کد مطلب: ۸۹۷۴۴۲

«تجارت‌نیوز» گزارش میدهد:

سفر تفریحی به فضا چگونه انجام می‌شود؟

سفر تفریحی به فضا چگونه انجام می‌شود؟

سفر به فضا و شناخت پدیده‌های نجومی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند. حالا مدتی است از سفر تفریحی به فضا سخن گفته می‌شود. آینده این بحث به کجا می‌رسد؟

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، سفر به فضا از بعد کشف نقاط خارج از کره زمین، همواره جز آرمان‌های بشر بوده است. حالا دیگر کار از ماموریت‌های صرفا علمی فضانوردان هم گذشته و از سفر تفریحی به فضاصحبت می‌شود. اما در دهه 60 میلادی که به عنوان دوران اوج ابرقدرت‌ها در رقابت فضایی، کشفیات جدیدی از این بعد به روی بشر گشوده شد اما این روند متوقف نشد و هر چه گذشت آرزو‌ها و آرمان‌های بشر نسبت به دستیابی به دیگر نقاط جهان افزایش یافت.

به مروز انگیزه و اهداف سازمان‌های فضایی معروف جهان از جمله ناسا، DLR آلمان، روسکوسموس روسیه، ISRO هند و CNES فرانسه نیز افزایش یافت. از سوی دیگر، افکار عمومی همواره منتظر شنیدن اخبار هیجان‌انگیز از آن سوی مرز‌های زمین هستند. این سازمان‌ها در برخی بازه‌های زمانی، به صورت گزینش شده، تعدادی اخبار را منتشر می‌کنند که شاید پربیننده‌ترین آن، تصاویر تلسکوپ‌های ناسا از فضا باشد. حالا هم نوبت به سفر تفریحی به فضا رسیده است.

داستان سفر تفریحی به فضا از کجا آغاز شد؟

فضانوردان بسیاری وجود دارند که در ایستگاه‌های فضایی، ماموریت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. این به معنای حضور همیشگی انسان در فضاست. اما این حضور عمدتا در اختیار کسانی است که شرایط ویژه‌ای دارند و ماموریت‌های خاص دولت‌ها را دنبال می‌کنند. توانمندی شنا زیر 75 متر بدون لباس فضانوردی و 75 متر با این نوع پوشش، توانایی بدنی بالا برای مقاومت در برابر فشار، لیسانس معتبر ریاضی و مهندسی، تسلط به زبان روسی و انگلیسی، قد بین 150 تا 193 سانتی‌متر، فشار خون متعادل و هزار ساعت پرواز، بخشی از موارد لازم برای تبدیل شدن به یک فضانورد خوب است.

بدون شک، بسیاری از افراد چنین ویژگی‌ها و توانایی‌هایی را ندارد و همین امر، سفر فضایی را به یک موضوع غیرقابل دسترس برای بیشتر انسان‌ها تبدیل می‌کند. اما حالا ناسا به دنبال ایجاد سفر تفریحی به فضا است. شرکت اسپیس ایکس، در چندسال اخیر در حال بازاریابی سفر‌های تفریحی فضایی بوده و طبق گفته آنها این سفر با آموزش‌های فشرده ناسا قابل انجام است. در واقع نگرانی‌های مرسوم درباره توانمندی‌های خاص فضانوردی، دیگر وجود ندارد.

شرکت آمازون نیز به دنبال راه‌اندازی سفر فضایی است و مدعی آموزش 2 روزه برای سفر به فضا به مدت 11 دقیقه شده است. ایلان ماسک نیز در شرکت اسپیس ایکس، مدعی شده که در سال 2030، فضاپیمایی با ظرفیت بالا برای سفر به مریخ ارائه می‌کند و این فضاپیما‌ها در سه روز، می‌توانند یک میلیون مسافر را به فضا بفرستند.

نقد تئوری‌های توطئه فضایی

از زمانیکه مقامات آمریکا و شوروی سابق مدعی سفر به کره ماه و قدم زدن روی این کره شدند؛ برخی ادعا‌های آنها را تکذیب کرده‌اند. این افراد مدعی شدند که هیچگاه پای انسان به کره ماه نرسیده و تنها برخی ماهواره‌ها امکان حضور در جو را دارند. اثبات این تئوری هیچگاه در رسانه‌ها و مجامع رسمی انجام نشد اما اینگونه ادعاها همچنان مطرح می‌شوند.

برخی در اثبات این تئوری مدعی‌ هستند که آمریکا برای ایجاد رقابت کاذب با شوروی و درگیر کردن این کشور بحران‌زده اقتصادی، اخبار مربوط به موفقیت‌های فضایی را گسترش داد تا روس‌ها بیشتر با اختصاص بودجه کاذب دچار بحران شوند. اگرچه ادعا‌های علمی در مقابل تئوری‌های این چنینی وجود دارد؛ برخی مدعی‌ هستند که در تصاویر موجود از حضور آمریکایی‌ها روی ماه خطا‌هایی وجود دارد؛ از جمله ماندن جای پا روی سطح ماه، داستان سایه‌ها و پرچم در حال حرکت که سایت SPACE پاسخ‌های علمی آن را منتشر کرده. این سایت درباره ماندن جای پا فضانوردان با وجود عدم رطوبت در فضا نوشته است: «« اگر مقداری گرد و غبار ریزدانه خشک مانند پودر تالک روی سطح موجود باشد، به راحتی ردپا بر روی آن حفظ خواهد شد. چرا که جنس ذرات به گونه‌ای هستند که به دلیل اصطکاک موجود بین آن‌ها، ساختار و شکل خود را حفظ می‌کنند.»

یا در برابر این نکته که «وجود پرچم در حال حرکت در ماه امکان ندارد» توضیح داده است: «اگر از نزدیک و دقیق نگاه کنید متوجه می‌شوید که لبه‌های پرچم کشیده شده و ماجرا این است که پرچم اصلاً تکان نمی‌خورده؛ یک میله افقی در بالای تیرک پرچم، آن را به حالت باز نگه می‌داشته تا مانع از افتادنش شود و این باعث می‌شود تا به نظر برسد که باد مانع از افتادن و آویزان شدن پرچم می‌شده. اینکه حس می‌کنیم که پرچم در حال تکان خوردن است هم به دلیل گرانش ضعیف ماه است که آنقدر قوی نیست که پرچم را کاملاً باز نگه دارد و بعد از تکان‌هایی که پرچم در هنگام نصب شدنش در کره ماه داشت، از آن زمان تا حالا پرچم بی‌حرکت در جایش استوار و باقی است.»

با وجود همه این تئوری‌های توطئه، پیشرفت‌های بشر در حوزه فضایی قابل توجه است. به گونه‌ای که در سال 2012، سفینه وویجر-1 به عنوان نخستین سفینه ساخته دست بشر، توانست از منظومه شمسی خارج شود.

حالا بعد از همه پیشرفت‌های علمی، قرار است سفر تفریحی به فضا هم کلید بخورد که در ادامه به چند سوال احتمالی در این مورد پاسخ می‌دهیم. 

پس از سفر به فضا در کجا اقامت کنید؟

استراحتگاه فضایی سوئیت کهکشانی

مفهوم گردشگری فضایی نه تنها امکان سفر به فضا بلکه امکان اقامت در آن را نیز فراهم می‌کند. در حال حاضر، تعدادی پیشنهاد برای هتل‌های فضایی و اقامت برای گردشگران وجود دارد، از جمله هتل فضایی لوکس Orion Span و حتی ایستگاه فضایی بین‌المللی که اولین گردشگر فضایی از آن بازدید کرد. 

طبق گزارش سایت revfine شرکت‌های مختلفی ادعای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سفر تفریحی به فضا را مطرح کردند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

-استراحتگاه فضایی کهکشانی سوئیت که در سال 2007 تأسیس شد، در اصل توسط شرکت گردشگری فضایی Galactic Suite Design مستقر در بارسلون ابداع شد. این پروژه بسیار شبیه پروژه ایستگاه فضایی Aurora از Orion Span، طراحی شده و قرار بود این ایستگاه فضایی باشد که به عنوان هتلی برای گردشگران فضایی عمل کند.

این شرکت در ابتدا هدف خود را برای اولین پرتاب سال 2012 تعیین کرد، اما این موضوع با شک و تردید گسترده‌ای در صنعت سفر‌های فضایی و سفر تفریحی به فضا مواجه شد. در نهایت، این شرکت حتی نتوانست یک سیستم موشکی با قابلیت جابجایی مسافران را به دست آورد و این پروژه به آرامی محو شد.

- شرکت گلدن اسپایک: شرکت Golden Spike که در سال 2010 تأسیس شد، یک شرکت گردشگری فضایی بود که برای ارائه سفر‌های فضایی تجاری به سطح ماه راه‌اندازی شد. در ابتدا در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال 2012 میزان این جاه‌طلبی‌ها را مشخص کرد. این شرکت حتی با کارمندان مختلف سابق ناسا ارتباط داشت. 

واکنش‌ها به اعلامیه‌های اولیه آن متفاوت بود و برخی منابع ادعا کردند که آن‌ها معتبر هستند، در حالی که برخی دیگر از برآورد‌های غیرواقعی بودجه آن‌ها انتقاد کردند. در نهایت، شرکت موفق به جلب توجه علاقه‌مندان به سفر تفریحی به فضا نشد و تمام فعالیت‌های جدی خود را در سال 2013 متوقف کرد. وب سایت اصلی Golden Spike دو سال بعد از حالت آنلاین خارج شد. 

- XCOR Aerospace یکی از اولین شرکت‌های گردشگری فضایی بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. چندین پروژه و پیشنهاد داشت، اما مشهورترین آن فضاپیمای پیشنهادی Lynx بود که در سال 2008 اعلام شد. این فضاپیما قرار بود یک فضاپیمای برخاستن افقی باشد که امید می‌رفت قادر به پرواز‌های فضایی زیر مداری باشد. 

این شرکت در ابتدا انتظار داشت در سال 2015 نمونه اولیه فضاپیما را عرضه کند، اما با مشکلات مالی مواجه شد و سال بعد شروع به اخراج کارکنان کرد. ساخت نمونه اولیه وسیله نقلیه Lynx هرگز کامل نشد و XCOR Aerospace در نهایت در سال 2017 اعلام ورشکستگی کرد. 

ادامه سفر تفریحی به فضا چه می‌شود؟

در کوتاه‌مدت، محبوبیت گردشگری سفر‌های فضایی همچنان ادامه خواهد داشت و شرکت‌هایی مانند Virgin Galactic و Blue Origin پرواز‌های فضایی زیر مداری را برای مشتریانی که پول پرداخت می‌کنند ارائه خواهند کرد. در همین حال، چندین شرکت پرواز‌های فضایی مداری را دنبال می‌کنند که بوئینگ در میان آنهاست.

با این حال، علاقه به سفر تفریحی به فضا به احتمال زیاد زمانی که این صنعت به فراتر از مدار زمین گسترش یابد، افزایش می‌یابد، به خصوص اگر ماموریت‌های ماه از نظر مالی و لجستیکی امکان‌پذیر شوند. البته سفر فضایی احتمالاً برای آینده قابل پیش‌بینی بسیار گران خواهد بود. از نظر بدنی نیز سخت است، به این معنی که فقط برای افرادی به منظور سفر تفریحی به فضا در دسترس خواهد بود که تست‌های تناسب اندام را پشت سر بگذارند و برنامه‌های آموزشی را برای آماده شدن برای پرواز خود بگذارنند. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.