کد مطلب: ۸۹۲۰۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گلایه‌های مدیرعامل شیپور از نگاه رگولاتور و فیلترینگ / پلتفرهای آگهی عامل گرانی خودرو و مسکن هستند؟

گلایه‌های مدیرعامل شیپور از نگاه رگولاتور و فیلترینگ / پلتفرهای آگهی عامل گرانی خودرو و مسکن هستند؟

رگولاتور در سال‌های اخیر بارها پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور را عامل گرانی مسکن و خودرو دانسته و آنها را برای کنترل قیمت‌ها در بازار تحت فشار قرار داده است. اما در مقابل آنها معتقدند که نقشی در تعیین قیمت‌ها در بازار ندارند. مدیرعامل شیپور اخیرا در نشستی گفته است که رگولاتور باید اجازه دهد، بازار قیمت را تعیین کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمیدرضا پاکران مدیرعامل پلتفرم شیپور، اخیرا در رویدادی با عنوان «استارتاپ گرایند ماهان» به چالش‌های مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین حوزه آگهی پرداخته است. این رویداد، چند سالی است که با دعوت از مدیران کسب و کارهای استارتاپی به بررسی مشکلات و تجربیات آنها در مسیر کار می‌پردازد.

مهمان جدیدترین نشست این رویداد، در روز 11 آذر درباره چالش‌های ایجاد شده بین دولت و کسب‌وکارهای آنلاینی که محلی برای آگهی حوزه املاک و خودرو هستند، گفت:  حوزه تجارت الکترونیک در ایران بسیار پیچیده شده است و در مجموعه‌هایی مانند دیوار و شیپور نیز این پیچیدگی و سختی بیشتر است.

رگولاتور باید اجازه بدهد بازار تعیین کننده باشد

او در مورد تاثیرگذاری شیپور و دیوار بر روی  قیمت‌ها و افزایش تورم گفت: ما به هیچ عنوان ذی‌نفع نیستیم. ما روی قیمت‌ها هیچ کنترلی نداریم و تفاوتی ندارد که یک خودرو ۵۰ میلیون یا ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شود. دریافتی ما از آگهی‌کننده فقط بابت تبلیغ کردن آگهی است و قیمت کالا برای ما اصلا اهمیتی ندارد.

پاکران افزود: اینجاست که رگولاتور باید اجازه بدهد بازار تعیین کننده باشد. اگر بگوییم مشکل فقط از یک نقطه است یا موضوع را سطحی بررسی کرده‌ایم یا قضیه را متفاوت جلوه داده‌ایم. موضوع دقیقا عرضه و تقاضاست؛ وقتی عرضه و تقاضا بهم بریزد، قیمت‌ها تغییر می‌کند و کنترل قیمت از دست می‌رود.

او ادامه داد: موضوعاتی مانند تورم نیز روی قیمت‌ها تاثیرگذار هستند. شما نمی‌توانید در محصولاتی مانند FMCG که به سرعت فروخته و مصرف می‌شوند) تورم داشته باشید و انتظار داشته باشید که مسکن به این تورم پاسخ ندهد. قیمت مسکن یک روزه 50 درصد کم نمی‌شود.

آگهی‌های ساختگی از بین نمی‌رود

پاکروان همچنین به موضوع احراز هویت آگهی‌دهندگان املاک اشاره کرد و گفت: بدون شک احراز هویت سبب می‌شود تا آگهی‌های ساختگی از بین بروند؛ اما در هیچ کجای دنیا نتوانسته‌اند آگهی‌های تقلبی را به طور 100 حذف کنند.

مدیرعامل شیپور  در مورد بعضی کارهای غیرکارشناسانه که از سوی دولت پیش‌تر اتفاق افتاده بود بیان کرد: حدود چهارسال پیش هم گفتند که قیمت‌های خودرو نباید درج شود. با وجود اینکه بسیار هشدار داده بودیم که  این کار خطرناک است و دیگر نمی‌توانیم بر روی بازار کنترلی داشته باشیم اما زور ما نرسید و مجبور به حذف قیمت‌ها از روی آگهی‌ها شدیم. اما پس از یک ماه مجدد از ما خواستند که قیمت‌ها برگردانیم زیرا تمام قیمت‌گذاری‌ها در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شد. بنابراین هیچ نظارتی را نمی‌شد بر آن اعمال کرد.

کنترل کلاهبرداری در پلتفرم‌های آنلاین آگهی

پاکروان درباره کلاهبرداری‌های مثلثی در پلتفرم‌هایی مانند شیپور و دیوار گفت: «بحث در این مورد بیشتر از مواردی است که در واقعیت رخ می‌دهد. اما به هر حال روش‌هایی برای کنترل این نوع کلاهبرداری‌ها وجود دارد. برای مثال خریدار کالا هزینه را به حساب کاربری خاصی که متعلق به شیپور است واریز می‌کند و هنگامی که کالا به دست خریدار برسد مبلغ برای فروشنده واریز می‌‎شود.

وی همچنین گفت: در بازارهای آنلاین مخصوصا ایران، شیطنت زیادی انجام می‌شود و بزرگترین چالش ما همین شیطنت‌هاست. برای مثال هنگامی که رونالدو به ایران سفر کرد و آگهی‌هایی از جمله فروش دمپایی رونالدو یا محلی که روی آن قدم گذاشته زیاد شد. این کار باعث افزایش کنترل آگهی‌ها می‌شود که کار فرسایشی است.

تاثیر منفی پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارهای آنلاین 

پاکروان همچنین درباره تاثیر فیلترینگ بر کسب‌وکارهای آنلاینی گفت: این نوع کسب و کارها، هزینه قابل توجهی را برای بهینه‌سازی سایت خود انجام می‌دهند؛ چرا که اغلب جستجوها در فضای گوگل انجام می‌شود و شما باید در رده‌های نخست جستحو باشید تا دیده شوید.

او بیان کرد: کاری که فیلترینگ با کسب‌وکارهایی مثل شیپور کرد این بود که روی بسیاری از این بهینه‌سازی‌ها تاثیر منفی گذاشت و هزینه‌هایی را بر صاحبان کسب‌وکار تحمیل کرد.

منبع عکس: دیجیاتو

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.