸۵ درصد کاربران از آن استفاده می‌کردند. «سایر شرکت‌ها» در رتبه چهار و آسیاتک مثل سال گذشته جایگاه پنجم را داشت. شاتل با اندکی افزایش توانست پس از آسیاتک قرار بگیرد و شرکت ارتباطات زیرساخت هم با کاهش یک درصدی همراه بود. پس از آن‌ها مبین‌نت و رایتل بودند.

به طور کلی سهم اینترنت همراه از استفاده کاربران ۷۲.۴۴درصد، اینترنت ثابت ۲۰.۸۱درصد و سهم شرکت‌های دیگر ۶.۷۵درصد بود.

۱۳ میلیون آی‌پی‌ ایرانی

براساس گزارش سالانه ابر دراک، مجموع تعداد آی‌پی‌های یکتای ایرانی که در سال ۱۴۰۱ ثبت شده‌اند، ۱۳ میلیون بوده که ۷۵درصد آن از سرورهای لبه ابردراک عبور کرده‌اند یعنی از هر ۴ کاربر با آدرس IP ایرانی، ۳ کاربر حداقل یک بار به صورت مستقیم یا با واسطه از وب‌سایت‌های سرویس‌گیرنده از زیرساخت ابر دراک استفاده کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.