کد مطلب: ۸۶۱۸۹۴

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

بازار بورس به اقتصاد دیجیتال ایران اعتماد ندارد

بازار بورس به اقتصاد دیجیتال ایران اعتماد ندارد

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که ریسک کسب و کار در اقتصاد دیجیتال ایران بسیار بالاست چراکه با هر اختلالی در اینترنت و شبکه‌های مخابراتی یا فیلترینگ، شرکت‌های اقتصاد دیجیتال بلافاصله دچار تنش‌های شدیدی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته دستورالعمل پذیرش شرکت‌های اقتصاد دیجیتال در بورس تهران ابلاغ شد. بحث ورود اقتصاد دیجیتال به بازار بورس ایران موضوع جدیدی نیست؛ اما این که چه چیزی مانع از این حضور یا رشد اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه ایران است، در این جا محل بحث است.

دارایی‌های نامشهود اقتصاد دیجیتال

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بخش عمده‌ مساله‌ ورود اقتصاد دیجیتال ما به بازار سرمایه در حال حاضر به چند دست انداز برخورد کرده است. نخست این که اکثر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال ما به دلیل اینکه محدود در مرزهای ایران هستند و به بازارهای جهانی دسترسی ندارند، عموما کوچک مانده‌اند. در کشور ما به غیر از چند استارتاپ معدود، مابقی در ابعاد عظیمی نیستند و می‌توان گفت شرکت‌های کوچکی محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: مساله دوم این است که محیط کسب و کار در ایران محیط محدودی است و اکثر شرکت‌ها به نظر دارایی هم کوچک هستند و بیشتر دارایی آنها نامشهود است. قیمت گذاری دارایی‌های نامشهود حتی با برنامه‌های کامپیوتری و اینترنتی و نرم‌افزارها هم بسیار کار سختی است. از همین نظر سرمایه‌گذاری در آنها ریسک بالایی دارد.

بازار سرمایه به اقتصاد دیجیتال ایران اعتماد ندارد

دارابی اضافه کرد: موضوع بعدی برمی‌گردد به اینکه بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از مسیرهای پیش رو شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به آن‌ها اعتماد کافی ندارد. طبیعی است که به هر حال آن‌ها بعد از سرمایه‌گذاری برای مرحله رشد، باید سرمایه‌گذاری بزرگتر هم داشته باشند؛ اما چون در بازار سرمایه ایران اقتصاد مواد خام حاکم است بحث اقتصادهای دیجیتال و دارایی های فکری در آن جا کمرنگ‌تر است. به همین خاطر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال برای اینکه بتوانند خود را به بازار سرمایه نزدیک کنند، مسیر دشواری را پیش رو دارند.

هم‌خوانی بین شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و بازار سرمایه سخت است

بازار سرمایه ایران معطوف به شرکت‌های دارایی محور است که راحت‌تر در بازار پذیرفته می‌شوند. برای مثال همین شرکت‌های تولیدی سنتی. دارابی با بیان این جملات افزود: به همین خاطر است که شرکت‌های اقتصاد دیجیتال در این سال‌ها تلاش کردند که قوانین و مقررات را به گونه‌ای آماده کنند تا بتوانند جذب بخش‌هایی مثل بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را داشته باشند اما باید بگویم همچنان هم‌خوانی بین شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و بازار سرمایه سخت است.

با هر اختلالی در اینترنت دچار تنش‌های شدیدی می‌شوند

او به مسئله آسیب‌پذیربودن شرکت‌های اقتصاد دیجیتال در ایران تاکید کرد: ریسک محیط کسب و کار در اقتصاد دیجیتال ما بسیار بالاست و نمی‌توان از این مساله چشم پوشی کرد.

این شرکت‌ها با شرکت‌های سنتی تفاوت دارند و با هر اختلالی در اینترنت و شبکه‌های مخابراتی یا درواقع بحث‌های مربوط به فیلترینگ بلافاصله دچار تنش‌های شدیدی می‌شوند. از این نظر ریسک بسیار بالایی وجود دارد. به همین خاطر است که تمایل جهت سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کمتر است. همچنین بحث مهاجرت سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها هم وجود دارد.

مشکلات پا بر جا خواهد ماند

این کارشناس بورس اضافه کرد: تمام این مسائل دست به دست هم داده است که برای ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بورس مشکل داشته باشد. شاید این مشکل همچنان پابرجا بماند؛ مگر اینکه به صورت منظم نهادهای واسطی برای بزرگ کردن این شرکت‌ها و همچنین تقویت و کاهش ریسک آنها مشارکت کنند. در واقع باید با تزریق سرمایه و دانش مالی، آنها را پایدارتر کنند تا بتوانند وارد بازار سرمایه شوند.
او در پایان گفت: در همین راستا قوانین و مقررات برای سهولت بخشی جهت ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بورس در حال تغییر هستند اما باید این را هم در نظر داشت که مشکلات این شرکت‌ها چندوجهی است و به نظر نمی‌رسد که در کوتاه مدت شاهد حل این مسائل باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.