خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۸۷۲۰

«تجارت‌نیوز» از نشست بررسی چالش‌ استارتاپ‌ها در سال ۱۴۰۳ گزارش می‌دهد:

عوامل سردرگمی اکوسیستم استارتاپی/ از فیلترینگ تا برخورد قهری

عوامل سردرگمی اکوسیستم استارتاپی/ از فیلترینگ تا برخورد قهری

فعالان استارتاپی این حوزه را سردرگم می‌دانند چرا که با وجود ظرفیت‌های اکوسیستم، مسائلی چون فیلترینگ و برخوردهای قهری، سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند.

جواد راشدی/ به گزارش تجارت‌نیوز، شرایط اقتصادی در ایران بسیاری از کارآفرینان را برای ادامه مسیر با چالش مواجه کرده است. از این رو کسب‌وکارها به ویژه آنهایی که در فضای آنلاین و اکوسیستم استارتاپی فعالیت می‌کنند به دنبال ایجاد شرایطی هستند تا کمترین آسیب به آنها وارد شود.

در رویدادی که روز چهارشنبه توسط گروه داناپرداز با عنوان «بر مدار دانایی» در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، جمعی از فعالان حوزه بازاریابی و اکوسیستم استارتاپی به بررسی چالش‌های سال 1403 پرداختند.

در این رویداد پنل گفت‌وگویی با حضور پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو، حسن سیرانی مدیرعامل ماتیلوس، مانوئل اوهانجانیانس مدیر ایسمینار، مهدیار خرامان مدیرعامل لیمومی و راهبری آرش سروری برگزار و مشکلات حوزه استارتاپ ایران بررسی شد.

فیلترینگ هزینه‌های جذب مخاطب را افزایش داد

مهدیار خرامان مدیرعامل لیمومی در ابتدای سخنان خود به اثرگذاری بازاریابی محتوایی برای رشد کسب‌وکارهای آنلاین و اکوسیستم استارتاپی پرداخت.

او همچنین با توجه به اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای یک کسب‌وکارها گفت: «تاثیرگذاری و قدرت شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای آنلاین مانند گذشته نیست که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن فیلترینگ است. میزان ترافیکی که قبل از فیلترینگ برای آن هزینه می‌کردیم، پس از فیلترینگ به نصف و حتی کمتر رسیده اما هزینه دو یا سه برابر شده است.»

برخوردهای قهری باعث ترس کارآفرینان می‌شود

همچنین، پشوتن پورپزشک مدیر عامل پادرو در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز که آینده اکوسیستم استارتاپی ایران را در سال 1403 با توجه به اتفاقات اخیر مانند سرمایه‌گذاری‌های گروه گلرنگ، فروش سهام تپسی و بازداشت مدیرعامل دیجیکالا چگونه می‌بینید، گفت: «باید در ابتدا این دو اتفاق، یعنی سرمایه‌گذاری‌های گلرنگ و بازداشت مدیرعامل دیجی‌کالا را از هم دیگر تفکیک کنیم چون دو‌موضوع متفاوت از هم هستند.»

او توضیح داد: «ابتدا درباره بازداشت مسعود طباطبایی مدیرعامل دیجی‌کالا باید بگویم این روش‌ها و برخوردهای بدون منطق که دیگر نمی‌توان آن را ناشی از بی‌اطلاعی از ذات کسب‌وکار دیجیتال دانست، اشتباه، خطا و مغایر با اهدافی است که برای اکوسیستم استارتاپی در آینده متصور هستیم. برخوردهای قهری که پایه و‌اساس قانونی ندارند و ناشی از سلایق و تصمیمات فرانهادی است، تنها باعث دلزدگی بیشتر و جدایی بیشتر میان بخش خصوصی و قانون‌گذاران و مجریان قانون می‌شود. اما درباره سرمایه‌گذاری‌ گروه گلرنگ در تپسی، این اتفاق مثبت نشان می‌دهد علی‌رغم آنچه به نظر می‌رسد، اکوسیستم استارتاپی پتانسیل سرمایه‌پذیری و رشد دارد، پس نباید با تصمیمات اشتباه باعث دلسردی و ناامیدی بیشتر شد.»

او اضافه کرد:«برخوردهای فراقانونی تنها باعث ترس کارآفرینان و تردید برای ماندن و ساختن می‌شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارها می‌زند.»

اکوسیستم استارتاپی ایران سردرگم است

پورپزشک ادامه داد: «اکوسیستم استارتاپی اکنون به شدت سردرگم است، آینده‌ مشخصی برای کسب‌وکارها قابل تصور نیست و این نهایتا اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازارهای جدید کاهش می‌دهد. سرمایه‌گذار تنها بر مبنای سودآوری، درآمد یا بازدهی مالی کنار یک کسب‌وکار نمی‌ایستد! نقطه مهمی از تصمیم‌گیری در این سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری روی تیم اجرایی است.

او افزود: «در واقع یکی از دارایی‌های اصلی که توسط سرمایه‌گذار به آن توجه می‌شود، تیم کارآفرین و مجموعه اجرایی است. هر اقدامی که منجر به آسیب به تیم اجرایی شود، سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی را با تردید مواجه می‌کند.»

آموزش را باید به فروش و بازاریابی وصل کرد

مانوئل اوهانجانیانس مدیر ایسمینار، فعال در حوزه برگزاری وبینار و آموزش، نیز درباره چالش‌های حوزه خود در سال 1403 به خبرنگار «تجارت‌نیوز» گفت: «نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی برای این حوزه در سال آینده می‌افتد ولی اگر بتوان حوزه آموزش را به فروش و بازاریابی وصل کرد می‌توانیم شاهد پیشرفت خوبی باشیم.»

او بیان کرد: «به‌طور کلی هر کانالی که بتواند در شرایط رکود اقتصادی به کسب‌وکارها و اکوسیستم استارتاپی برای فروش بیشتر کمک کند از آن استقبال می‌شود. بنابراین هدف‌ ایسمینار در سال آینده این است که ابزارهای مختلفی را به کسب‌وکارها ارائه دهد تا به‌وسیله آن فروش خود را افزایش دهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.