کد مطلب: ۸۹۱۴۶۴

پلتفرم‌ها چطور باید برای فروش اینترنتی نان قیمت‌گذاری کنند؟

پلتفرم‌ها چطور باید برای فروش اینترنتی نان قیمت‌گذاری کنند؟

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: نرخ نان نانوایی‌‎های دارای آرد یارانه‌ای در فروش اینترنتی نباید تمایزی با نرخ عرضه عمومی به مردم داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از طرح‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال اجرای آن است، طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است. دولت در نظر دارد یارانه آرد و نان را هوشمند کند و در این راستا، سامانه‌ای به نام Nazar.ir را هم راه‌اندازی کرده است.

محمد جلال، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان علاوه بر ارائه توضیحاتی درباره این طرح به موضوع قیمت‌گذاری قیمت نان در پلتفرم‌های آنلاین هم اشاره کرده است.

تدوین طرحی برای عرضه اینترنتی نان در کارگروه تنظیم بازار

عرضه نان در پلتفرم‌های آنلاین موضوع دیگری بود که در این برنامه مطرح شد. اخیراً نارضایتی‌هایی در خصوص قیمت نان عرضه‌شده در پلتفرم‌های اینترنتی مطرح شده است و جلال هم در همین خصوص از تدوین طرحی برای عرضه اینترنتی نان در کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت خبر داد و گفت: «در مورد عرضه اینترنتی نان جلسات مفصلی را با همکارانمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و تصمیماتی در خصوص تهیه یک طرح اولیه گرفته شده که در فرایند تصویب کارگروه تنظیم بازار است.»

به گفته او، متن این طرح حداکثر ظرف مدت یک یا دو هفته آینده نهایی می‌شود و در صف تصویب کارگروه تنظیم بازار قرار می‌گیرد. این طرح پس از به تصویب رسیدن لازم‌الاجرا می‌شود و وزارت صمت بر روند اجرایی شدن آن نظارت خواهد کرد.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان درباره چارچوبی که برای قیمت نان در عرضه اینترنتی در نظر گرفته شده است، این‌طور توضیح داد: ساختار عمومی فروش اینترنتی نان به این صورت است که اگر از محل نانوایی‌های غیر یارانه‌ای اتفاق بیفتد از آن حمایت می‌شود. یعنی اگر این عرضه اینترنتی از طریق نانوایی‌هایی باشد که آرد غیر یارانه‌ای دریافت می‌کنند، ارائه‌دهندگان این خدمات هم می‌توانند مبتنی با ظرفیت بازاریابی که دارند، خودشان نرخ‌گذاری نان را انجام دهند.

او در ادامه تصریح کرد که در خصوص نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای دارند وزارت صمت تأکید دارد که نرخ نان نباید هیچ‌گونه تمایزی با نرخ عرضه عمومی به مردم داشته باشد.

جلال با بیان اینکه این پلتفرم‌ها می‌توانند بابت ارائه خدمات ارزش افزوده، مثل بسته‌بندی، حمل و نقل، تحویل و ایستادن در صف هزینه‌ای را از کاربران دریافت کنند، به این موضوع اشاره کرد که نانوایی‌ها نباید خرید اینترنتی از سمت پلتفرم‌های آنلاین را خارج از صف و نوبت انجام دهند:

کاربری که به نیابت از افرادی که از منزل در حال خرید اینترنتی نان هستند، به نانوایی مراجعه می‌کند باید در صف بایستد و خرید را انجام دهد. این که مردم در صف ایستاده باشند و یک نفر به دلیل خرید اینترنتی خارج از نوبت نان تهیه کند تضییع حقوق مردم است و مورد تأیید نیست.

جلال به اقداماتی که در راستای هوشمندسازی یارانه آرد و نان از سوی وزارت صمت در حال انجام است اشاره کرده و در توضیح یکی از سامانه‌ها اعلام کرده است: «زیرساخت به اشتراک گذاری تجربه خرید در حوزه خرید نان فراهم شده است. وقتی تراکنش‌های الکترونیکی خرید نان با استفاده از کارت‌ها هوشمند انجام می‌شود، مردم با مراجعه به سامانه Nazar.ir بعد از ثبت نام، لیست کلیه تراکنش‌های خرید نان را می‌توانند به تفکیک تاریخ و مشخصات نانوایی مشاهده کنند. در ادامه صورت‌حساب این امکان فراهم شده که از نظر خود و با توجه به کیفیت نانی که ارائه شده نانوایان را رتبه بندی کنند و نقاط قوت و ضعف را در تجربه خرید ثبت کنند.»

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، آماری از میزان خرید اینترنتی نان در کشور هم ارائه کرده است: در حال حاضر روزانه ۱۲ میلیون تراکنش روزانه خرید نان توسط مردم انجام می‌شود. این تراکنش‌ها به صورت سوابق خرید قابل مشاهده است و بعد از اعمال نظر مردم بر این صورت حساب ها، داده‌ها تجمیع می‌شود و وقتی نظرات به حجم قابل قبولی برای اتکا برسد، سامانه تحلیلی انجام می‌دهد که مثبت یا منفی بودن این نظرات می‌تواند مستقیماً در نظام تخصیص آرد یارانه‌ای یا نظام اختصاص کمک هزینه نهایی که به نانوایان پرداخت می‌شود اثرگذار باشد.

جلال اعتقاد دارد که با توجه به آمار فروش اینترنتی نان می‌توان انتظار داشت که مردم در این سامانه با به اشتراک گذاشتن نظراتشان باعث بهبود این حوزه شوند: «انتظار داریم ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در این زیرساخت به‌صورت مداوم مشارکت داشته باشند و اگر این نظرات در یک ویژگی همسویی خاص و اتفاق نظر وجود داشته باشد، مبنای عمل قرار خواهد گرفت.»

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اعلام کرده است که با یشرفت‌ طرح هوشمندسازی صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آرد یارانه‌ای کشور رخ خواهد داد: «در مرحله هوشمندسازی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اکنون تکمیل شده، نظام اختصاص آرد یارانه‌ای به عملکرد واقعی نانوایان مبتنی بر پردازش هوشمند تراکنش‌ها اتفاق افتاد. با اجرای این طرح ۱٫۵ میلیون تن صرفه‌جویی در مصرف آرد یارانه‌ای اتفاق می‌افتد که از نظر ارزش معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده و معادل نیاز مصرف نان ۲۰ میلیون نفر طی یک سال است.»

منبع : زومیت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.