فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۳۱۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آخرین گزارش اسپیدتست منتشر شد

افزایش میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کشور

آخرین گزارش اسپیدتست منتشر شد

افزایش سرعت اینترنت موبایل و ثابت نسبت به ماه گذشته باعث رشد رتبه ایران در بین کشورهای جهان از منظر سرعت اینترنت شده است.

طبق گزارش اسپیدتست، سرعت اینترنت ثابت در ایران به ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت موبایل به ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این موضوع منجر به رشد رتبه ایران در بین کشورهای جهان از منظر سرعت اینترنت هم شده و در اینترنت ثابت با دو پله رشد در جایگاه ۱۵۴ قرار گرفته و در اینترنت موبایل با سه پله رشد به جایگاه ۷۳ رسیده است.این گزارش می‌افزاید سرعت اینترنت ثابت به‌ طور میانگین در دنیا نسبت به ماه گذشته تغییر محسوسی پیدا نکرده و سرعت اینترنت موبایل نیز به‌ طور میانگین در دنیا اندکی کاهش یافته است.

0517aac8-a07f-4d60-b4a7-5bf7353f29bb

به‌ گزارش تجارت‌نیوز، اسپیدتست ماهانه گزارشی درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند. آخرین گزارش این شرکت مربوط به ماه مه ۲۰۲۴ بوده که ساعاتی پیش منتشر شده و بر اساس آن میانه سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. در حال حاضر میانه سرعت اینترنت موبایل در کشور به 37.36 مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به ماه گذشته تقریباً پنج درصد رشد کرده است. میانه سرعت اینترنت ثابت نیز به ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به ماه گذشته افزایش حدوداً ۷.۵ درصدی پیدا کرده است.

با نگاهی به آمارهای منتشرشده از اسپیدتست در خرداد سال گذشته نیز می‌توان گفت میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کشور نسبت به همین موقع در سال گذشته نیز افزایش پیدا کرده است. در خرداد ۱۴۰۲ میانه سرعت اینترنت موبایل در کشور ۳۵.۶۸ مگابیت برثانیه بود که حالا با ۴.۵ درصد رشد همراه شده و میانه سرعت اینترنت ثابت نیز در سال گذشته معادل ۱۲.۶ مگابیت بر ثانیه بود که با نگاهی به عدد فعلی این سرعت، حکایت از رشد ۱۷.۵ درصدی دارد.

به‌ نظر می‌رسد با توجه به خواسته‌هایی که دولت بعد از افزایش قیمت اینترنت موبایل و ثابت در کشور از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت داشته، این شرکت‌ها توانستند با افزایش نقدینگی خود و هزینه‌های جدیدی که به دست آورده‌اند، به رشد سرعت خود کمک کنند. با نگاهی به گزارش‌های اسپیدتست طی ماه‌های گذشته می‌توان گفت عبارت افزایش سرعت اینترنت موبایل در این چند ماه چندین بار برای ایران به کار برده شده و در یکی دو ماه اخیر نیز میانگین سرعت اینترنت ثابت نیز چندین بار افزایش یافته است. توسعه پروژه فیبر نوری در کشور یکی از دلایل رشد سرعت اینترنت ثابت است که با تاخیری چندساله در حال گسترش است. پیشتر در ایران با توسعه اینترنت موبایل همراه شده بود و برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، بار اصلی شبکه اینترنت کشور در ایران بر دوش اینترنت موبایل است؛ موضوعی که باید تغییر پیدا کند و فرهنگ نوع مصرف کاربران به سمت استفاده از اینترنت ثابت با استفاده از پروژه‌هایی مثل فیبر نوری برود.

ناگفته نماند رتبه ایران نسبت به سال گذشته همچنان نتوانسته به رتبه بهتری دست پیدا کند. در واقع همان‌طور که ایران سعی می‌کند در توسعه‌های زیرساختی اینترنت رشد کند،  سایر کشورها نیز اقدام به همین کار می‌کند و ثابت نمی‌ایستند. از همین بابت رتبه ایران نسبت به سال گذشته در اینترنت موبایل هنوز اختلافی با حدود ۱۰ رتبه دارد اما به‌ نظر می‌رسد اگر روند تغییرات در این زمینه ادامه داشته باشد، ایران بتواند رتبه خود را نیز ذره ذره ارتقا ببخشد و در جایگاه بهتری نسبت به سایر کشورها قرار بگیرد. افزایش زیرساخت‌های اینترنت موبایل و ثابت در ایران در حالی صورت می‌گیرد که به گفته شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت به‌واسطه تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های دلاری، این موضوع نسبت به قبل بسیار سخت‌تر بوده و تلاش مضاعفی برای بهبود اوضاع از سوی این شرکت‌ها می‌شود.

نکته درخور توجه دیگر در اینترنت کشور موضوع فیلترینگ برخی پلتفرم‌های محبوب و شبکه‌های اجتماعی است که عملاً بر اساس آمارهای مختلف، این فیلترینگ با شکست مواجه شده است. رشد کاربران ایرانی و بازدید از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و میزان رشد سوشال کامرس (تجارت اجتماعی یا همان خرید از صفحات موجود در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام) و... نشان می‌دهد کاربران توانسته‌اند این فیلترینگ را دور بزنند. بخش‌هایی از بدنه دولت نیز بارها موضع‌گیری خود را نسبت به فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها نظیر گوگل‌پلی، یوتیوب یا دیسکورد اعلام کردند اما به‌ نظر می‌رسد کمیته فیلترینگ و نهادهای ذی‌صلاح این توصیه‌ها را مبنای کار خود قرار نداده و با وجود درخواست‌های چندباره برای رفع فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها، با این درخواست‌ها مخالفت می‌شود. شنیده‌ها حکایت از این دارد که شورای امنیت کشور دستور فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ را صادر کرده و دادستانی کشور نیز دستور فیلترینگ دیکسورد را داده است اما همچنان بسیاری از اقدامات کمیته فیلترینگ رسانه‌ای نشده و بسیاری از تصمیمات برای مسدودسازی بدون سازوکار شفاف صورت می‌گیرد.

در جهان چه خبر است؟

Screenshot 2024-06-18 064416

در سطح جهان، سنگاپور مانند چند ماه گذشته همچنان بالاترین سرعت اینترنت ثابت را ارائه می‌کند. میانگین سرعت اینترنت ثابت در این کشور نسبت به ماه پیش باز هم رشد کرده و حالا برابر 289.98 مگابیت بر ثانیه است. در رتبه دوم هنگ‌کنگ قرار گرفته که توانسته از رتبه سوم ماه گذشته به این جایگاه برسد و از شیلی جلو بزند و حالا با سرعت ۲۸۲.۴۸ مگابیت بر ثانیه دومین اینترنت پرسرعت ثابت در دنیا را داشته باشد.

در رتبه سوم، شیلی با یک پله سقوط قرار دارد و با وجود اینکه میانگین سرعتش بالا رفته اما نسبت به رقبای خود افزایشی ثبت نکرده است. شیلی حالا با میانگین سرعت 274.46 مگابیت بر ثانیه سومین اینترنت پرسرعت ثابت دنیا را دارد.

در بخش سرعت اینترنت موبایل در جهان نیز تغییرات چشمگیری از نظر رتبه‌بندی کشورها نسبت به سال گذشته رخ نداده است. سه کشور همسایه‌مان یعنی قطر، امارات و کویت مانند ماه‌های گذشته پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل در جهان را دارند. میانگین سرعت اینترنت موبایل در این سه کشور باز هم نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته و فاصله آنها با سایر کشورهای دنیا از نظر سرعت اینترنت موبایل روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع اگر کویت با میانگین سرعت ۲۳۴ مگابیت بر ثانیه رتبه سوم در دنیا را از منظر سرعت اینترنت موبایل دارد با جایگاه چهارم که متعلق به کشور دانمارک است نزدیک به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه اختلاف دارد چراکه دانمارک برای میانگین سرعت اینترنت موبایل در کشور خود عدد ۱۴۷ مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.

برای خواندن اخبار بیشتر حوزه فناوری و استارتاپ‌ها در تجارت‌نیوز می‌توانید به صفحه اخبار تکنولوژی این وب‌سایت مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.