خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۰۹۳

تجارت‌نیوز گزارش سال ۱۴۰۲ گروه اسنپ را بررسی می‌کند:

از کاربری با ۸۵۴۳ سفر در سال تا کاربری با ۱۰ هزار سفارش غذا

از کاربری با ۸۵۴۳ سفر در سال تا کاربری با ۱۰ هزار سفارش غذا

گزارش سالیانه گروه اسنپ اطلاعات جالبی را از سرویس‌های مختلف این گروه اعم از اسنپ‌تاکسی، اسنپ‌باکس، اسنپ‌فود، اسنپ‌پی‌، اسنپ‌دکتر و... ارائه کرده است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، گروه اسنپ گزارش کاملی از عملکرد تمامی زیرمجموعه‌های این گروه را منتشر کرده است. این مجموعه در گزارش سال خود اعلام کرده در سال گذشته توانسته ۹ میلیون و ۹۶۹ هزار کاربر جدید جذب کند که معادل رشدی ۱۶ درصدی است. همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش، میزان استفاده کاربران از سرویس اعتباری این سوپراپ یعنی سرویس اسنپ‌پی در سال گذشته ۷۹۶ درصد رشد داشته است و به‌نظر می‌رسد شرایط اقتصادی جامعه کاربران را به سمت استفاده از سرویس‌های اعتباری و خرید قسطی بیشتری سوق داده است.

 گروه اسنپ برای پنجمین سال متوالی گزارشی از عملکرد خود را منتشر کرده است. این گزارش تأکید کرده ، سوپراپ اسنپ اکنون از ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار کاربر میزبانی می‌کند. ده‌ها میلیون کاربر اسنپ در سال گذشته ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون مرتبه سوپراپ اسنپ را باز کرده‌اند و این سوپراپ روزانه ویترین ۱۴ میلیون و ۶۶۹ هزار کاربر می‌شود. سرویس‌های محبوب گروه اسنپ به ترتیب اسنپ تاکسی، اسنپ‌فود، سوپرمارکت (اکسپرس و مارکت)، سرویس اعتباری و سرویس اسنپ‌باکس (ارسال کالا) هستند. باید گفت سرویس اسنپ‌خودرو برای دریافت خدمات مربوط به حمل‌ونقل با بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون بازدید بیشترین میزان بازدید بین سرویس‌های مختلف این سوپراپ را دارد. 

سهم ۹۲ درصدی تاکسی‌های اینترنتی

Screenshot 2024-07-10 165353

اسنپ در گزارش سالیانه خود تأکید کرده سهمی ۹۲ درصدی از بازار تاکسی‌های اینترنتی در اختیار دارد و از آنسو اعلام کرده که باوجود این سهم بزرگ تنها حدود ۶ درصد از کل سفرهای درون شهری کشور با اسنپ برقرار می‌شود و همچنان تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی و... سهم عمده‌ای از سفرهای درون شهری را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس اطلاعات این گزارش، اسنپ در دهمین سال فعالیتش توانست با همراهی کاربران راننده و مسافر رکورد بیش از ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ سفر روزانه را ثبت کند

تا به امروز ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار کاربر راننده در اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند که از این مقدار فقط ۴ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند؛ درواقع به بیان دیگر می‌توان گفت تعداد رانندگان مرد در اسنپ ۲۵ برابر بیشتر از رانندگان زن است. رانندگان فعال اسنپ نیز در سال گذشته تقریباً نیمی از جمعیت رانندگان ثبت‌نامی را تشکیل می‌دادند و تعداد آن‌ها به ۳ میلیون و ۳۰۵ نفر می‌رسد. رکورد سفرهای روزانه اسنپ در۱۶ اسفند با ۵ میلیون و ۵۳ هزار سفر شکسته شده است. رکورد سفرهای ماهانه نیز متعلق به دی‌ماه با ۱۲۷ میلیون و ۷۸۵ هزار سفر است. اما در بین آمارهای رکوردشکنی نکته جالبی که وجود دارد حضور یک کاربر با ۸۵۴۳ سفر است که نزدیک به ۱۷۲ میلیون هزینه برای این کاربر در برداشته است. از آن جالب‌تر رقم شگفت‌انگیز یک‌میلیارد و ۳۷۶ میلیون سفر است که به تعداد سفرهای انجام شده در این سامانه اشاره دارد. باید بدانید مجموع تعداد سفرهای انجام‌شده توسط اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد و ۳۷۶ میلیون مورد بوده که نسبت به سال قبل رشد داشته است. با نگاهی به آمارهای سال گذشته اسنپ می‌توان گفت رشدی معادل بیش از ۲۸۰ میلیون و ۸۹۵ هزار موردی در تعداد سفرها نسبت به سال ۱۴۰۱ رخ داده؛ یعنی ۲۰.۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن.

رانندگان اسنپ میانگین ۱۹ میلیون ماهیانه درآمد دارند

Screenshot 2024-07-10 165456

حقوق رانندگان اسنپ به‌طور میانگین عدد ۱۹ میلیون تومان اعلام شده اما در این بین رانندگانی بودند که رقم‌های بالاتری را از کار کردن در اسنپ کسب کنند؛ به‌عنوان مثال یک راننده در تهران توانسته با انجام نزدیک به ۹ هزار سفر حدود ۶۷۵ میلیون تومان درآمد کسب کند که در ماه به رقم بیش از ۵۶ میلیون تومان درآمد می‌رسد. ساکنین شهر تهران بیشتر از همه اسنپ سوار می‌شوند و پایتخت کشور با بیش از ۳۰۰ میلیون سفر از نظر تعداد سفر رکورددار به حساب می‌آید. سایر شهرها تعداد سفر ۱۰۰ میلیون یا کمتر را داشته‌اند که به‌ترتیب عبارت‌اند از مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، اهواز، تبریز، قم، ارومیه و کرمانشاه.

اسنپ درباره میانگین درآمد موتورسواران خود در سرویس‌های اسنپ‌بایک و اسنپ‌باکس اطلاعاتی منتشر نکرده اما اعلام کرده اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱۲ میلیون و ۵۵۸ هزار سفر ثبت کرده که ۴۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است. همچنین باید گفت فعال‌ترین راننده اسنپ‌باکس در سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۵ سفر انجام داده است؛ به طور میانگین ۳۱ سفر در هر روز. ۳۱ درصد کاربران اسنپ‌باکس، کسب‌وکارها هستند و ۷۸ درصد سفرها را انجام داده‌اند.

کاربری با ده هزار سفارش غذا

Screenshot 2024-07-10 165536

آمارهای اسنپ‌فود نیز روایت‌های جالبی درون خود دارد؛ به‌عنوان مثال اسنپ‌فود حالا بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد که در سال گذشته نزدیک به ۷ و نیم میلیون نفر از این کاربران از سرویس سفارش آنلاین غذای اسنپ استفاده کردند. در سالی که گذشت یکی از کاربران اسنپ‌فود با ثبت سفارش نزدیک به ۱۰ هزار مورد بیش از یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان هزینه کرده است اما این کاربر بزرگترین سفارش را نداشته است بلکه کاربر دیگری با یک خرید ۶۲ میلیون تومانی، بزرگترین سفارش اسنپ‌فود را در سال گذشته رقم زده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این سفارش شامل  ۴۷۰ پرس جوجه‌کباب و ۹۴۰ قلم کالا بوده است. باید تأکید شود گران‌ترین سبد خرید اسنپ‌فود هم متعلق به یک کاربر دیگر است که با تعداد آیتم‌های کمتر، حدودا ۷۰ میلیون تومان ارزش داشته است.

Screenshot 2024-07-10 165553

کاربران اسنپ‌فود در روز مادر سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ هزار سفارش گل ثبت کرده‌اند. اسنپ‌فود در شب یلدا نیز بیش از ۱۰۴ تن سفارش میوه داشته و بیشترین تعداد سفارش اسنپ‌فود هم در روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ثبت شده است. ناگفته نماند پروتئین محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌فود در سال گذشته بوده است.

استقبال شدید از خرید قسطی و اعتباری اسنپ‌پی

سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» اسنپ‌پی از سال چهار سال پیش راه‌اندازی شده و بنا به آنچه در این گزارش سالانه آمده است در حال حاضر کسانی که واجد شرایط سرویس اعتباری شناخته می‌شوند ماهانه حداقل ۲ میلیون تومان اعتبار دارند. البته اسنپ تاکید کرده که سقف اعتبار در سالی که گذشت از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین باید گفت  تعداد سفارش‌ها با سرویس اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۹۶ درصدی داشته است. جالب است بدانید کاربران بیشترین خرید اقساطی خود را در حوزه سلامت و زیبایی و مد و پوشاک انجام می‌دهند و کالاهایی مثل وسایل دیجیتال در خرید اعتباری و اقساطی اسنپ جایگاه سوم را دارد. این موضوع احتمالاً حکایت از این دارد که گروه فعالان حوزه فروش لوازم دیجیتال و وسایل خانگی در اسنپ چندان موفق نبودند و از آنسو فروشندگان گروه کالاهایی مثل سلامت و پوشاک که کمتر مجموعه شناخته‌شده‌ای در حوزه فروش آنلاین در این زمینه‌ها قرار دارد، توانستند در گروه اسنپ بدرخشند. تهران (با ۴۴ درصد)، مشهد (با ۹ درصد) و البرز (با ۷ درصد) بیشترین تعداد کاربر را در سرویس اسنپ‌پی دارند. اکثر کاربران این سرویس نیز در بازه سنی ۲۶ تا ۴۰ سال قرار دارند. 

اسنپ بازیگر اول سوپرمارکت‌ آنلاین کشور است

Screenshot 2024-07-10 170210

اسنپ گروسری که درواقع بخش سوپرمارکت آنلاین اسنپ را شکل می‌دهد نیز آمارهایی از فعالیت خود در سال گذشته را منتشر کرده است. اسنپ، سهم سوپرمارکت آنلاین خود، یعنی «اسنپ گروسری»‌ را ۶۴ درصد بازار فروش آنلاین سوپرمارکتی اعلام کرده و درواقع به‌نظر می‌رسد اسنپ گروسری همچنان با اختلاف زیادی از رقبای خود مثل اکالا جلوتر است. بر اساس اطلاعات آمده در این گزارش، تا کنون ۲۱ میلیون و ۵۸۹ هزار کاربر در این سرویس سفارش ثبت کرده‌اند.

آمار اسنپ‌شاپ نیز آمار قابل توجهی است و حکایت از رشد ۲۲۰ درصدی جوان‌ترین بخش گروه اسنپ در سالی که گذشت می‌دهد. اسنپ‌شاپ که قرار است تداعی‌کننده فعالیت بامیلو در گروه اسنپ باشد توانسته در زمینه تأمین‌کنندگان (فروشندگان) خود نیز یک رشد ۲۴۵ درصدی را تجربه کند. آنطور که در این گزارش آمده اسنپ‌شاپ در حال حاضر  سرویس ارسال محصولات خود را در ۱۵۰ شهر ایران ارائه می‌کند.

اسنپ‌دکتر با ۱۵ میلیون کاربر

گروه اسنپ با محصول اسنپ‌دکتر در زمینه سلامت دیجیتال فعالیت دارد. آمارهای اسنپ‌دکتر حکایت از رشد این اپلیکیشن در سالی که گذشت می‌دهند. تعداد کل کاربران اسنپ‌دکتر در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۵ میلیون کاربر رسیده که «سفارش آنلاین دارو» سرویس مورد علاقه آن‌ها است. سفارش‌های ارسال‌شده در سرویس داروخانه اسنپ‌دکتر در سال گذشته ۲۴ درصد رشد کرده است.

رشد فروش بلیت اتوبوس در اسنپ‌تریپ

Screenshot 2024-07-10 165654

در نهایت باید به سرویس اسنپ‌تریپ اشاره کرد که در زمینه گردشگری و توریسم فعالیت دارد و حالا سرویس‌های چون اسنپ‌روم نیز در همین خدمت گنجانده شده است. این سرویس در سال ۱۴۰۲، رشد ۱۶ درصدی در تعداد کاربران فعال، رشد ۲۳/۵ درصدی در میزان فروش و رشد ۱۰۵ درصدی در فروش بلیت اتوبوس را تجربه کرده است و به‌نظر می‌رسد در حال تبدیل شدن به رهبر فروش بازار بلیت اتوبوس آنلاین است. ناگفته نماند این سرویس نزدیک به ۳ میلیون ۴۰۰ هزار کاربر دارد که محبوب‌ترین مقاصد کاربران خریدار بلیت اتوبوس شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز بوده است.

موج مهاجرت نیروهای ماهر ادامه دارد

Screenshot 2024-07-10 170401

اسنپ در بخشی از گزارش خود اسنپ نگاهی به گروه کارمندان خود داشته؛ گروهی که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته و تعدادشان حالا به به بیش از ۷ هزار و پانصد نفر می‌رسد. اسنپ در این گزارش اشاره کرده است که ۱۴۸ نفر از اعضای مجموعه اسنپ در سال گذشته مهاجرت کرده‌اند. میانگین سنی پرسنل این مجموعه ۳۰ سال است و ۲ هزار و ۳۸۱ نفر از نیروی انسانی فعال در اسنپ در سال ۱۴۰۲ افرادی از نسل Z بوده‌اند که نشان از استقبال این نسل برای همکاری با گروه اسنپ دارد چرا که این مقدار تقریبا یک سوم کلیه کارمندان گروه اسنپ را تشکیل می‌دهد؛ هرچند باید گفت اسنپ دقیقاً مشخص نکرده که منظور از کارمندان نسل زد دقیقاً چه رده سنی است. موج مهاجرت نیز از آسیب‌هایی است که همیشه در کمین گروه‌های بزرگ تجاری در کشور است و اسنپ نیز از این قاعده مستنثی نیست. ۱۴۸ نفر از کارکنان اسنپ سال ۱۴۰۲ به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.