کد مطلب: ۸۹۵۳۶۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

انتقاد فعالان حوزه فین تک به نوع نگاه بانک مرکزی / محدودیت برای هر نوع نوآوری

انتقاد فعالان حوزه فین تک به نوع نگاه بانک مرکزی / محدودیت برای هر نوع نوآوری

فعالان اکوسیستم فین تک سال‌هاست از نگاه محدودکننده بانک مرکزی و دیگر نهادهای نظارتی گلایه دارند؛ آنها معتقدند این رویکرد مانع از نوآوری می‌شود و به منافع کسب و کارها و مردم آسیب می‌زند.

جواد راشدی/ به گزارش تجارت‌نیوز، تعدادی از مدیران انجمن‌ها و کسب‌وکارهای حوزه فین تک در نشستی با عنوان «دغدغه‌های بانک مرکزی و راهکارهای بخش خصوصی»، به گفتگو در مورد چالش‌های قانونگذاری در این اکوسیستم پرداختند.

در این پنل، مهدی فاطمیان رئیس انجمن فین تک، مصطفی امیری عضو هیئت مدیره نصر تهران، عباس آشتیانی عضو هئیت مدیره انجمن بلاکچین و احسان مطلبی، مدیر عامل سرمایکس حضور داشتند.

ایجاد نهاد قانون‌‎گذار جدید برای حوزه فین تک

مهدی فاطمیان رئیس انجمن فین تک در ابتدای سخنان خود در این نشست به مرجع قانون‌گذاری در حوزه فین تک اشاره کرد و گفت: «اکنون بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد رگولاتور حوزه فین تک شناخته می‌شوند اما انجمن معتقد است که باید قانون‌گذار جدیدی در این حوزه شکل بگیرد. زیرا رگولاتور سنتی فعلی نمی‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارهایی که در حوزه فین تک وجود دارند به طور صحیح قانون‌گذاری کند و دلیل آن نیز فاصله نوع گفتمان آنهاست.»

او ادامه داد: «فاصله گفتمانی موجود میان قانون‌گذار سنتی و بازیگران جدید بازار باعث شده است که انجمن فین تک دنبال ایجاد نهاد جدیدی باشد که متشکل از بخش خصوصی و تشکل‌هاست‌. البته این مرجع احتمالا برای کمک گرفتن به سراغ قانون‌گذار سنتی هم می‌رود تا قدرت فرانهادی پیدا کند و مصوبات آن در کشور اجرائی باشد. این موضوع در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح شده و در حال بررسی است اما تصویب و اجرایی شدن آن زمان می‌برد.»

فین تک به ریشه‌های پولی آسیب می‌زند؟

مصطفی امیری عضو هیئت مدیره نصر تهران در پاسخ به این سوال که آیا دادن اعتبار با وثیقه رمز ارز به ریشه‌های پولی بانک مرکزی آسیب می‌زند، گفت: «این صحبت تا کنون درباره هر کاری که اکوسیستم فین تک به آن ورود کرده، مطرح شده و هیچگاه بانک مرکزی اقدامی را به عنوان تقویت‌کننده ریشه‌های پولی معرفی نکرده است. . بنابراین در رابطه با توثیق رمز ارز نیز معتقدم که بانک مرکزی بدون شک هر ایده نوآورانه‌ای را ممنوع می‌کند.»

 افزود: «اما آیا بانک مرکزی می‌تواند تضمین دهد با جلوگیری از بعضی فعالیت‌ها در حوزه فین تک که مدعی است به ریشه‌های پولی کشور آسیب می‌زند، می‌تواند مانع از افزایش یا کاهش قیمت دلار شود؟»

امیری بیان کرد: «ترمز گذاشتن بانک مرکزی جلوی کسب‌وکارهای فین تکی برای اینکه مردم آسیب نبینند نتیجه نشناختن درست مسئله است. قانون‌گذار باید به گونه‌ای مسیرسازی کند که هم کسب‌وکارها و هم مردم از خدمات منتفع شوند. ولی اقدامات کنونی نه تنها به منافع کسب‌وکارها بلکه به مردم هم آسیب می‌زند.»

عضو هیئت مدیره نصر تهران افزود: «بانک مرکزی به جای اینکه برای محافظت از ریشه‌های پولی کشور جلوی نوآوری کسب‌وکارهای فین تکی را بگیرد، باید به دنبال تقویت آن از راه‌های دیگری باشد که مهمترین موضوع توسعه زیرساخت‌ها است.»

الزامات پلیس فتا محدود کننده است

همچنین احسان مطلبی مدیر عامل سرمایکس در پاسخ به این سوال که الزامات پلیس فتا چقدر به حوزه رمز ارز کمک می‎‌کند گفت: «فعالان فین تک و رمز ارز نسبت به برخی اتفاقات و تصمیمات یک شبه، گلایه‌های زیادی دارند. الزامات پلیس فتا هم محدود کننده است و هیچ‌وقت مشخص نشده که چه نتیجه‌ای دارد. برای مثال می‌توان به مسئله الزام تسویه حساب 72 ساعتی اشاره کرد که هیچگاه میزان تاثیر آن بر کاهش فیشینگ مشخص نشده است.»

او ادامه داد: «اینگونه روش‌ها تا کنون نتوانسته و نمی‌تواند جلوی کلاهبرداری یا فیشینگ را بگیرد. ولی پلیس فتا چون قدرت دارد می‌تواند خواسته‌های خود را جلو ببرد.»

مطلبی افرود: «کسب‌وکارهای حوزه فین تک بارها برای تعامل با پلیس فتا تلاش کرده‌اند اما این نهاد هیچگاه بازخورد خوبی نداشته است. به نظر می‌رسد که در تدوین الزامات کنونی نه منافع کاربر و نه منافع کسب‌وکارها در نظر گرفته نشده است.»

خود تنظیم‌گری، پاسخ مناسب برای حوزه‌های پرتغییر

در ادامه این نشست، عباس آشتیانی عضو هئیت مدیره انجمن بلاکچین در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی توانایی خود تنظیم‌گری دارد یا خیر، پاسخ داد: «ایران به لحاظ نیروی انسانی متخصص یا فارغ‌التحصیل در بین 132 کشور در جایگاه سوم قرار گرفته است اما در حوزه کیفیت قانون‌گذاری در رتبه آخر قرار دارد و این عددها قابل تامل است.»

او افزود: «در چنین شرایطی اثرگذاری خودتنظیم‌گری نیز بستگی به نوع برخورد با آن دارد. این روش از سابقه اجرا در بسیاری از کشورها برخوردار است و می‌تواند برای حوزه‌های پرتغییر، چابک و نوآورانه مناسب باشد، چرا که رویکرد سنتی و مجوزمحور زمان‌بر است اما خود تنظیم‌گری در کوتاه مدت می‌تواند ریسک‌ها را کاهش دهد.»

این پنل روز 24 دی‌ در محل همایش‌های هتل قلب تهران به مناسبت ششمین تولد صرافی «سرمایکس» فعال در حوزه رمز ارز برگزار شد.

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.