کد مطلب: ۸۹۳۸۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به افزایش قیمت اینترنت / خدماتی با کیفیت پایین و قیمت بالا

واکنش‌ها به افزایش قیمت اینترنت / خدماتی با کیفیت پایین و قیمت بالا

قیمت اینترنت همراه، پس از چند روز گمانه‌زنی به صورت رسمی افرایش یافت. این موضوع اما واکنش‌هایی را در پی داشت. منتقدان با توجه به فیلترینگ گسترده، سرعت و کیفیت پایین اینترنت و حذف برخی از بسته‌های پرطرفدار اینترنتی، از این افزایش تعرفه گلایه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت اینترنت همراه، پس از چند روز گمانه‌زنی در این مورد روز گذشته به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسید و امروز نیز به صورت رسمی اعلام شد. در حالی که اپراتورها در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس دولت سیزدهم، خواهان افزایش 100 درصدی تعرفه‌های اینترنت شده بودند، رگولاتور با رشد 34 درصدی قیمت‌ها موافقت کرده است؛ البته به صورت مشروط. 

آنگونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند اپراتورها موظف هستند که در قبال این افزایش قیمت، سرعت و کیفیت اینترنت را افزایش دهند. در حالی که کاربران نسبت به شرایطی اینترنتی که از آن استفاده می‌کنند، گلایه جدی دارند. رگولاتور وعده داده است که اگر اپراتورها به شروط الحاقی عمل نکنند، برای آنها جریمه در نظر می‌گیرد. 

اما در شرایطی که اینترنت همراه ایران رتبه 75 جهان را دارد و پایین‌تر از برخی کشورها از جمله قزاقستان، اوگاندا و زیمباوه قرار گرفته، افزایش 34 درصدی تعرفه‌ها با انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه شده است. به‌ویژه که برخی کاربران نیز مدعی حذف بسته‌های پرطرفدار اپراتورها شده‌اند و می‌گویند در عمل و با حذف این بسته‌ها، میزان افزایش قیمت اینترنت بیش از رقم مصوب است. البته پس از طرح این انتقادات ایرنا از دستور رگولاتوری برای «بسته‌های بلندمدت» خبر داد. 

گلایه‌ها از افزایش قیمت تعرفه اینترنت

کاربران فضای مجازی در ساعاتی که از انتشار خبر افزایشی رسمی تعرفه اینترنت گذشته است، واکنش‌های زیادی به آن نشان داده‌اند. در میان آنها چهره‌های شناخته شده‌ای نیز دیده می‌شوند.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد نوشت: «مارپیچ سیاستگذاری و تنظیم‌گری فناوری اطلاعات را به سوی منافع مردم هدایت کنید نه به سوی جیب ایلان ماسک! دو پیامد مهم و بارز فیلترینگ گسترده عبارتند از:  افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران. نارضایتی اجتماعی در کوتاه‌مدت و بلندمدت منجر به بروز دو نتیجه می‌شود: اول بزرگ شدن بازار سیاه فیلترشکن‌فروشی و دوم کاهش سرمایه اجتماعی نظام؛ روشن است که بزرگ شدن اولی باعث تشدید دومی می‌شود. »

او افزود: «صنعتگران هم که سرمایه خود را در این بخش مورد استفاده قرار داده‌اند، با فشار بر سیاستگذار به دنبال افزایش تعرفه خواهند رفت. اقدامی که در دو سال اخیر پنهان و آشکار دنبال و اجرا شده و در آخرین مورد، اینترنت ظاهرا ۳۴ درصد افزایش تعرفه داشته است (باطنا بیش از ۳۴ درصد است). نتیجه این افزایش تعرفه نیز دو پیامد اجتناب‌ناپذیر است. اول کاهش استفاده مردم و به‌ویژه مستضعفین از فناوری و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش ناعدالتی که همه اینها خود را در افزایش بیشتر نارضایتی اجتماعی نشان خواهد داد و دوم اقتصادی‌تر شدن راه‌حل‌های اتصال آزاد به اینترنت مثل استارلینک.»

به اعتقاد این مقام سابق دولتی، هنوز بین تعرفه امروز استارلینک با اینترنت ایران فاصله معناداری است، اما اولا این مارپیچ سیاستگذاری همین جا متوقف نخواهد شد و افزایش تعرفه‌ها اجتناب‌ناپذیر و در راهند و دوم هم اینکه کاهش تعرفه استارلینک با فراگیری بیشتر، بسیار محتمل است.

او تاکید کرده است: «نتیجه ظاهرا واضح است، انتهای این مارپیچ به تامین منافع اقتصادی اینترنت‌های ماهواره‌ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام  ختم خواهد شد. جناب آقای رئیس جمهور: ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را دریابید!»

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت؛ جهش‌های چند ده درصدی قیمت‌ها در اقتصاد امری عادی و تکرارشونده شده است. هیچ‌چیز به اندازه یک اقتصاد مشوش و بی‌ثبات به بنیان یک کشور آسیب نمی‌زند.»

همچنین اکانت رسمی «تبیان» در این شبکه اجتماعی توئیت کرده: «در حالی خبر گرانی ۳۰ درصدی اینترنت منتشر شده است که سرعت اینترنت ایران در رتبه ۷۵ جهان پایین‌تر‌ از زیمبابوه بوده و هیچ روند صعودی در طی این مدت نداشته است.»

کاربران دیگری نیز به این موضوع پرداخته‌اند. برای مثال یکی از فعالان فضای مجازی با اشاره به جهش ۱۸۰ درصدی قیمت اینترنت در دولت سیزدهم، نوشته است: «این دولت در مدت دو سال و اندی فعالیت، اینترنت را شدیدا فیلتر و ۱۸۰ درصد گران کرد! روزی که رئیسی تنفیذ شد قیمت بسته ۷۲ گیگ ۱۵۵ هزار تومان بود؛ این بسته به مدت طولانی حذف شده بود اما امروز با قیمت ۴۳۵ هزار تومان مجددا ارائه شد!»

کاربر دیگری نیز معتقد است: «هزینه‌ قبلی اینترنت هم خیلی زیا‌د بود. استفاده مداوم از فیلترشکن‌ها باعث سریع تمام شدن بسته‌ها می‌شود. با این افزایش قیمت‌های جدید، افراد زیادی رو می‌شناسم که احتمالا خیلی کم‌تر کانکت خواهند شد؛ چون خرید بسته‌های اینترنتی برای بخشی از جامعه، دیگر مقرون به صرفه نیست.»

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.