فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۴۶۷

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

شرکت متا رویه استثماری دارد/ هنرمندان در پناهگاهی جدید

شرکت متا رویه استثماری دارد/ هنرمندان در پناهگاهی جدید

خروج گسترده هنرمندان از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی شناخته‌شده جهان که از سوی شرکت متا اداره می‌شوند اخیراً بسیار خبرساز شده است. داده‌ها نشان می‌دهد هنرمندان برای عرضه و ارائه آثار خود از بستری جدید استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خیل عظیمی از هنرمندان در حال مهاجرت به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به نام «Cara» هستند که توسط و برای افراد خلاق ساخته شده است. این مهاجرت گسترده ناشی از نارضایتی از سیاست‌های استثماری هوش مصنوعی شرکت Meta (فیس‌بوک سابق) است. افزایش ناگهانی محبوبیت Cara، تنش فزاینده بین هنرمندان و شرکت‌های فناوری بزرگ بر سر حق تکثیر و مالکیت در عصر هوش مصنوعی را برجسته می‌کند.

رویه‌های سودجویانه‌ متا، هنرمندان را فراری می‌دهد

برای بسیاری از هنرمندان، اینستاگرام که متعلق به Meta است، به ابزاری حیاتی برای به نمایش گذاشتن آثارشان و جذب مشتری تبدیل شده است. با این حال، اقدام Meta در استفاده از پست‌های عمومی برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی تولیدکننده‌ محتوا، بدون رضایت مناسب کاربران، به یک مساله مهم تبدیل شده است. این موضوع به‌ویژه نگران‌کننده است زیرا به لطف مقررات GDPR، تنها کاربران اروپایی حق انصراف از این روند را دارند.

نقطه‌ اوج عصبانیت بسیاری از هنرمندان، با افزایش برجستگی محتوای تولیدشده به وسیله هوش مصنوعی در برنامه‌های Meta فرا رسید. جینگنا ژانگ، عکاس سرشناس و بنیان‌گذار Cara، به‌درستی این احساس را توصیف می‌کند: «وقتی هوش مصنوعی را به اندازه‌ کافی در معرض دید آنها قرار می‌دهید و سپس به آنها حق انصراف می‌دهید، اما بعداً موانع انصراف را افزایش می‌دهید... فکر می‌کنم این کار باعث افزایش سطح عصبانیت هنرمندان می‌شود.» 

Cara: فضایی امن برای بیان هنری

Cara راه‌حلی برای این مشکل ارائه می‌دهد. این پلتفرم که هم روی وب و هم روی موبایل در دسترس است، عناصر اینستاگرام و توییتر را با تمرکز ویژه بر نیازهای هنرمندان ترکیب می‌کند. کاربران نه‌تنها می‌توانند مجموعه‌ای از آثار خود را مدیریت کنند، بلکه می‌توانند به‌روزرسانی‌ها را در قالب میکروبلاگینگ به اشتراک بگذارند.

تجربیات شخصی ژانگ به عنوان هنرمندی که با مشکلات نقض حق تکثیر مواجه بوده، او را در رهبری Cara به موقعیتی منحصربه‌فرد رسانده است. او در یک پیروزی اخیر در دادگاه، با موفقیت از اثر خود در برابر نقاشی که یکی از عکس‌های او را کپی کرده بود، دفاع کرد. او همچنین به طور فعال پیگیری‌های قانونی را علیه گوگل، Stability AI و چندین شرکت دیگر به دلیل استفاده‌ ادعایی از آثار دارای حق تکثیر او برای آموزش تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی‌شان، در پیش گرفته است.

محافظت از هنرمندان در برابر اسکن ناخواسته

Cara اولویت خود را بر حمایت از هنرمندان قرار می‌دهد. این پلتفرم با پروژه‌ی «Glaze» دانشگاه شیکاگو همکاری می‌کند که به هنرمندان لایه‌ امنیتی بیشتری در برابر اسکن شدن آثارشان برای مقاصد آموزش هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، Cara به طور فعال هنرمندان را تشویق می‌کند تا از ابزارهایی مانند API متعلق به Spawning AI استفاده کنند که به آنها امکان می‌دهد آثار خود را از مجموعه داده‌های محبوب حذف کنند

برخورد دو فرهنگ: هنرمندان در برابر فناوری

اختلافی که در قلب این مهاجرت قرار دارد ناشی از تفاوت اساسی در دیدگاه است. هنرمندان در کار خود نظمی پیدا نخواهند کرد. جان آ‌نها مدام می‌جوشد و احساسات انسانی به اشکال و مصادیق مختلف ظاهر می‌شود. از هر اثر یک نسخه وجود دارد و تکراری در کار نیست. این تکثر باعث آشفتگی هم می‌شود اما در دل خود نوعی حرکت وجود دارد. جریانی پیوسته و مدام که از همه‌جا و همه‌کس عبور می‌کند. 

در مورد تکنولوژی این‌گونه نبوده و نیست و به احتمال زیاد نخواهد بود. تکنولوژی برای ساده‌سازی زیستن به کمک ما می‌آید. تسهیل امور یگانه وظیفه این حوزه است. نیازسنجی اتفاق می‌افتد و بر اساس همین داده‌ها فناوران و دانشمندان دست به کار می‌شوند تا گره از کار ما باز کنند. اساس این جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های بشری کمی با کار خلاقه هنرمندان تفاوت دارد. 

تقابل این دو برنده ندارد. هیچ‌گاه یک جبهه بر دیگری غلبه کامل پیدا نخواهد کرد. هنر همواره در جریان خواهد بود. حتی اگر تمام هویتی که امروزه برای این واژه تعریف کرده‌ایم دستخوش تحولات و دگرگونی‌ها شود، باز هم این مفهوم انسانی در کالبد اعمال بشری رسوخ می‌کند و به آنها معنا می‌بخشد. 

برای مشاهده اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.