کد مطلب: ۹۰۴۸۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گزارش جامع حقوق و دستمزد منتشر شد/ کدام حرفه بیشترین درآمد را دارد؟

گزارش جامع حقوق و دستمزد منتشر شد/ کدام حرفه بیشترین درآمد را دارد؟

گزارش جامع حقوق و دستمزد توسط پلتفرم‌ کاریابی و استخدام جاب‌ویژن منتشر شد؛ بر اساس این گزارش برنامه‌نویسان بیشترین درآمد را نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده‌اند.

آرش پارساپور/ به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش حقوق و دستمزد مجموعه جاب‌ویژن ساعاتی پیش منتشر شد. در این گزارش از ۱۰۰ هزار نفر نظرسنجی شده که این افراد از بین ۵۰۰ خانواده شغلی انتخاب شد‌ه‌اند. 

تهرانی‌ها ۳۰ درصد بیشتر از سایر شهرها حقوق می‌گیرند

212

تحلیل‌های این گزارش نشان می‌دهد عوامل مختلفی بر حقوق و دستمزد کارکنان تاثیر می‌گذارد. این عوامل عبارت‌اند از: گروه شغلی، سطح ارشدیت، سابقه‌کاری، شهر محل کار و نوع دانشگاه. سابقه کاری بیش از ۱۰ سال نیز می‌تواند کاری کند که افراد دو برابر حقوق بیشتری نسبت به افراد کم‌تجربه بگیرند. ساکنین پایتخت ۳۰ درصد حقوق بیشتری نسبت به ساکنین سایر استان‌ها دارند. نکته مهم گزارش این است که دانشگاه محل تحصیل کمترین اثر را بر میانگین حقوق افراد دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد حقوق برابری دریافت می‌کنند.

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف چه درآمدی دارند؟

بر اساس گزارشی که منتشر شده، برنامه‌نویسان بیشترین میزان افزایش را نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته‌اند. افزایش حقوق بالا به معنی افزایش بیشتر از تورم و پایین به معنی افزایش کمتر از تورم است. به‌ دلیل رشد جدی صنعت فناوری اطلاعات و شرکت‌های فعال در این حوزه، موقعیت‌های شغلی مربوط به آن هم رشد زیادی کرده‌اند و هم حقوق‌های بالایی دارند. 

 در بین شاخه‌های مختلف برنامه‌نویسی، متخصصان جاوا بیشترین درآمد را با میانگین حقوق بیش از ۴۶ میلیون تومان دارند و پس از آن متخصصان زبان C#/.NET با میانگین حقوق ۴۵ میلیون تومان بیشترین درآمد را دارند. مدیران فنی نیز درخواست حقوق میانگین ۴۵ میلیون تومانی در سال جدید داشته‌اند. نکته درخور توجه این است که میزان رشد درج آگهی برنامه‌نویسان در تمامی زبان‌ها و شاخه‌ها رشد «بسیار زیاد» داشته و شرکت‌ها بیشتر از همیشه خواهان همکاری با این متخصصان هستند.

136

مدیران بخش شبکه نیز میانگین حقوق درخواستی‌شان برای سال جدید نزدیک به ۴۲ میلیون تومان بوده است. متخصصان حوزه طراحی رابط و تجربه کاربری (UX/UI) هم میانگین حقوق درخواستی‌شان در سال ۱۴۰۳ رقم ۳۶ میلیون تومان بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است. نکته مهم اینکه آگهی‌های درخواست این شغل نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده و تعداد متقاضیان این حرفه در شرکت‌ها افزایش چشمگیری یافته است.

قدرت خرید متوسط حقوق در ایران از برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان کمتر است؛ اما از برخی کشورهای پرجمعیت مانند هند و چین بالاتر است. در سال ۲۰۲۱ ایران با میانگین حقوق دریافتی پنج هزار دلار در سال و قدرت برابری خرید ۲۰ هزار دلار در سال، رتبه ۷۵ را در دنیا دارد. قدرت خرید متوسط حقوق ایران از برخی کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه پایین‌تر و از کشورهای پرجمعیت مانند هند و چین بالاتر است. ۷۵ درصد از افراد جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که قدرت خرید متوسط حقوق در آنها کمتر از ایران است.

کشور از کمبود متخصصان هوش مصنوعی رنج می‌برد

332

مدیران حوزه هوش مصنوعی و علوم داده نیز از بیشترین حقوق‌ها در مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات بهره‌مند هستند. میانگین حقوق درخواستی مدیران این رسته شغلی در سال ۱۴۰۳ مبلغی بیش از ۵۳ میلیون تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال این گزارش تاکید کرده نسبت تعداد رزومه به تعداد فرصت شغلی در این حوزه کاری بسیار کم است و به‌ نظر می‌رسد کشور از فقدان متخصصان هوش مصنوعی رنج می‌برد.

تولیدکنندگان محتوا و گرافیست‌ها چقدر دریافت می‌کنند؟

891

کارشناسان مشاغل حوزه تولید محتوا در سال ۱۴۰۳ میانه حقوق درخواستی ۱۲ میلیون تومانی داشتند و این عدد نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد کرده است. این شغل نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کمتر آگهی داشته است. کارشناسان ارشد این حوزه نیز حقوق ۱۷.۳ میلیون تومانی خواسته‌اند که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد کرده است. برخلاف رتبه کارشناسی تولید محتوا، فرصت‌های شغلی حوزه کارشناسی ارشد تولیدمحتوا زیاد شده است. این اتفاق در بین مدیران تولید محتوا هم رخ داده و میانگین حقوق درخواستی مدیران این حوزه تقریباً به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

مدیران گرافیک نیز خواستار حقوق ۳۰ میلیون تومانی در سال جدید هستند که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد پیدا کرده است. این رقم در بین کارشناسان گرافیک کمتر بوده و آنها خواستار حقوق ۱۶.۵ میلیون تومانی در سال جدید هستند که افزایشی تقریباً ۴۰ درصدی برایشان به همراه دارد.

حقوق کارکنان دولت از تورم عقب‌تر است 

حداقل حقوق کارکنان دولت با ۱۸۰ درصد رشد، دو درصد از تورم عقب است! در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق کارکنان دولت از تورم ۱۵ درصد عقب ماند و این فاصله در سال ۱۴۰۱ تا حدی جبران شد، در سال ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت تقریباً با نرخ تورم برابر بوده است. حداقل حقوق وزارت کار با حدود ۲.۸ برابر رشد، پنج درصد از تورم عقب است.

این گزارش می‌افزاید، بر اساس داده‌های بین‌المللی حدود ۷۵ درصد از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که قدرت خرد میانگین حقوق آنها از قدرت خرید میانگین حقوق در ایران کمتر است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.