فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۶۰۳

«تجارت‌نیوز» از نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال در حاشیه نمایشگاه الکامپ گزارش می‌دهد:

چالش‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران/ سهم ایران در جهان بسیار ناچیز است

چالش‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران/ سهم ایران در جهان بسیار ناچیز است

از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصاد که کشورها به دنبال توسعه آن هستند، اقتصاد دیجیتال است. از این رو کارشناسان به دنبال بررسی چالش‌ها و رفع موانع توسعه اقتصاد دیجیتال هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در بخش «الکامپ کامرس» بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، پنلی با موضوع «خلاء توسعه صنعت فاوا، بایدها و نبایدها» با حضور فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران، موسی احمدزاده نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران و حسن فروزان عضو اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که در آن به چالش‌های حوزه اقتصاد دیجیتال پرداختند.

بخش الکامپ کامرس برای اولین بار با همکاری اتاق بازرگانی تهران و سازمان نصر کشور برگزار شده که هدف آن ارتباط اتاق بازرگانی و حوزه فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است.

محاسبه دارایی نامشهود چالش اصلی شرکت‌های فناوری

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران، درباره چالش‌های تامین مالی اکوسیستم استارتاپی گفت: «یکی از چالش‌های اصلی دارایی‌های نامشهود است. وقتی در مورد ICT صحبت می‌شود دیگر بحث زمین و مستغلات نداریم بلکه به جای آن صحبت از پایگاه داده، مشتریان و خریدهای تکرارشونده است. اما متاسفانه هنوز سازوکارهای حسابداری کشور چنین سرمایه‌هایی را به‌خوبی به رسمیت نمی‌شناسد.»

او ادامه داد: «چالش دوم این است که حتی اگر دارایی‌هایی غیرمشهود به رسمیت شناخته شوند، در حساب سرمایه به عنوان سرمایه مرغوب شناخته نمی‌شوند. یعنی اگر بخواهید به وسیله آن سرمایه تسهیلاتی دریافت کنید، آن را مانند املاک باکیفیت نمی‌دانند. لذا انجمن صنفی رایانه‌ای باید با انجمن حسابداران که استانداردها را تعیین می‌کند این چالش را حل کند.»

استهلاک چالش دیگر دارایی نامشهود است. به عنوان مثال اطلاعاتی که شما در پایگاه داده خود دارید تا چند سال دارای ارزش است.

منابع انسانی جزو سرمایه اصلی شرکت‌های فناوری است

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران توضیح داد: «موضوع دیگر بحث منابع انسانی است. بخش زیادی از سرمایه شرکت‌های دیجیتالی یا استارتاپی، منابع انسانی آن است. در چند سال گذشته با مهاجرت و کاهش نیروی متخصص در کشور، توان شرکت‌ها هم کم شده است. زیرا موضوع پایداری نیروی انسانی در بعضی از شرکت‌های تکنولوژی‌محور دنیا جزو معیارهای اصلی رتبه‌بندی اعتباری آنهاست. به همین دلیل ارزش‌گذاری نیروی منابع انسانی شرکت‌‌های دیجیتالی یکی دیگر از چالش‌های استاندارد حسابداری در ایران است.»

ریسک شرکت استارتاپی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است

فرشید شکرخدایی با اشاره به پرتفوی سرمایه‌گذاری بانک‌ها در کشور و اختصاص سهم اندک به اکوسیستم استارتاپی گفت: «دلیل این امر از نظر آنها ریسک بالای کسب‌وکارهای استارتاپی است. و حتی در بیمه‌ کردن کسب‌وکارهای استارتاپی گاه با مشکلاتی مواجه هستند.»

البته ناگفته نماند قسمتی از ریسک بالای کسب‌وکارهای استارتاپی به دلیل ماهیت خود اکوسیستم استارتاپی ایران است زیرا رفتاری که با آن می‌شود مخالف حرفی است که درباره‌اش می‌زنند مانند اینماد.

شکرخدایی افزود: «از دیگر چالش‌های حوزه نوآوری و استارتاپی در کشور، قوانین بازدارنده در حوزه رمز ارز برای به رسمیت شناختن این حوزه است. زیرا رمزارز می‌تواند برای تبادل‌های بین‌المللی به کار گرفته شود؛ ولی تا زمانی که به صرافی‌های ایرانی مجوز ندهند احتمال از بین رفتن سرمایه وجود دارد و همین باعث بالا رفتن ریسک این نوع تبادلات می‌شود.»

7 تریلیون دلار جحم اقتصاد دیجیتال در جهان

موسی احمدزاده، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، با اشاره به حجم معاملات اقتصاد دیجیتال در دنیا گفت: «هفت تریلیون دلار سهم اقتصاد دیجیتال در جهان است. اما سوال این است که ایران چند درصد از این عدد را به خود اختصاص داده است؟ سهم ایران فقط 0.24 درصد است. با این عدد، بود و نبود ایران چه فرقی برای جهان دارد؟»

او اضافه کرد: «اگر به جوانان نخبه ایرانی فضا داده شود و از آنها حمایت کنند، می‌توانند کیک اقتصادی ایران در این حوزه را بیشتر کنند. چین با وجود اینکه در سال‌های گذشته در بحث اقتصاد دیجیتال عقب بود اما با برنامه‌ریزی درست و مناسب توانست به صدر جدول بالاترین سهم از اقتصاد دیجیتال برسد.»

چین در حال حاضر با 1524 میلیارد دلار در جایگاه نخست، و آمریکا با 1322 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ادامه داد: «اگر بخواهیم برای نسل آلفا و زد رفاه ایجاد کنیم، باید فضای دیجیتال را برای آنها امن کنیم زیرا این نسل به سمت دنیای دیجیتال می‌روند. لذا باید برای حضور آنها در این فضا امنیت ایجاد کنیم. اما اگر قرار است با همین فرمان جلو برویم شاید دیگر از 0.24 صدم سهم فعلی از اقتصاد دیجیتال در دنیا هم خبری نباشد.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.