کد مطلب: ۸۹۸۰۱۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اپل تا کجا می‌تازد؟/کار به ارائه دستیار انسانی هوشمند می‌رسد؟

اپل تا کجا می‌تازد؟/کار به ارائه دستیار انسانی هوشمند می‌رسد؟

شرکت اپل از سال ۲۰۰۷ تا کنون پیشرفت‌های چشمگیری در ارائه محصولات خود و انواع گوشی‌های آیفون داشته است اما این پیشرفت‌ها تا کجا پیش می‌رود؟

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، سال 2007 بود که شرکت اپل اولین موبایل خود را با نام تجاری آیفون به بازار ارائه کرد. تفاوت‌های ظاهری این گوشی با دیگر نمونه‌های مشابه آن، مورد توجه عموم قرار گرفت اما کسی فکر نمی‌کرد این روند تا ارائه سالیانه یک گوشی جدید و رسیدن به سری 15 ادامه یابد. نخستین گوشی اپل با صفحه‌ای 3.5 اینچنی، کاربرد لمسی و حافظه‌ای 4 تا 16 گیگابایتی، موفقیت‌های خوبی در بازار به دست آورد و سال بعد، دوباره این شرکت یک گوشی دیگر به بازار ارائه کرد. اما اپل تا کجا توانایی پیشرفت دارد؟

نوآوری‌های اپل در سالیان اخیر چگونه بود؟

گوشی‌های آیفون هر ساله یک برگ جدید از پیشرفت‌های خود ارائه کرده‌اند. این پیشرفت‌ها همزمان با تغییرات ظاهری نسبی آیفون نیز بوده است. آیفون در سال‌های اخیر روی کیفیت دوربین، افزایش کیفیت و عمر باطری، افزایش حافظه و تراشه سری A تمرکز قابل توجهی داشته است. پیشرفت‌های دوربینی اپل تا آنجایی پیش رفته که در سری آخر این گوشی‌ها کیفیت فیلم‌برداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه شده است.

زمانیکه نخستین گوشی‌های اپل به بازار ارائه شد، تنها یک دوربین 2 مگاپیکسلی در آن وجود داشت که البته به نسبت زمان خود چندان بد نبود اما روند پیشرفت تا 12 مگاپیکسل و سه دوربین، یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل توجه اپل است.

کدام بخش‌های اپل احتمال گسترش بیشتر دارند؟

صفحه نمایش اپل جز نقاطی است که در هر سری آن پیشرفت جدی‌تری داشته است. به عنوان مثال در سری 13 آیفون، به کارگیری پنل‌های Super Retina XDR OLED با روشنایی هزار نیتی، بخشی از پیشرفت‌های قابل توجهی اپل بود. صفحه نمایش اپل در این سری نیز یک صفحه 6.7 اینچنی است که نسبت به مدل‌های پیش از خود، پیشرفت‌های تکنیکال قابل توجهی داشته.

با این وجود در هر سری، اپل صحنه جدیدی از صفحه نمایش‌هایش به ما نشان می‌دهد. اما پیشرفت صفحه نمایش تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟ اگر علم را آنقدر انعطاف‌پذیر و رو به پیشرفت و قابل دسترس بدانیم که مشکلات فنی اپل را حل کند؛ مسأله خلاقیت در ارائه گوشی‌ها شاید مانند علم انعطاف‌پذیر نباشد. یک صفحه نمایش چه وجوه دیگری از خود به جز کیفیت و وضوح می‌تواند به مخاطب ارائه کند؟ شاید حرکت صفحه با چشم یا درگیر شدن بیشتر هوش مصنوعی با صفحه نمایشگر و جلوه‌های ویژه، نقاط پایانی مسابقه پیشرفت و نوآوری در اپل باشد.

تست‌های گرافیکی از اپل نیز نشان می‌دهد این گوشی‌ها در 5 سال اخیر مسیر تندی را به سوی پیشرفت طی کرده‌اند و گام‌های بعدی آن چندان قابل تصور نیست. امتیاز 5317 آیفون 14 در تست single-core، نشان می‌دهد این گوشی از مدل X دو و نیم برابر قوی‌تر عمل می‌کند.

فصل دیگری از نوآوری‌های هرساله اپل در گوشی‌هایش، مربوط به دوربین‌های این گوشی است. کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و قدرت سه بعدی‌سازی اجسام؛ بخش‌های مهمی از پیشرفت‌های اپل است. این پیشرفت‌ها تا جایی جلو رفته که ساخت یک فیلم جدی با اپل را نیز ممکن کرده است. اما دوربین‌های اپل هم تا چه حد می‌توانند دست به خلاقیت بزنند؟ سه بعدی‌سازی اجسام و درک فضایی و ارتباط با محیط از طریق هوش مصنوعی به کارگرفته شده در دوربین‌های اپل، می‌تواند گام‌های مهم این موبایل برای توسعه‌ باشند.

باطری اپل هم بخش دیگری از پیشرفت‌های این گوشی است. باطری که هر ساله قوی‌تر شده اما در مواردی ایراداتی نیز داشته است. اگر موضوع انفجار باطری‌ها را کنار بگذاریم؛ اپل موفق شده باطری‌های با طول عمر بالا را به مخاطبین خود ارائه کند. هرچند حذف شارژر از خدمات اولیه اپل، مخاطبان را ناراضی کرده است. اپل در باطری‌های خود نیز می‌تواند استفاده از انرژی خورشیدی و محیطی برای شارژ بیشتر را مدنظر قرار دهد و از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری کند. اما پس از آن اپل چه راهی برای پیشرفت دارد؟

اپل ناچار به ساخت انسان است

آیا اپل می‌تواند یک ابرانسان را در تلفن همراه جاسازی کند و مورد استفاده عموم قرار دهد؟ آیا ممکن است اپل به ورژن‌هایی از پیشرفت دست یابد که فقط مورد استفاده افراد خاص قرار گیرد و برای ارائه محصولات خود تأیید صلاحیت بخواهد؟

شاید اپل برای پیشرفت‌های بعدی خود، در یک دهه آینده به سمت ارائه فناوری‌ای با توانمندی‌ یک دستیار انسانی هوشمند باشد. هوش مصنوعی نیز می‌تازد تا این توانایی کمکی را به انسان ارائه کند و اپل می‌تواند قالب ارائه خدمات این فناوری به شکل یک انسان باشد. به نوعی هوش مصنوعی ساختار و کارکرد اپل را نیز تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهد.

 آنچه تحت عنوان پیشرفت های بعدی اپل از آن یاد می‌شود، از نقطه‌ای به بعد دیگر تصور فیزیکی آن ناممکن خواهد بود و باید در درون این گوشی و نقاطی که شاید قابل دسترسی بشر نباشند، دنبال پیشرفت گشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.