کد مطلب: ۹۰۷۴۵۷

مدیرعامل شیپور در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

در ۱۱ ماه گذشته ۱۰ جلسه با وزارت راه و شهرسازی برای تعامل داشته‌ایم

وزارت راه و شهرسازی امروز تهدید کرد بخش املاک شیپور و دیوار را مسدود خواهد کرد

در 11 ماه گذشته 10 جلسه با وزارت راه و شهرسازی برای تعامل داشته‌ایم

صبح امروز پس از انتشار هشداری برای پلتفرم‌های شیپور و دیوار، مدیرعامل شیپور در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، صبح امروز هشداری از سوی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شد مبنی بر اینکه پلتفرم‌های دیوار و شیپور در صورت عدم ایجاد تغییرات لازم برای رفع زمینه کلاهبرداری، مانند اضافه کردن ثبت کدپستی، مجبور خواهند شد بخش املاک خود را مسدود کنند.

در گفت‌وگو با حمیدرضا پاکروان، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شیپور، در این خصوص گفت‌وگو کردیم تا واکنش ایشان را دریابیم و از تصمیمات شیپور دراین‌باره آگاه شویم.

تغییرات زمان‌بر، منشاء تنش است

پاکروان، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شیپور، منشاء اولتیماتوم و تنش‌ها را عدم هماهنگی و نرسیدن به زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده دانست. او خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماه گذشته در راستای افزایش تعاملات با وزارت راه و شهرسازی، جلسات متعددی برگزار شد که نکات مثبتی در پی داشت. تغییراتی از سوی مسئولان نهادهای دولتی به عنوان محل ایراد به مجموعه‌های مذکور اعلام شد که پلتفرم‌ها وظیفه داشتند این تغییرات را اعمال کنند

او ادامه داد: محتوای این تغییرات در جهت کاهش احتمال کلاهبرداری و دلالی بوده است، تا زمینه‌ای برای کنترل قیمت و حفظ ثبات در بازار فراهم شود.

پاکروان تصریح کرد: اعمال برخی از تغییرات برای کسب رضایت مسئولان مانعی نداشته و سختی کار در بخش اجرایی آن و پیاده‌سازی آن در نسخه‌ها یا ورژن‌های مختلف این برنامه بوده است. که البته رضایت تقریبی از مسئولان مربوطه حاصل شده و موانع به‌زودی رفع خواهند شد.

مدیرعامل شیپور تاکید کرد: سختی ماجرا اما در جلب رضایت طرفین، اجرا کردن آن به‌ واسطه شرایط فنی و تکنیکی موجود است. پاکروان تعدد ورژن‌ها و یکدست‌ نبودن نسخه‌هایی را که کاربران در حال استفاده از آنها هستند چالش اصلی به شمار آورد.

تشنج بازار در زمان‌های مشخص رخ می‌دهد

مدیر عامل شیپور معتقد است: در زمان‌های مشخصی از سال، با توجه به شرایط بازار، فشارهایی از سمت نهادهای مختلفی به پلتفرم‌های مذکور وارد می‌شود. در زمان‌هایی مثل فروردین و اردیبهشت و اواخر سال، بازار به علت فشارهای عرضه و تقاضا که موجب بی‌تعادلی در این دو سمت می‌شود بازار اندکی به سمت تشنج می‌رود.

او ادامه داد: برای مثال در سال‌های گذشته فشارهایی از همین جنس، در تلاش برای کاهش نوسان بازار خوردو به سایت‌ها و پلفترم‌هایی مثل شیپور وارد شد و نتیجه این شد که در آگهی‌ها، قیمت نمایش داده نشود. این تغییر اما به گفته پاکروان کمکی به بازار نکرد و چه بسا شرایط را سخت‌تر و بغرنج‌تر کرد.

اطلاع‌رسانی به آژانس‌های املاک یک ضرورت است

پاکروان اطلاع‌رسانی کامل به اتحادیه‌ املاک و آژانس‌های املاک را لازم و ضروری دانست و گفت: برخی از تغییرات بدون اطلاع آنها انجام می‌شده که این نقشی مخرب داشته و امید است در آینده با تعاملات بیشتر، زمینه ناهماهنگی‌ها ریشه‌کن شود.

همه در کنار هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

پاکروان باور دارد که حل مشکلات به‌تنهایی ممکن نخواهد بود: بخش زیادی از افسارگسیختگی بازار به خاطر از کنترل خارج شدن اجاره‌بهاست. تعامل بیشتر می‌تواند ناهماهنگی‌ها را از بین ببرد. هر مجموعه و فرد باید به اندازه خود تلاش کند و این‌گونه می‌توان با چالش‌ها و بحران‌ها مقابله کرد. 

آنچه از سخنان پاکروان برمی‌آید تلاش مضاعف در جهت رفع ابهامات و به‌کارگیری پتانسیل‌های مثبت به منظور بهتر و مفید شدن فعالیت‌ها در بازار املاک است.

کلام آخر

نکته‌ای که در نهایت در این زمینه به چشم می‌آید این است که پلتفرم شیپور و دیوار باعث شده‌اند افراد بتوانند با حذف واسطه‌ها به قیمت‌های شفاف‌تر و دقیق‌تر دسترسی داشته باشند. نقشی که می‌تواند مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور قرار گیرد و با تقویت این نوع پلتفرم‌ها دسترسی کاربران را به قیمت‌های واقعی‌تر نزدیک کنند.

فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری معتقدند در شرایطی که کسب‌وکارهای نوپا با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، همراهی و درک این زیست‌بوم می‌تواند باعث توسعه و گسترش سهم اقتصاد دیجیتال در رشد و شکوفایی کشور شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.