خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۶۷۲۰

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

ماجرای فروش آیفون کمتر از قیمت شرکت اپل چیست؟

ماجرای فروش آیفون کمتر از قیمت شرکت اپل چیست؟

فروش آیفون 13 با قیمت حدود 20 میلیون تومان؛ وعده‌ای که اخیرا بسیاری از افراد را وسوسه کرده است. برخی هم ثبت نام کردند، اما محصولی را تحویل نگرفتند. ماجرا چیست؟

امیرحسن جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، گرانی‌ها در کنار نگرانی‌ مردم نسبت به آینده و البته تمایل بسیاری افراد به داشتن بهترین‌ها، ترکیبی است که راه را برای اجرای طرح‌های عجیب بازمی‌گذارد. یکی از آنها که اخیرا خبرساز شده، فروش آیفون زیر قیمت کمپانی اپل است.

چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی مبنی بر فروش آیفون ۱۳ با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان، به شکل وسیع منتشر شد. برخی از مردم نیز به سمت این آگهی‌ها شتافتند و با پرداخت ۱۹ الی ۲۵ میلیون تومان به این مجموعه‌ها، در انتظار دریافت محصول نشستند. ادعا‌های عجیبی که حالا به بن‌بست خورده است و در روزهای گذشته شاهد پلمب و البته در ادامه، رفع پلمپ یکی از این مجموعه‌ها بودیم. 

آیفون فروشی به چه قیمت؟

مجموعه «ک.ک» یکی از فروشگاه‌هایی بود که اقدام به فروش آیفون ارزان قیمت کرد. این روش فروش حالا با اعتراض خریداران مواجه شده است؛ زیرا فروشندگان این مجموعه به تعهدات زمانی خود پایبند نبود. تجمعاتی هم از سوی خریدارانی که محصولی دریافت نکرده بودند، شکل گرفت. در ادامه محل شرکت پلمپ و حساب‌های مدیرعامل آن مسدود شد. البته در روزهای بعد خبر رسید که مجموعه رفع پلمپ شده است.

مسئولان این مجموعه ادعا می‌کنند که علت این اتفاقات مسائل دیگری است و عده‌‌ای نمی‌گذارند مردم به آیفون ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشند. یکی از آنها در صفحه اینستاگرام خود یک مقام صنفی را متهم کرد که در مسیر تحویل محصولات به خریداران سنگ‌اندازی می‌کند.

فروش ارزان‌تر از شرکت اپل امکان‌پذیر نیست

در مقابل، برخی گزارش‌ها نیز گویای «خالی فروشی» این مجموعه و اجرای نوعی طرح پانزی است. مجموعه «ک.ک» ادعا می‌کند که واردکننده گوشی‌های آیفون است و با حذف واسطه‌ها، می‌تواند محصولات را با قیمت ارزان‌تر به دست مشتریان برساند.

اما میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مجموعه «ک.ک» آیفون را زیر قیمت اپل می‌فروشد، این موضوع را در شرایط عادی امکان‌پذیر نمی‌داند.

او در این مورد در کانال تلگرامی خود توضیح داد که ویدئوهای رضایت مجموعه «ک.ک» نشان می‌دهد هر کدام از معدود محصولاتی که به دست تعداد اندکی از خریداران رسید، گارانتی متفاوتی دارند. نوری نتیجه‌گیری می‌کند این مجموعه با سرمایه‌ای که تعداد زیادی از مشتریان در اختیار آن قرار داده‌اند، آیفون‌ها را از بازار خریداری می‌کند و به بعضی از آنها تحویل می‌دهد. 

جلوگیری از ثبت‌نام‌های جدید

این کارشناس فناوری اطلاعات، از نخستین کسانی بود که که در یک استوری اینستاگرامی از فک پلمپ مجموعه «ک.ک» خبر داد و نوشت که با توجه به شیب افزایش قیمت دلار در آن مقطع، حداقل کاری که مسئولان باید انجام دهند جلوگیری از ثبت‌نام‌های جدید است.  

مجموعه «ک.ک» مدت‌هاست محصولی را تحویل مشتریان نداده، اما همچنان به ثبت سفارش ادامه داده است. به اعتقاد نوری، شکل طرح‌های پانزی هر روز تغییر می‌‌کند؛ چرا که برخی مدل‌های معمول از جمله دریافت پول و پرداخت سود ثابت ماهانه، ممکن است اعتماد برخی را جلب نکند. 

طرح پانزی چیست؟

تجارت‌نیوز پیش‌تر در مورد طرح‌های پانزی نوشته بود: «در این طرح‌ها، معمولا هیچ فعالیت اقتصادی که ارزش افزوده‌ای ایجاد کند انجام نمی‌شود. در نتیجه سودی که به افراد پرداخت می‌شود، حاصل یک سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی مشخص نیست. بلکه، با شکل‌گیری شبکه‌ای به شکل یک هرم، سود هر لایه (سرمایه‌گذاران قدیمی‌) با استفاده از اصل سرمایه لایه بعدی (سرمایه‌گذاران جدید) پرداخت می‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده که تا زمانی که عضوگیری و تشکیل لایه‌های جدید ادامه داشته باشد، پرداخت سود نیز ادامه می‌یابد. اما در نهایت زمانی می‌رسد که این روند کند یا متوقف شده و پرداخت سود نیز با مشکل مواجه می‌شود یا به پایان می‌رسد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود: «در مورد فروش کالاهایی مانند موبایل یا سکه زیر قیمت بازار نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. ارائه‌کنندگان این طرح‌ها، با پول سرمایه‌گذاران جدید، به افرادی که زودتر پول پرداخت کرده‌اند، کالاهایی را تحویل می‌دهند اما در مورد مشتریان بعدی، مدام موعد تحویل محصولات را به عقب می‌اندازند تا زمانی که مالباختگان متوجه می‌شوند خبری از کالایی که خریداری کرده‌اند نیست.»

معترضان چه می‌گویند؟

یکی از خریداران مجموعه «ک.ک» که نام او نزد «تجارت‌نیوز» محفوظ است و هنوز محصولی را تحویل نگرفته، در این مورد توضیح داد: «دو کمپانی در ایران فروش آیفون ارزان‌قیمت را انجام می‌دهند؛ اول مجموعه "ک.ک" این ماجرا را شروع کرد و دوم هم فروشگاه "م.م" که همین اقدام را انجام داد.»

او ادامه داد: «در این میان مجموعه "ک.ک" پاییز امسال، ۲۶ میلیون تومان از مردم می‌گرفت که آیفون ۱۳ بدهد، توجیه آنها این بود که ما انبوه وارد می‌کنیم و قیمت مناسبی برای ما تمام می‌شود. آنها می‌گفتند مستقیم از امارات وارد می‌کنیم که واسطه حذف می‌شود؛ در نتیجه می‌توانیم آیفون‌ها را ارزان بفروشیم. اما موعد تحویل این موبایل‌ها حدود یک ماه دیگر است. با این ترفند گوشی‌های زیادی فروختند و در فاکتورهای خود تحویل ۳۰ الی ۳۵ روزه زده بودند. در بلک فرایدی هم قیمت را به ۲۰ میلیون رساندند و مردم نیز ثبت‌نام کردند و منتظر دریافت شدند.»

او افزود: «من کسی را می‌شناسم که از نیریز فارس فاکتور ۱۰ مهر را دارد، اما هنوز دریافت نکرده است. یک نفر دیگر را می‌شناسم که یک فاکتور ۲۲ شهریور و یک فاکتور ۲۹ شهریور دارد، اما هنوز محصولی را تحویل نگرفته است؛ هر زمان که مشتریان با مجموعه "ک.ک" تماس می‌گیرند، پاسخی که دریافت می‌کنند این است که در لیست ارسالی‌ها هستید. فردی را می‌شناسم که از شهرستان آمده و هزینه زیادی کرده است تا تهران بماند و پیگیر دریافت این گوشی باشد. اگر گوشی را آزاد می‌خرید احتمالا همان قیمتی می‌شد که حالا برای پیگیری این گوشی ارزان هزینه کرده است.»

 روند تحویل موبایل

این خریدار درباره روند تحویل موبایل تاکنون توضیح داد: «به برخی افراد هم محصولاتی را تحویل داده‌اند، اما ابهام وجود دارد. می‌گویند ما گوشی را خودمان وارد می‌کنیم. گوشی که وارد می‌شود باید گارانتی شود؛ این گوشی‌ها هر کدام توسط یک شرکت گارانتی شده است. اگر شما واردکننده هستید، پس چرا گارانتی‌ها متفاوت است؟»

او ادامه داد: «گمرک اینقدر بیکار است که روزی ۲۰ گوشی ترخیص کند؟ این‌ها که این همه پول داده‌اند باید حداقل هزار گوشی ترخیص کنند. فاکتور ۲۰ مهر شماره ۵۰۰ است؛ فاکتور ۵ آذر شماره ۱۲۷۹۰ است. یعنی ۱۲ هزار تلفن در یک ماه اخیر فروخته شده است. در حالی که توزیع آنها روزانه ۲۰ گوشی بود. اگر روزی ۲۰ گوشی بدهند نزدیک ۵۵۰ روز زمان می‌برد تا به فاکتور آذر ماه برسند. این چه سیستمی است؟ ۵۵۰ روز یعنی یکسال و نیم، پس چگونه در فاکتور ۳۵ روز ذکر می‌شود؟»

او گفت: «من از پشت پرده خبر ندارم؛ اگر خرید آنها از امارات است، حداقل باید هزار گوشی در هر نوبت بیاورند. من هفته پیش آنجا بودم و ۲۵۰ فاکتور بود که تا شماره ۶۳ را توزیع کردند. هر سری که لیست را می‌خواندند ۵ نفر می‌رفتند و گوشی می‌گرفتند. بعد از مدتی هم گفتند تمام شده است. خودشان استوری رضایت هم می‌گذارند. پلیس هم به آنجا آمد و گفت من می‌توانم پلمب کنم، اما دیگر گوشی به شما نمی‌دهند.»

این خریدار توضیح داد: «من آدمی را می‌شناسم که ماشین خود را فروخته و از مجموعه "ک.ک" آیفون خریده است. این شرکت از خیلی سلبریتی‌ها برای تبلیغات کمک گرفته بود؛ مردم هم با دیدن این افراد اعتماد می‌کنند. البته در روزهای اخیر این مجموعه تمام این تبلیغات سلبریتی‌ها را حذف کرده است. بعد استوری گذاشتند که چون ما قیمت خوب می‌فروختیم در نهایت نگذاشتند ما کار کنیم. در حالی‌که ما همانجا بودیم و گوشی نداشتند که به تعداد کافی ارائه کنند. حالا ادعا کرده‌اند که چهارشنبه پلمب باز می‌شود و تمام گوشی‌ها را ارائه می‌کنند.»

فک پلمپ نیز اتفاقی است که این خریدار آن را تایید می‌کند. 

واکنش مجموعه «ک.ک» چه بود؟

چندی پیش یکی از نمایندگی‌های مجموعه «ک.ک» پلمپ و علت آن بی‌حجابی عنوان شد. یکی از مدیران این شرکت در مورد آن توضیح داد: «امروز یک هجمه بسیار زیادی به ما وارد شد و شرکت از طرف مقام محترم قضایی و اماکن به دلیل بدحجابی در روز بلک فرایدی پلمب شد و یک سری ویدئو‌های وایرال شده است. برای این ویدئو‌ها شرکت پلمب شده است. ما هستیم و تعداد زیادی دستگاه داخل شرکت.»

در ادامه اما شرکت او به دلیل تجمعات اعتراضی مردم پلمپ شد و او با انتشار استوری‌های زیر در اینستاگرام خود، به آنها واکنش نشان داد. 

آیفون - (1)

برخی کارشناسان معتقدند این رویه در طرح‌های مشابه تکرار شده است و افراد همیشه تلاش می‌کنند دیگران را مقصر عدم اجرای تعهدات خود نشان دهند.

در این میان، در روزهای اخیر صدای اعتراض خریداران شرکت دومی هم که به فروش گوشی آیفون ۱۳، زیر قیمت اپل مشغول بود درآمده است. اکنون نظرهای منفی و اعتراضی بسیاری در صفحه مجموعه م.م در اینستاگرام منتشر شده که حاوی انتقاد به تاخیر طولانی در تحویل محصولات خریداری شده هستند. باید دید مسئولان برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی چه اقداماتی را انجام می‌دهند. 

برای اطلاعات بیشتر گزارش برخورد با طرح‌های پانزی جدی شد را بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.