فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۰۷۱

مدیرعامل شاتل در نشست خبری گفت:

تامین مودم برای فیبر نوری چالش اصلی مشترکان

 تامین مودم برای فیبر نوری چالش اصلی مشترکان

پس از عزم دولت برای گسترش فیبر نوری در کشور، شرکت شاتل یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه همکاری کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نشست خبری مدیران شرکت شاتل در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ با حضور محمدحسن شانه‌ ساز زاده، مدیرعامل شاتل، حسین میرطاووسی، مدیرعامل نماوا و آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل، برگزار شد.

محمد حسن شانه ساز زاده، مدیر عامل شاتل بیان کرد: شرکت شاتل پس از 18 سال در این نمایشگاه شرکت کرده و دلیل این حضور، ارائه گزارشی درباره پروژه جدید این شرکت در زمینه  فیبر نوری است.

وی افزود: پروژه فیبر نوری دو قسمت اساسی دارد که شامل home pass  و home connected است. home pass حالتی است که فیبر نوری از 300 متری خانه‌ها عبور می‌کند. این حالت به ما این امکان را می‌دهد تا ظرف زمان یک ماه به مشترک سرویس بدهیم که این پروژه توسط شرکت شاتل در شهر مشهد پیشرفت خوبی داشته است. اما برای home connected (مشترکین متصل) یکی از چالش‌های مهم ما در قسمت نهایی، رد شدن فیبر نوری از روی دیوار است. یعنی فیبر نوری پس از خارج شدن از زمین باید به دستگاهی روی دیوار وصل شود و پس از آن به مشترکین ارائه می‌شود.

مردم شرکت های خصوصی ارائه دهنده فیبر نوری را نمی‌شناسند

مدیر عامل شاتل درباره چالش اتصال home connected گفت: هنوز مردم شرکت‌های خصوصی را به عنوان ارائه دهنده خدمات نمی‌شناسند و برای فیبری نوری که می‌خواهد از روی دیوار رد شود مشکل ایجاد می‌کند و باعث جلوگیری پیشرفت پروژه می‌شود.

محمد حسن شانه ‌ساز با اشاره به عزم دولت در پیشبرد پروژه فیبر نوری در کشور، گفت: طبق آمار موجود، کاری که در ایران در مدت یکسال انجام شد، در اروپا حدود 10 سال طول کشید. در این مدت یکساله در حدود یک سوم کشور حفاری انجام شده است.

وی درباره مزیت رقابتی فیبر نوری نسبت به سرویس DSL گفت:«قیمت اینترنت فیبر نوری شاتل نسبت به سرویس DSL بسیار رقابتی است و به نسبت سرعت بسیار بالاتری که دارد قیمت‌هایش ارزان‌تر است.». شاتل تنها اپراتوری است که صدا، تصویر و داده را هم بصورت ثابت و هم بصورت موبایل ارائه می‌دهد.

چالش اصلی نبودن مودم است

شانه ساز زاده درباره اصلی‌ترین چالش خود ابراز کرد: بیشترین مشکل شاتل در پروژه فیبر نوری بحث مودم است. ما مودم نداریم که به مشترکین خود بدهیم و از سوی دیگر اجازه واردات نداریم. دلیل اجازه ندادن این است که می‌گویند باید از تولید کننده داخلی مودم مورد نیاز خریداری شود، مودمی که قیمت آن دو برابر نرخ جهانی است ولی کیفیت ندارد. لذا بزرگترین مشکل نبود تجهیزات از قبیل OLT و ONT است.

مدیر عامل شاتل با انتقاد از تولیدکنندگان داخلی مودم، گفت: جمع هزینه خرید پکیج فیبر نوری با مودم حدود ۳ میلیون تومان است اما در حال حاضر تولیدکنندگان با سوءاستفاده از موضوع عدم امکان واردات مودم می‌خواهند قیمت مودم را بالا ببرند و به ۲ میلیون تومان برسانند. این در حالی است که اگر خودمان وارد حوزه تولید مودم شویم قیمت نصف می‌شود و حتی وارد کردن مودم هم بصرفه‌تر از خرید مودم‌های تولید داخل است.

دیگر چالش شرکت‌ها برای ارائه فیبر نوری به مشکلات با شهرداری‌ها برمی‌گردد. شانه ساز زاده می‌گوید: «تعرفه حفاری فیبر نوری در ازای هر متر ۴۰۰ هزار تومان در مورد شهر تهران تعیین شده که شهرداری تهران هنوز از این دستور تمکین نکرده است.»

شاتل به بورس وارد می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره گروه شرکت‌های شاتل از برنامه ورود این شرکت به بورس خبر داد و گفت: «شاتل قطعاً برنامه ورود به بورس دارد و پس از هموار شدن این مسیر نماوا و شاتل‌موبایل هم وارد بورس خواهند شد چون اعتقاد داریم وقتی یک شرکت بزرگ می‌شود حق مردم است که بتوانند با آن مشارکت کنند و از مزایای این شرکت بهره‌مند شوند. بعد از نیمه دوم سال وارد فرابورس می‌شویم و بعد هم وارد بورس خواهیم شد.»

شاتل به دنبال تاسیس شبکه کودک و ورزش تا سال 1404

حسین میرطاووسی، مدیرعامل نماوا در ادامه نشست خبری بیان کرد:نماوا از سال 92 برای افزایش رضایتمندی در مخاطبین گروه شرکت‌های شاتل به وجود آمد و از سال 95 در دسترس عموم قرار گرفت. نماوا با ساخت 65 سریال که حدود 30 سریال آن به طور اختصاصی از نماوا پخش شد، نقش مهمی در صحنه فرهنگی کشور ادا کرد.

وی افزود: سریال قورباغه بر اساس نظرسنجی‌های معتبر پرطرفدارترین سریال برای نسل Z بوده است که با مجموع بیش از 600 میلیون دقیقه برای قسمت اول در پلتفرم نماوا و پلتفرم‌های دیگر رکوردار بازدید در نمایش خانگی است. نماوا به عنوان تنها پلتفرم VOD ایران با سرمایه‌گاری در ساخت فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم توانست با اخذ دو جایزه ونیز افتخار کسب کند.

میرطاووسی با اشاره به ساخت سریال «سووشون گفت» گفت: ساخت سریال «سووشون» برای پلتفرم نماوا در سال ۱۴۰۲ چالش بزرگی بود چرا که به گفته مدیرعامل این پلتفرم، این سریال تاریخی گران‌ترین سریال تاریخی بوده و بودجه‌ای برابر با بودجه تولید ۵ تا ۶ سریال و برنامه نمایش خانگی داشته است.

میرطاووسی در ادامه گفت: برنامه تولیدات نماوا تا پایان سال ۱۴۰۴ مشخص و در حال توسعه شبکه ورزش و کودک خود است و پروژه‌هایی در حال تولید یا پیش‌تولید دارد.

شاتل موبایل تنها اپراتوری که چهار سرویس ارائه می‌دهد

آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل در ادامه نشست بیان کرد:، شاتل موبایل یک اپراتور MVNO که به عنوان اعضای خدمات شاتل نقش آفرینی می‌کند. گروه شرکت‌های شاتل تنها اپراتوری است که سرویس‌ تلفن همراه، ثابت، پلتفرم VOD و… را در خود ارائه می‌کند و از سال 96 به طور رسمی در بازار ایران سیمکارت می‌فروشد. 

وی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر تعداد مشترکین شاتل‌موبایل از ۱٫۷ میلیون مشترک گذشته است که این تعداد ۱۴ برابر سایر تعداد مشترکین سایر دارندگان پروانه MVNO است.

آرش کریم‌بیگی با توجه به مزیت رقابتی شاتل موبابل گفت: «شاتل‌موبایل ارزان‌ترین سرویس مکالمه و پیامک در میان اپراتورهای کشور را دارد، هم‌چنین در حالی که سایر اپراترورها ۳۶ بسته اینترنتی ارائه می‌کنند، شاتل موبایل ۶۷ بسته اینترنتی دارد که بسته‌های حجیم‌تری نسبت به بسته‌های اینترنتی بقیه اپراتورها است.»

انحصار مودم سیم کارت خور معضل شده است

مدیرعامل شاتل‌موبایلبا اشاره به معضل تأمین مودم‌های سیم‌کارت‌خور گفت: مشکلاتی که در مورد تأمین مودم فیبر نوری اشاره شد عیناً در بازار مودم‌های‌ سیم‌کارت‌خور هم وجود دارد. در این بازار به بهانه تولید داخل بودن مودم به‌نوعی انحصار ایجاد شده و قیمتی که تولیدکنندگان داخلی به اپراتورها ارائه می‌دهند گران‌تر از مودم وارداتی چینی است. با این حال، به خاطر محدودیتی که برای ترخیص این مودم‌ها وجود دارد این انحصار به وجود آمده است. طنز تلخ این ماجرا جایی بیشتر می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه استارتاپ در تجارت‌نیوز را دنبال کنید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.