فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۵۲۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات لایف/ درگاه پرداخت کشور متحول می‌شود؟

رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات لایف/ درگاه پرداخت کشور متحول می‌شود؟

رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات لایف شرکت کارت اعتباری ایران کیش و بانک تجارت با حضور رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیات عامل این بانک و مدیرعامل بانک تجارت در تهران و جزیره کیش، گامی بزرگ در عرصه خدماتِ پرداخت در ایران به شمار می‌آید. طی این مراسم، رونمایی از پرداخت کرایه تاکسی و همین‌طور خرید با ریالِ دیجیتالِ اپلیکیشنِ پات لایف به نمایش درآمد. مسافران و ساکنان کیش از حالا می‌توانند خریدها و پرداخت‌های خود را از این طریق انجام دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات لایف شرکت کارت اعتباری ایران کیش، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، عنوان کرد: ریال دیجیتال همان اسکانس است و پایه پولی دارد. انحصار ریال دیجیتال در اختیار بانک مرکزی است. ریال دیجیتال یک روش جدید علاوه بر روش پرداخت پولی و کارت ایجاد کرده است.

او به این نکته هم اشاره کرد که  ریال دیجیتال بستر مهم و مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور به حساب می‌آید. با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی در جزیره کیش، مرحله آزمایشی ریال دیجیتال به انجام رسیده است. به‌زودی علاوه بر QR  CODEبا  NFC  می‌توان از ریال دیجیتال استفاده کرد. 

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نیز دراین مراسم تاکید کرد ریال دیجیتال در حال حاضر محدود به پرداخت خرد است، اما در این زمینه محدود نخواهد بود و به سمت سطوح پرداخت دیگر توسعه پیدا خواهد کرد.

او ریال دیجیتال را یک اسکانس کامل به حساب آورد و ادامه داد: ریال دیجیتال عملاً یک اسکانس کامل است که تنها به شکل فیزیکی چاپ نشده و با حذف چاپ کاغذی تمام ویژگی‌های پول را دارد. 

ارائه خدمات ریال دیجیتال

هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت، که پات لایف ایران کیش امکان نقل و انتقالات را از طریق شبکه برنا با این بانک دنبال می کند، اظهار کرد: نرم‌افزار پات لایفِ شرکت ایران کیش مربوط به بانک تجارت است و خدمات ریال دیجیتال از طریق این نرم‌افزار ارائه می‌شود.

وی افزود: درجزیره کیش با بازار‌های اصناف و تاکسی‌ها صحبت شده تا مردم بتوانند به صورت پایلوت از ریال دیجیتال برای خرید و پرداخت استفاده کنند و زمینه توسعه بیشتر آن فراهم شود. 

همه افراد می‌توانند از ریال دیجیتال استفاده کنند

علیرضا موسوی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، شرکتی که اپلیکیشن پات لایفِ آن امکان عملیاتی شدن ریال دیجیتال بانک مرکزی را مهیا ساخته است در مورد شرایط استفاده از «ریال دیجیتال» گفت:‌ همه افراد می‌توانند از ریال دیجیتال در پات‌لایف روی پلتفرم اندروید و نسخه PWA استفاده کنند.

وی ادامه داد: فرایند پرداخت بین کیف پول و کیف پول پذیرنده برای تعامل کسب ‌وکاری در لحظه است، اما روند برداشت نقدی پول مربوط به سرویس بانکی است و در مواردی مانند ساتنا، پایا یا کارت به کارت و …  که قصد بازگرداندن وجه به حساب بانکی وجود دارد، مکانیزم‌های مالی انجام می‌شود اما تراکنش ریال دیجیتال در لحظه است.

او در مورد انتخاب جزیره کیش به‌عنوان اولین شهر ارائه ریال دیجیتال نیز گفت: کیش همیشه به‌عنوان شهر نوآور و دیجیتال شناخته شده و به همین‌ دلیل با این رویکرد، بانک مرکزی این شهر را به منظور عملیاتی کردن آغازین مدنظر قرار داد، اما هیچ محدودیت جغرافیایی در این راهکار وجود ندارد. تاکسیرانی جزو مهم‌ترین بخش‌های درگیر پرداخت خرد است، اما ریال دیجیتال در هر بخشی که پرداخت خرد دارد قابلیت ‌اجرا خواهد داشت.

موسوی به نقش ایران‌کیش و پات‌لایف در رونمایی از فاز اول ریال دیجیتال نیز اشاره کرد و گفت: ایران کیش در حوزه موضوعات مربوط به زیرساخت‌های کهربا نیز پیشرو بوده‌است. برای این منظور کافی است اپلیکیشن پات‌لایف روی گوشی هوشمند نصب شده و از طریق کیف پول از آن استفاده کرد. اگر فرد کیف پول نداشته ‌باشد نیز به‌راحتی  ایجاد کیف پول انجام می‌شود و از طریق شارژ کیف پول دسترسی به ریال دیجیتال وجود دارد.

ریال دیجیتالِ پات لایف پرداخت کرایه تاکسی را تسهیل کرد؟

گفتنی است مردم در کیش می‌توانند از هم اکنون به ریال دیجیتال دسترسی پیدا کنند و از طریق اپلیکیشن پات لایف با آن پرداخت‌ها و دریافتهای وجوه خود را آنی انجام دهند. دراین روش به جای کشیدن کارت روی دستگاه POS ، خرید با گوشی و از طریق اپلیکیشن پات لایف و انتخاب گزینه ریال دیجیتال این نرم افزار صورت می‌گیرد، خریدار با شارژ کیف پول الکترونیکی خود و انتخاب گزینه ریال دیجیتال و ثبت اطلاعات یک حساب از خود برای ساخت کیف پول، قادر خواهد بود با ریال دیجیتال خرید انجام دهد .

در سوی دیگر، پذیرنده نیز از طریق دستگاه‌های POS که به‌روز شده و این قابلیت روی آن فعال است - با انتخاب گزینه‌ای میانبر روی دستگاه که در حال حاضر عدد صفر است- وارد فضای پرداخت ریال دیجیتال شده، مبلغ را وارد می‌کند و متعاقب آن کد کیو آر روی صفحه دستگاه POS به نمایش درمی‌‌آید و خریدار از طریق منوی ریال دیجیتالِ اپلیکیشن پات لایف و اسکن کد کیو آر، خریدش را با پرداخت ریال دیجیتال انجام میدهد.

مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد.

ایجاد کیف پولِ ریال دیجیتال برای کاربر، شارژ یا افزایش موجودی کیف پول ریال دیجیتال، انتقال از کیف پول ریال دیجیتال به کیف پول دیگر، دشارژ کردن کیف پول (امکان تبدیل ریال دیجیتال به ریال واقعی) و دریافت موجودی کیف پول ریال دیجیتال از جمله کاربردهای دیگر ریال دیجیتال است.

خرید شارژ موبایل، بسته اینترنت و پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و همین طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بار کد QR از جمله سایر مواردی است که از این طریق در آینده می‌توان بدان دست یافت.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.