کد مطلب: ۹۰۱۶۴۹

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

فناوری هوش مصنوعی و نقش زنان در این حوزه

فناوری هوش مصنوعی و نقش زنان در این حوزه

زنان چه نقشی در هدایت و محتوا هوش مصنوعی دارند؟ این سؤال شاید در کشورهای در حال توسعه کمتر پرسیده شود اما در فرآیند کلی جهان که به سوی هوش مصنوعی حرکت می‌کند، سؤالی اساسی است. درست است که در ایران صحبت کردن از هدایت هوش مصنوعی و یا مسائلی از این دست، مقداری با تکنولوژی‌های حاضر فاصله داشته باشد، اما استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود که این پرسش در ایران نیز مطرح شود که زنان چه سهمی در تکامل و هدایت هوش مصنوعی دارند؟

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت نیوز، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی به خصوص در کشور‌های جهان سوم آمار‌های قابل قبولی را به خود اختصاص نمی‌دهد. با این وجود برخی ادعا‌ها گویای عدم برابری جنسیتی در جایگاه‌های اساسی حتی در غرب و حتی در مشاغل روز از جمله حوزه هوش مصنوعی است. طبق یک تحقیق که در سال 2021 توسط استنفورد انجام شد، آمار‌های شوکه‌کننده‌ای از وضعیت نابرابری جنسیتی در جایگاه‌های شغلی روز دنیا ارائه شد. در این تحقیق آمده است که تنها 16 درصد از اعضای هیئت علمی متمرکز بر هوش مصنوعی زن هستند. در مطالعه جداگانه‌ای که در همان سال توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که زنان تنها 26 درصد از موقعیت‌های مرتبط با تحلیل و هوش مصنوعی را در اختیار دارند. آژانس نوآوری بریتانیا نیز ضمن انجام تحقیقی در سال 2019 مطرح کرد که نسبت مقالات دانشگاهی هوش مصنوعی که توسط حداقل یک زن تألیف شده است، از دهه 1990 بهبود نیافته است. تا سال 2019، تنها 13.8 درصد از مقالات تحقیقاتی هوش مصنوعی در Arxiv.org، توسط زنان تألیف شده است که این تعداد در دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است.

آیا زنان در تحول فناوری هوش مصنوعی نقش دارند؟ 

یکی از اولین و برجسته‌ترین پیشگامان زن در فناوری هوش مصنوعی آدا لاولیس بود که اغلب به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر در جهان شناخته می‌شود. در اواسط قرن 19، لاولیس با چارلز بابیج روی طراحی موتور تحلیلی، یک کامپیوتر مکانیکی که می‌توانست محاسبات پیچیده را انجام دهد، کار خود را آغاز کرد. لاولیس پتانسیل موتور تحلیلی را برای فراتر رفتن از محاسبات ساده و استفاده برای کار‌های پیچیده‌تر مانند تولید موسیقی و ایجاد گرافیک تشخیص داد. بینش و ایده‌های او پایه و اساس برنامه‌نویسی کامپیوتری مدرن را پایه‌گذاری کرد و او تا به امروز الهام بخش زنان در زمینه STEM است.

در اوایل قرن بیستم، گریس هاپر یکی از اولین برنامه نویسان کامپیوتر مارک اول هاروارد شد و به توسعه اولین کامپایلر برای زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر ادامه داد. کمک‌های هاپر به توسعه COBOL، یک زبان برنامه‌نویسی که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، راه را برای مهندسی نرم‌افزار مدرن هموار کرد و نقش مهمی در تکامل هوش مصنوعی ایفا کرد. به طور کلی زنان در طول تاریخ سهم قابل توجهی در توسعه این فناوری‌ها داشته‌اند، از کار آدا لاولیس بر روی موتور تحلیلی گرفته تا توسعه سیستم‌های بینایی کامپیوتری توسط فی-فی لی. زنان همچنین نقش کلیدی در پرداختن به مسائل اخلاقی و اجتماعی که با استفاده روزافزون از هوش مصنوعی و ML به وجود آمده، ایفا کرده‌اند و از شفافیت و مسئولیت‌پذیری بیشتر در توسعه و به کارگیری این فناوری‌ها حمایت می‌کنند. به نوعی اخلاق گرایی هوش مصنوعی که فقدان آن امروزه حس می‌شود، با حضور پررنگ‌تر زنان در این عرصه جبران خواهد شد. 

نمونه‌هایی از نقش زنان در تحول هوش مصنوعی

به گزارش techcrunch، فهرستی از زنان فعال در عرصه هوش مصنوعی، دسته‌بندی شده که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

-لی تیدریش به عنوان کارشناس هوش مصنوعی در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD و مشارکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی همکاری دارد. او در زمینهGPAL فعال است که یک ابتکار بین‌المللی برای ترویج استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی است، رویکرد‌هایی را برای هوش مصنوعی توسعه می‌دهد که ریسک استفاده از این ابزار را همزمان ارزیابی و مدیریت می‌کند.  

وی درباره فعالیت‌هایش در حوزه هوش مصنوعی گفته است: 

«من دهه‌هاست که در تلاقی فناوری، قانون و سیاست، از تلفن همراه، سپس اینترنت و تجارت الکترونیک، تا امروز کار می‌کنم. من برای کمک به سازمان‌ها برای بهینه‌سازی مزایای فناوری نوظهور و کاهش خطرات در یک محیط حقوقی پیچیده و سریع در حال تغییر جذب شده‌ام. »

-ایرنه سلیمان, کار خود را در هوش مصنوعی به عنوان یک محقق و مدیر سیاست عمومی در OpenAI آغاز کرد، جایی که او رویکرد جدیدی را برای انتشار GPT-2، سلف ChatGPT، اداره می‌کرد. پس از نزدیک به یک سال فعالیت به عنوان مدیر خط مشی هوش مصنوعی در Zillow، او به عنوان رئیس سیاست جهانی به Hugging Face پیوست. مسئولیت‌های او در آنجا از ساخت و خط مشی هوش مصنوعی شرکت پیشرو در سطح جهانی تا انجام تحقیقات اجتماعی و فنی را شامل می‌شود.

-سارا کرپس، استاد علوم سیاسی و عضو کهنه کار نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر است که بر سیاست خارجی و دفاعی ایالات متحده تمرکز دارد. او استاد دولت در دانشگاه کرنل، استاد کمکی حقوق در دانشکده حقوق و محقق کمکی در مؤسسه جنگ مدرن وست پوینت است. تحقیقات اخیر کرپس پتانسیل و خطرات فناوری هوش مصنوعی مانند GPT-4 OpenAI را به ویژه در حوزه سیاسی بررسی می‌کند. سال گذشته در ستون نظری روزنامه گاردین، نوشت که با سرازیر شدن پول بیشتر به هوش مصنوعی، رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی نه تنها در بین شرکت‌ها، بلکه کشور‌ها تشدید می‌شود – در حالی که چالش سیاست‌های هوش مصنوعی سخت‌تر می‌شود.

-کریستال کافمن قبل از ادامه تحصیل در رشته زمین‌شناسی به عنوان یک سازمان‌دهنده در کمپین‌های سیاسی و موضوعی به مدت یک دهه کار کرد. او سپس به کار کنسرت روی آورد، که او را به Turkopticon، - یک سازمان غیرانتفاعی که به مبارزه برای حقوق کارگران اختصاص دارد - سوق داد. کافمن که اکنون سازمان‌دهنده اصلی در Turkopticon است، اخیراً به‌عنوان همکار پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی توزیع‌شده DAIR شروع به کار کرد و در کنار دیگران برای ایجاد «جامعه‌ای از کارگران متحد در اصلاح اشتباهات فناوری‌های بزرگ» کار می‌کند.

-رشیدا ریچاردسون مشاور ارشد مسترکارت است، جایی که حوزه کاری او علاوه بر هوش مصنوعی، مسائل حقوقی مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را نیز شامل می‌شود. ریچاردسون که قبلاً مدیر تحقیقات سیاستی در مؤسسه AI Now، بود. مؤسسه تحقیقاتی که پیامد‌های اجتماعی هوش مصنوعی را مطالعه می‌کند. مشاور ارشد سیاست‌گذاری برای داده‌ها و دموکراسی در دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید و استادیاری حقوق نیز بخشی از رزومه او بوده است. او در دانشگاه در زمینه نژاد و فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.