خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۳۴۴

چرخ‌های تپسی در پایان ۱۴۰۳ به کجا می‌رسند؟ / نقش گروه گلرنگ در اهداف

گروه گلرنگ و آینده دیجیتال

چرخ‌های تپسی در پایان ۱۴۰۳ به کجا می‌رسند؟ / نقش گروه گلرنگ در اهداف

گروه گلرنگ در سال گذشته تپسی را خرید و در حال حاضر تغییرات ریزی در این اپلیکیشن رخ داده، این تغییرات در نهایت قرار است به کجا برسد؟ آیا یک سوپراپ جدید در راه است؟

به‌گزارش تجارت‌نیوز، «گلرنگ تپسی را خرید» بزرگ‌ترین خبر اکوسیستم استارتاپی کشور در سال ۱۴۰۲ بود؛ حال آنکه از مدت‌ها پیش بسیاری می‌دانستند این اتفاق قرار است رخ دهد و در نهایت در زمستان سال گذشته، این اتفاق بالاخره افتاد و گلرنگ مالک تپسی شد. «میلاد منشی‌پور» از موسسان و مدیرعامل این مجموعه نیز چندی قبل از سمت خود کناره‌گیری کرد تا گروه گلرنگ بیش از پیش سیاست‌های خود را در تپسی اعمال کند. آینده تپسی چه خواهد شد و گلرنگ تصمیم دارد چه کاری با این اپلیکیشن حوزه حمل‌ونقل انجام دهد؟

تپسی یکی از تاکسی‌های اینترنتی پرآوازه کشور است و فارغ از اینکه کدام رتبه را بین همکاران دارد، این شرکت توانسته با ابزارهای گوناگون در معرفی خود موثر عمل کند و این موضوع در برندینگ این شرکت تاثیرگذاری مثبتی داشته است. به‌ نظر می‌رسد حضور گلرنگ در تپسی می‌تواند فعالیت این شرکت را به آنچه نزد عموم مردم شناخته شده نزدیک‌تر کند و این اقدام احتمالاً در سال ۱۴۰۳ رخ خواهد داد.

رقابت‌های شدید و رقابت‌های دوستانه و رفاقت‌های کنونی

snapp-tapsi

در اکوسیستم استارتاپی کشور  رقابت‌های زیادی وجود دارد اما در سال‌های اخیر این تنش‌ها و رقابت‌ها بسیار کمتر شده است. اگر زمانی تخفیفان و نت‌برگ با یکدیگر رقابتی داشتند که گاهی تبدیل به جدل می‌شد یا مایکت و کافه‌بازار اختلافاتی مشهود یا غیرمشهود داشتند و حتی در بعضی موارد دیوار و شیپور هم با یکدیگر اختلاف نظرهایی داشتند،‌ حالا اکوسیستم استارتاپی به این باور رسیده که در این فضا نباید روبه‌روی هم قرار بگیرند و اگر کنار یکدیگر باشند بهتر می‌توانند پیشروی کنند. گروه اسنپ و دیجی‌کالا نیز که پیشتر با بامیلو و دیجی‌کالا رقابت بسیار شدیدی داشتند، حالا کمتر از پیش با یکدیگر تنش دارند و دیجی‌کالا جت (محصول جدید گروه دیجی‌کالا) با حال و هوای جنگجویانه مقابل اسنپ قد علم نکرد و کار خودش را بدون ایجاد تنش، پیش برد. 

با این حال در دورانی که تنش در رقابت‌ها کمتر از همیشه حس می‌شود، دعواهای حقوقی اسنپ و تپسی همچنان ادامه دارد و هرازگاهی خبری درباره این مشکلات به‌ گوش می‌رسد. اسنپ و تپسی دو مجموعه‌ای هستند که آنچنان در سبک زندگی مردم نفوذ کرده‌اند که شهرداری و دولت و حاکمیت نیز با آنها در بسیاری موارد سر سازش گرفته چراکه به حضور این شرکت‌ها در حمل‌ونقل شهری کلانشهرها نیاز مبرمی وجود دارد. تپسی که حالا سرمایه‌گذار بزرگی چون گروه گلرنگ در پشت خود دارد می‌تواند رقابت با اسنپ را وارد فاز جدیدی کند و شانه‌به‌شانه اسنپ قدم بردارد و تبدیل به سوپراپی شود که به پشتوانه گلرنگ، زنگ خطر بزرگی را برای اسنپ به صدا درآورد.

شنیده‌های تجارت‌نیوز حکایت از آن دارد که گروه گلرنگ به‌زودی یک سوپراپ راه‌اندازی خواهد کرد و در آن تمامی محصولات فناورانه‌محور خود را عرضه می‌کند. گلرنگ برای این سوپراپ و نام‌گذاری آن دو راه پیش روی خود دارد: اضافه کردن پیشوند «اُ» به نام محصولات خود و خلق کردن برندهایی چون اُتپسی (یا شاید تاکسی؟)، اُفود (که در حال حاضر در چند شهر کشور به ارسال غذا مشغول است)، اُشاپ (تبدیل برند دارتیل به چنین نامی)، اُزون (سرویس فین‌تکی گلرنگ که همین الان هم به‌ صورت محدود فعالیت‌هایی دارد)، اُفیلم (به‌جای فیلمنت فعلی) و ادامه دادن راه اُکالا و اضافه کردن این پیشوند به سایر سرویس‌های احتمالی عرضه‌شده در سوپراپ خود.

تپسی‌فود، تپسی‌فیلم، تپسی‌شاپ و...

افود

با این حال همان‌طور که گروه اسنپ تصمیم گرفت تمامی سرویس‌های خود را با نام اسنپ ری‌برند کند، این احتمال وجود دارد که گروه گلرنگ هم همین قدم را بردارد. این اقدام در دنیا نیز رایج است و آمازون، اوبر، دیزنی و اپل و... نیز با نام شهرت‌یافته خود سرویس‌های دیگری به مشتریان‌شان عرضه می‌کنند. گروه گلرنگ دو برند شناخته‌شده در بین آحاد مردم دارد: تپسی و اُکالا. به‌ نظر می‌رسد اگر گلرنگ راه شناساندن حرف O به اسامی برندهای خود را پیش نگیرد، شاهد سوپراپلیکیشن تپسی باشیم و با اسامی‌ای چون تپسی‌فود، تپسی‌شاپ (به‌جای سرویس کنونی دارتیل)، تپسی‌کالا، تپسی‌فیلم و... روبه‌رو شویم.

بازگشت میوه‌فروشی‌های سبزه‌میدون (که متعلق به گروه گلرنگ هستند و چندی پیش با سروصدای بسیار راه‌اندازی شدند اما سپس همه‌شان تعطیل شد و حالا شعبه‌های جدیدش دوباره با قدرت بیشتر در نقاط مختلف افتتاح می‌شوند) نیز این شائبه را پررنگ می‌کند که گروه گلرنگ قصد دارد نه‌فقط در مسیر عرضه محصولات سوپرمارکتی و رستورانی بلکه برای فروش سایر محصولات تندمصرف مانند میوه‌جات و لبنیات و پروتئین و... نیز قدم بردارد. اضافه کردن سرویس فروش نان در اُکالا نیز قدم دیگری برای شبیه شدن سبد محصولات استارتاپ‌های متعلق به گلرنگ به رقیب اصلی خود یعنی گروه اسنپ بود. 

تپسی‌گیم و مابقی قضایا

3-game cal 1554.754-scaled

با مرور صحبت‌های مجموعه گلرنگ ونچرز که نقش بسزایی در شکل‌گیری این پورتفولیو داشته می‌توان به محصولات دیگر سوپراپلیکیشن تپسی یا اُ پی برد. در واقع باید گفت با توجه به نگاه ویژه این سی‌وی‌سی (سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی) به مقوله‌هایی چون هوش مصنوعی، گیم و انرژی احتمالاً شاهد مجموعه‌هایی چون تپسی‌گیم و تپسی‌AI و... نیز در این سوپراپ خواهیم بود. بازار ویدئوگیم در ایران از آن دسته بازارهایی است که هنوز میزبان هیچ سرمایه‌گذار خیلی بزرگی نبوده و به‌جز چند پروژه دولتی که پشتوانه مالی خوبی داشته‌اند، سایر بازی‌ها توانسته‌اند با تیم‌های مستقل و جمع‌وجور خودشان را نشان دهند. گروه گلرنگ و نگاهش به این مقوله می‌تواند تا حد زیادی زمین بازی را برای تولیدکنندگان گیم و گیمرها عوض کند و این موضوعی است که با گذشت زمان روشن خواهد شد. 

افزون بر این، با تغییراتی همچون نمایش تبلیغات در حین گرفتن تپسی و گروه‌های تبلیغاتی متعددی که در گلرنگ حضور دارند بعید نیست تپسی‌ادز هم یک سرویس جدید از گروه گلرنگ باشد که وجه متمایز این سوپراپ و یک سرویس B2B تلقی شود؛ هرچند باید دید اساساً گروه گلرنگ قصد دارد با این سوپراپ سرویس‌های سازمانی را هم ارائه کند یا فقط نگاهی به مشترک نهایی (یا همان End User) دارد.

ناگفته نماند گروه گلرنگ در صنایع دارویی هم ید طولانی دارد و رقابت با داروخانه آنلاین اسنپ می‌تواند برایش اقدامی سهل‌الوصول باشد. سرمایه‌گذاری در سایت شب نیز سبد محصولات گلرنگ را تکمیل کرده و تپسی‌شب یا اُشب می‌تواند بازیگر حوزه گردشگری این گروه صنعتی قلمداد شود. 

آینده دیجیتال گروه گلرنگ با تپسی

گروه گلرنگ در بازار سنتی بازیگر بسیار قدرتمندی به حساب می‌آید و قصد دارد با آینده‌نگری درست، در بازار آینده یعنی بازار آنلاین و دیجیتال هم در زمره یکی از بازیگران اصلی و قدرتمند جای گیرد. این گروه مسیر خود را با اُکالا طی کرده بود اما به‌ نظر می‌رسد برای بسط دادن آن نیازمند حضور محصولات دیگر بوده است. درست مانند گروه اسنپ که این مسیر را با بامیلو طی کرد و سپس با اسنپ توانست آن را به رشد امروزی برساند، گروه گلرنگ هم تقریباً همین مسیر را پیش گرفته با این تفاوت که دست‌پرتر به میدان آمده و آزمون و خطاهای گروه اسنپ (که پیشتر در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم) را دیده است. این می‌تواند دست‌کم یک هیچ به نفع گروه گلرنگ باشد چراکه دیگر راه‌های خطای رفته رقیب خود را طی نمی‌کند.

در نهایت لازم است متذکر شویم ما به عنوان یک رسانه تنها می‌توانیم با گمانه‌زنی‌ها نقشی فعال در زمینه اطلاع‌رسانی ایفا کنیم و تایید خبرها و اقدامات تنها در اختیار صاحبان برندها و شرکت‌هاست.

برای خواندن سایر خبرهای مربوط به دنیای فناوری و استارتاپ‌ها می‌توانید به صفحه اخبار استارتاپی تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.