کد مطلب: ۸۹۳۱۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاربران اینترنت در ایران درگیر با فیلترشکن و امنیت سایبری / از سامانه رفع فیلترینگ چه خبر؟

کاربران اینترنت در ایران درگیر با فیلترشکن و امنیت سایبری / از سامانه رفع فیلترینگ چه خبر؟

کاربران اینترنت در ایران درگیر موانعی هستند که چالش‌های زیادی برای آنها ایجاد کرده‌اند؛ از فیلترینگ گسترده بر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های پرطرفدار گرفته تا ضعف امنیت شبکه در بخش‌های مختلف صنعتی، دولتی و خدماتی که با وجود تجربیات گذشته کماکان پابرجا هستند. این محدودیت‌ها در مسئله فیلترینگ به مراحل جدیدی ورود کرده که در مواردی به شکل عجیبی بروز می‌کند.

امیرحسین جعفری/ تجارت‌نیوز، فیلترینگ در ایران زحمت بسیاری برای کاربران عادی و تخصصی اینترنت به وجود آورده است؛ اما مسئله از یک زمان به بعد صرفا به فیلترکردن یک سایت با محتویات مغایر با قانون خلاصه نشده و دامنه آن تا شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و سایت‌های معروف جهانی کشیده شده است.

در این بین، مسئله فروش فیلترشکن نیز از یک سو به شکل‌گیری بازار‌های عریض و طویل بدون نظارت دامن زده و از سوی دیگر باعث تضعیف امنیت سایبری شده است. بدون شک، تمام فیلترشکن‌های ارائه شده در بازار از کیفیت و امنیت لازم برخوردار نیستند که موجبات هک، نفوذ و جرائم اینترنتی را فراهم می‌کند. اضافه کردن فیلترشکن به سبد خانوار در این شرایط اقتصادی نیز فصل دیگری از چالش‌های فیلترینگ در ایران است. 

حمله به آدرس رفع فیلتر

اما یک مرحله قبل از استفاده از فیلترشکن، مسئله وقوع فیلترینگ برای یک سایت نیز قابل بررسی است؛ موضوعی که گاهی کاربران را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. علاوه بر درگیر شدن آنها با کندی اینترنت و قطعی فیلترشکن، فیلترینگ اشتباه یک سایت هم مشکلاتی را برای بعضی افراد ایجاد می‌شود. 

در این مواقع، کاربری که می‌خواهد درخواست رفع فیلتر سایت خود را ثبت کند، باید این کار را با مراجعه به سامانه‌ای به آدرس internet.ir انجام دهد. اما حالا بیش از یک سال است که این سایت قربانی هک و حملات سایبری شده و نزدیک یکسال است که به هیچ طریق و در هیچ زمانی برای مخاطبین باز نمی‌شود!

مسدود ماندن این سامانه، نشان می‌دهد که بحران ضعف امنیت شبکه در ایران تا حدی بالاست که سایت‌های تخصصی این حوزه نیز در امان نمانده است و از همه مهم‌تر مسئولان این حوزه نیز تلاش موفقی برای رفع موانع آن نداشته‌اند. با این تفاسیر در صورت فیلترینگ سایت یک شهروند، وی هیچگونه دسترسی الکترونیک برای پیگیری وضعیت سایت خود ندارد و احتمالا تنها راه باقیمانده برای پیگیری این موضوع، مراجعه به نهاد قضایی و پلیس فتا است که مشخص نیست این دو نهاد نیز پاسخ مشخصی برای درخواست شهروندان داشته باشند.

مسدود ماندن اینترنت با فیلترینگ و هک

به نظر می‌رسد بحرانی‌تر شدن شرایط اینترنت در ایران و پذیرفتن استفاده از فیلترشکن توسط شهروندان؛ یکی از دلایل مهم عدم پاسخگویی مسئولین در این زمینه باشد.

زمانیکه مسئولان احساس می‌کنند، فیلترینگ به عنوان امری عادی پذیرفته شده و میان مردم جاری است، یا به عبارتی همگان با خرید و فروش فیلترشکن مشکلات خود را حل می‌کنند؛ دیگر مطالبه‌ای برای رفع فیلتر در مقابل آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

در این میان، برخی سایت‌های متعلق به استارتاپ‌ها و مراکز خدماتی با وجود فیلترینگ امکان ادامه فعالیت ندارند و مسدود ماندن مسیر رفع فیلتر با یک حمله سایبری، انگیزه آن‌ها برای ادامه کار را به شدت کاهش می‌دهد. زمانیکه یک استارتاپ نتواند ساده‌ترین خدمات اینترنتی از جنس ثبت درخواست برای رفع فیلتر را داشته باشد، با کدام انگیزه به کار خود ادامه دهد؟ 

بی اعتمادی به اینترنت

ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به بستر‌های اینترنتی و اطمینان از کیفیت لازم امنیت شبکه در ایران نیز با وجود تعدد این اتفاقات، کاربران اینترنت در ایران را نسبت به کارکرد‌های این شبکه کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز تا حد زیادی از بین ببرد .

زمانیکه نهاد دولت نمی‌تواند از امنیت سامانه‌ای مربوط به خود مراقبت کند، نمی‌توان انتظار داشت که از کاربران و امنیت شبکه در مقابل آلودگی‌های سایبری محافظت کند. آلودگی‌های بدافزاری اکنون ضربه‌های جدی را به اطلاعات کاربران و سوءاستفاده‌های مالی و سیاسی و شخصی وارد می‌کنند که در دو سال اخیر نمونه‌های قابل توجهی از آن را حتی در استارتاپ‌های پرطرفدار دیده‌ایم.

برای اطلاعات بیشتر مطالعه گزارش بدون چاره‌اندیشی برای فیلترینگ، امنیت معنایی ندارد پیشنهاد می‌شود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.