کد مطلب: ۸۹۲۵۸۶

معاون امور امور پستی رگولاتور:

اپراتورهای تبلیغاتی متخلف جریمه می‌شوند

اپراتورهای تبلیغاتی متخلف جریمه می‌شوند

معاون امور امور پستی رگولاتوری اعلام کرد برخورد با تخلفات در حوزه پیامک‌های تبلیغاتی، از چند ماه پیش در اولویت سازمان قرار گرفته و جرایم به کمیته رسیدگی به تخلفات اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید حقی پیرامون پیگیری سازمان تنظیم برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، گفت: در بحث پیامک‌های انبوه، سامانه‌ای به نام ستاره 800 مربع داریم که به صورت کد و USSD ارسال می‌شود و در اپلیکیشن اپراتورهای همراه هم شبیه این موضوع است و کاربران می‌توانند پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند.

وی ادامه داد: «تاکنون بخشی از مشترکان این کار را انجام داده‌اند، ما نیز به عنوان رگولاتور لیست آن‌ها را احصا کردیم و در اختیار دیگر اپراتورها قرار داده‌ایم (سایر اپراتورهایی که کاربر نزد آن‌ها سیم‌کارت دارد) تا زمانی که فرد در یک اپراتور درخواست مسدود سازی پیامک‌های تبلیغاتی را صادر کرد به طور خودکار ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در دیگر اپراتورهایی که او مشترک آن‌ها است نیز متوقف شود.»

 معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  از مردم خواست که شماره خود را در جایی که ضرورت ندارد، ارائه ندهند. او این موضوع را دلیلی برای رفع شدن بخشی از این مزاحمت‌ها دانست. او در ادامه اظهار کرد: «پیامک‌های اطلاع‌رسانی نیز گاهی موجب نارضایتی کاربران می‌شوند، اما برخی از این پیامک‌ها برای کاربران ضروری است و خود کاربران درخواست دادند که این پیامک ها ارسال شود، اما گاهی برخی از کسب و کارها از این فضا سوء استفاده می‌کنند و دریافت شماره از مشتریان خود را مبتنی بر این مفهوم می گذارند که خود مشترکان درخواست کننده دریافت پیامک اطلاع‌رسانی هستند.» 

او در ادامه خاطرنشان کرد: «علاوه بر اپراتورها با تولیدکنندگان محتوا نیز به عنوان بازیگران این بخش جلساتی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا جای ممکن همه بازیگران همکاری لازم را با ما داشته باشند، از طرف دیگر، برخی از تخلفات CPها را که مجوز آنها توسط وزارت ارشاد داده شده را به این وزارتخانه معرفی کرده‌ایم تا پیگیری و برخورد کنند و سامانه ستاره 800 مربع را به صورت یکپارچه برای اپراتورها تکلیف کرده‌ایم تا مبنای عدم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باشد.»

نگاهی به برخوردهای قبلی وزارت ارتباطات

از نیمه دوم دهه 90 بود که استفاده از پیامک جای خود را در سیستم بازاریابی پیدا کرد؛ اتفاقی که نارضایتی عمومی را به‌دنبال داشت. در دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات تلاش کرد تا در اقداماتی، جلوی ارسال این حجم از پیامک‌ها گرفته شود.

از اواخر سال 1396 و در راستای سامان‌دهی پیامک‌های تبلیغاتی، سامانه #800* برای مسدود سازی و لغو پیامک تبلیغاتی اپراتورها در دسترس قرار گرفت. مشترکین با شماره‌گیری این کد می‌توانستند از شر پیام‌های مزاحم خلاص شوند.

یک سال بعد و در آبان‌ماه سال 1397 «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد که در سامانه ستاره هشتصد بالغ بر 30 میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار گرفته‌اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود؛ اما به‌نظر می‌رسد این سامانه درحال‌حاضر کارایی خود را از دست داده است.

از سال 1401 درج «لغو 11» در انتهای پیامک‌های تبلیغاتی اجباری شد؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسید به مشترکین تلفن همراه کمک کرده و اعتراض‌ها را کاهش می‌دهد؛ اما اکنون اعتراض جدیدی به‌وجود آمده است: سیل پیامک‌های تبلیغاتی و عدم کارکرد لغو 11!

حقی پیشتر در این باره گفته بود که مشترکانی که بدون رضایت برایشان پیامک‌های انبوه ارسال می‌شود نیز می‌توانند به سامانه «ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوری» مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری وعده داده است که این سازمان شکایات را بررسی و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت نتیجه را اعلام می‌کند. در صورت تکرار تخلف، موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع و براساس مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

در نهایت اما قطع شدن این پیامک‌ها که بخش‌ دریافت پیامک ما را احاطه کردند را شاید بتوان یکی از حقوق هر مشتری دانست. مطالبه این حق تلاشی در جانبه از سمت سازمان مربوط و واحدهای اقتصادی است.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.