کد مطلب: ۸۹۶۹۴۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی راننده را حذف می‌کند؟

هوش مصنوعی راننده را حذف می‌کند؟

خودروهای برقی، گام مهمی در کنار زدن روش های سنتی در تولید خودرو بودند. در ادامه هوش مصنوعی هم به این ترکیب اضافه شد تا مسیر حذف راننده هموارتر شود.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، خودروهای برقی، گام مهمی در کنار زدن روش‌های سنتی در ساخت و عرضه خودرو بودند. روشی که اگرچه تاریخ مفصلی را پشت سر خود دارد، اما چندسالی است که رونق بیشتری یافته و هدف‌گذاری‌‌های کشورهای توسعه یافته، گویای جایگزینی ماشین‌های برقی به جای انواع بنزینی است. اما مسئله به همینجا ختم نمی‌شود و هوش مصنوعی هم به این ترکیب اضافه شده است تا با حذف مستقیم راننده، شکل‌ دیگری از تردد و حمل و نقل را پایه‌گذاری کند. شکلی که شاید شیوه ارائه گواهینامه‌ها را نیز تغییر دهد.

هوش مصنوعی چگونه راننده را حذف می‌کند؟

ایجاد یک سنسور حساس به حوادث و تحولات لحظه‌ای، با توانایی دریافت داده‌ها از محیط و تحیل آنها برای ارائه یک دستور امن، بخشی از فعالیت هوش مصنوعی در خودروهایی جدیدی است که نقش راننده را تا حد زیادی حذف کردند.

این نوع ماشین‌ها فصل جدیدی از خودروسازی را ایجاد کرده‌اند. مؤسسه SAE international (انجمن بین‌المللی استانداردسازی مهندسان خودرو)، به تازگی گزارشی را به منظور دسته‌بندی خودروهای هوشمند منتشر کرده است. در این گزارش، خودروهای خودران را به پنج دسته تقسیم شده‌اند:

-اتوماسیون در سطح دستیار راننده

-رانندگی نیمه خودکار

- رانندگی بسیار خودکار

- رانندگی کاملاً خودکار

-  اتومبیل‌های کاملاً خودران

در این میان، ماشین‌های کاملا خودران با توان هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. صرف نظر از مسائل فنی و جزئی این نوع خودروها، چنین تحولی توسط هوش مصنوعی باعث تغییر ظاهری و محتوایی در بسیاری از اجزا مربوط به ماشین و خودروسازی می‌شود. با گسترش این سبک از خودروها و تسخیر خیابان‌ها توسط آنها، آنچه فرمان خیابان را به دست می‌گیرد، تمایل راننده و خطاهای آن نیست. بلکه هوش مصنوعی با اطلاعات کسب کرده و پیش فرض، به سمت مقصد می‌تازد. اینکه ممکن است راننده‌ای بخواهد تغییر مسیر یا رفتاری پیش بینی نشده را از هوش مصنوعی درخواست کند، شاید بخش اختلافی بشر با این تکنولوژی در خودرو سازی باشد.

مزیت: کاهش تصادفات؟

در صورت تسخیر همگانی خیابان‌ها توسط هوش مصنوعی و کاهش خطای بشر، بدون شک از تعداد تصادفات کاسته می‌شود. در نتیجه برای نجات جان بشر، گسترش این پدیده مفید است.

البته این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که هوش مصنوعی اطمینان لازم نسبت به عملکرد خود را در رانندگی را اثبات کند تا شاهد مواردی چون خطاهای سیستمی، تغییر ناگهانی مسیر، انفجار و رفتارهای خطرناک نباشیم.

نکته قابل توجه در این بین نارضایتی بخشی از شهروندان جهان نسبت به استفاده از این محصول و سپردن فرمان به هوش مصنوعی است. در چنین شرایطی، کار برای علاقه‌مندان به پیشرفت این تکنولوژی سخت می‌شود؛ به گونه‌ای که هم ماشین‌های خودران و هم رانندگان عادی با مشکل مواجه می‌شوند. هوش مصنوعی با دستورهای پیش‌فرص می‌تازد اما رانندگان دیگر ممکن است خواهان رفتار متفاوتی باشند که هوش مصنوعی برای تحلیل آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر، ممکن است نبود هماهنگی میان هوش مصنوعی و بشر، تا زمانیکه این تکنولوژی رفتارهای احتمالی را درک نکرده است، خطرساز باشد. نمی‌توان ادعا کرد هوش مصنوعی امری ناگزیر است و هیچ راهی به جز پیروی از آن نیست، اما مسیر خودروسازی در جهان مانند دیگر مشاغل و صنایع، ناچار به استفاده از خدمات هوش مصنوعی به جهت تسهیل در روند کاری خود است.

2 ایده مختلف در مورد خودروهای هوشمند

در همین زمینه، مهمدمهدی شیران متخصص حوزه خودروهای متصل درباره گسترش خودروهای خودران به «تجارت‌نیوز» گفت: «از لحاظ اجرایی، نمونه‌های موفقی در این زمینه داریم که تسلا نماد معروف آن است. موضوع هوش مصنوعی در خودرو دو سرفصل دارد؛ یک گروه معتقدند که ما خودرو را تا حد نهایت با شعور کنیم و نگاهی به زیرساخت های کشور برای تغییر نداشته باشیم؛ زیرساخت‌هایی که خودروها باید در مسیر حرکت خود از آن استفاده کنند. تسلا سردمدار این تئوری است و این سبک خودروها گران و با احتمال خطا هستند.»

او افزود: «گروه دوم معتقدند که محیط باید اطلاعات را به خودرو بدهد و تصمیم‌گیری جدی با این تکنولوژی نیست. برای مثال، سنسورهایی اطلاعات موجود را در اتوبان‌ها به خودرو می‌دهند. در واقع، زیرساخت‌ها با جمع‌آوری داده‌ها، خودرو را هدایت می‌کند. چینی‌ها طرفدار این تفکر هستند و اتوبان‌هایی در متراژهای بسیار بالا با همین ایده ساخته‌اند. ضریب خطای خودرو در این شرایط بسیار کاهش می‌یابد اما تامین زیرساخت آن، به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیازد دارد.»

ورود هوش مصنوعی به خودروسازی ایران امکان‌پذیر است؟

شیران در ادامه درباره ورود هوش مصنوعی به ایران در حوزه خودروسازی بیان کرد: «شرایط ورود این تکنولوژی به صنعت خودروی کشور اصلا وجود دارد. در ایران شناختی از ماشین هوشمند و ردیابی خودروی متصل شکل نگرفته است. صنعت داخلی حداقل 20 سال با چنین ایده‌هایی فاصله دارد.»

او درباره نگرانی‌ها در مورد میزان خطای خودروهای خودران گفت: «این نوع ماشین‌ها، شش لایه از صفر تا 5 دارند. لایه پنجم به شکلی است که حتی اگر چشمان راننده بسته باشد، خودرو به مسیر خود ادامه می‌دهد. برای مثال، در خودروهای تسلا، یا شخص رانندگی می‌کند یا هوش مصنوعی اما تسلا به راننده پیشنهاد نمی‌دهد و اگر فرمان را به هوش مصنوعی سپردید، مسیر را می‌رود. اما تسلا در باند فرودگاه هواپیما را تشخیص نداد و به هواپیما برخورد کرد چون خودروی خودران الگو تصویری هواپیما در خیابان را نداشت. یا یک گاری در یکی از روستاهای اروپا گذاشتند و تسلا به آن برخورد کرد چون در الگو ذهنی آن گاری در خیابان تردد نمی‌کند.»

با وجود این خطرات و نگرانی‌ها، تکنولوژی هوش مصنوعی و بهره‌گیری از آن در خودروسازی در حال پیشرفت است و می‌توان حداقل روی کاغذ به روزی اندیشید که به طور کامل راننده را حذف کند. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.