کد مطلب: ۸۹۳۰۸۱

رشد ۱۷۸ درصدی سهام شرکت متا در سال ۲۰۲۳

رشد 178 درصدی سهام شرکت متا در سال 2023

سهام متا پس از رکود سال 2022، شاهد رشد فزاینده‌ای بوده است و تنها 10 درصد تا رکورد سال پررونق 2021 فاصله دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، متا در حال به‌پایان‌رساندن بهترین سال تاریخ خود است. سهام این شرکت در پایان روز جمعه، 178 درصد افزایش یافت. پس از سال فاجعه‌بار 2022، این رشد مؤید اظهارات «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل این شرکت است که گفته بود سال 2023 «سال بهره‌وری متا»خواهد بود. سهام متا حالا تنها 10 درصد پایین‌تر از رکوردی است که در سال 2021 به‌دست آورده بود، اما پیش‌بینی می‌شود که این رکورد شکسته شود.

براساس گزارش CNBC، تا پایان روز جمعه، سهام متا 178 درصد در سال جاری افزایش یافته است. اکنون این شرکت تقریباً در بهترین سالی که تاکنون داشته، به‌سر می‌برد. این رشد حتی از جهش 105 درصدی سال 2013 (که سال بعد از عرضه اولیه عمومی فیسبوک بود) بالاتر است. همچنین سهام این شرکت در روز دوشنبه 2.9 درصد دیگر افزایش یافت و به 344.62 دلار رسید که بالاترین قیمت در تقریباً دو سال اخیر است. اکنون ارزش سهام متا تنها 10 درصد کمتر از رکوردی است که در سپتامبر 2021 (شهریور 1400) به دست آورده بود.

استراتژی مارک زاکربرگ برای رشد سهام متا در سال 2023

پس از سقوط 64 درصدی سهام متا در سال 2022، مارک زاکربرگ در اوایل فوریه (بهمن 1401) طی بیانیه‌ای گفت که سال 2023 سال بهره‌وری این شرکت خواهد بود. کاهش هزینه‌های سنگین در رأس دستور کار او قرار گرفت و این شرکت بیش از 20 هزار نفر را اخراج کرد. زاکربرگ اذعان کرد که چالش‌های اقتصادی، افزایش رقابت و ضررهای تبلیغاتی باعث شد درآمد متا بسیار کمتر از آن چیزی باشد که او انتظار داشت.

پس از سه فصل متوالی کاهش فروش در سال 2022، این شرکت در سال 2023 شاهد بازگشت رشد بود. متا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی رشد 23 درصدی را ثبت کرد، این میزان بالاترین افزایش در دو سال اخیر را نشان می‌دهد. بازگشت کسب‌وکار تبلیغات دیجیتال و افزایش سهم بازار نسبت به رقبایی مثل آلفابت و اسنپ بر این رشد سه‌ماهه تأثیر داشته است.

درحالی که زاکربرگ به سرمایه‌گذاری هنگفت در متاورس ادامه می‌دهد، و آن را آینده شرکت خود می‌داند، او دوباره کسب‌وکارش به سمت آنچه واقعاً امروز اهمیت دارد، یعنی تبلیغات متمرکز کرده و به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درمورد هزینه‌های خارج از کنترل پاسخ داده است.

مقابله متا با سیاست‌های اپل و گوگل برای تبلیغات آنلاین

در سال 2021، اپل سیستم‌عامل آیفون خود را به گونه‌ای به‌روز کرد که به کاربران کنترل بیشتری بر نحوه نمایش تبلیغات می‌داد. این به‌روزرسانی به تجارت تبلیغات فیسبوک میلیاردها دلار ضرر زد. به همان اندازه که تغییرات حریم خصوصی اپل به فیسبوک آسیب رساند، این اتفاق برای سایر شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی، به ویژه اسنپ، نیز ویرانگر بود. اما متا به‌سرعت دست‌به‌کار بازسازی فناوری تبلیغات خود با سرمایه‌گذاری عمده در هوش مصنوعی شد و در سه‌ماهه اخیر رشد درآمد بسیار سریع‌تری را نسبت به گوگل یا اسنپ گزارش کرد.

متا پلتفرمی مانند iOS اپل یا اندروید گوگل را در دست ندارد و این فقدان همچنان این شرکت را در معرض خطر تغییرات سیاست‌های این دو کمپانی قرار می‌دهد. درحالی که متا درنهایت توانست از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، به‌روزرسانی حریم خصوصی iOS اپل را دور بزند، اکنون باید آن‌ها چگونه می‌خواهند با برنامه‌های آتی گوگل برای حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث در سال 2024 مقابله کنند. این اتفاق احتمالاً می‌تواند تأثیر مشابهی بر تجارت تبلیغات آنلاین متا داشته باشد.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.