فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۹۳۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ساکنین پایتخت کاربران اصلی پلتفرم‌های آنلاین سلامت هستند

ساکنین پایتخت کاربران اصلی پلتفرم‌های آنلاین سلامت هستند

گزارش سالانه بقراط حکایت از استقبال کاربران و پزشکان از حوزه سلامت دیجیتال دارد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، پلتفرم آنلاین سلامت بقراط گزارش عملکرد سال 1402 خود را با روایتی از سوگندنامه پزشکی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، علاقه پایتخت‌نشینان نسبت به استفاده از خدمات سلامت دیجیتال بیشتر است و احتمالاً عواملی مانند ترافیک شهری، سرعت بالا و شلوغی زندگی روزمره و همچنین دسترسی بیشتر به ابزار و زیرساخت مناسب منجر به این استقبال شده است با این‌حال این موضوع همچنان نگرانی درباره مرکزگرایی در ارائه خدمات را تشدید می‌کند.

کاربران و پزشکان ساکن پایتخت

در گزارش عملکرد ۱۴۰۲ بقراط آمده است بیشترین تراکم پزشکان و همچنین بیشترین تراکم کاربران (مراجعه‌کنندگان به سیستم خدمات پزشکی آنلاین) در تهران است.  در میان ۳۱ استان کشور، استان تهران با بیش از ۴۵.۵۵ درصد بیشترین تعداد و استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری به طور مشترک با ۰.۳۲ درصد کمترین تعداد پزشکان بقراط را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین استان‌ فارس با سهم ۷.۹۷ درصد از کل پزشکان و خراسان رضوی با سهم ۵.۸۶ از کل پزشکان بعد از استان تهران بیشترین سهم از پزشکان بقراط را به خود اختصاص داده‌اند. این آمارها یک بار دیگر نگرانی درباره مرکزگرایی را تشدید می‌کند. تهران، شیراز، اهواز، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز، کرمان، ارومیه و رشت به‌ترتیب ۱۰ شهری هستند که بیشترین پزشکان بقراط را در خود جای داده‌اند. پلتفرم بقراط در گزارش خود درباره اینکه چه اقداماتی برای این مرکزگرایی انجام داده صحبتی به میان نیاورده است اما به‌ نظر می‌رسد برنامه‌های بلندمدتی برای جلب توجه ساکنان شهرهایی جز تهران در استراتژی‌های آینده خود داشته باشد. درواقع باید گفت این امکان وجود دارد که شهرهای کوچک نه‌تنها دسترسی به زیرساخت و امکانات مناسب برای استفاده از خدمات سلامت دیجیتال را نداشته باشند، بلکه به طور کلان نیز به این حوزه دعوت نشده‌اند.

در بخش کاربران نیز بیشترین افراد ساکن پایتخت هستند. تحلیل داده‌های آماری بقراط بیانگر آن است که ساکنان استان تهران با بیش از ۳۷ درصد، سهم اصلی کاربران این پلتفرم را به خود اختصاص داده‌اند. استان فارس با ۷.۹۶ و استان خوزستان با ۷.۹۵ درصد و به‌ترتیب دو استان بعدی در جایگاه‌های دوم و سوم هستند. رتبه چهارم تا دهم این لیست نیز به‌ترتیب به استان‌های خراسان رضوی،  البرز، اصفهان، کرمان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی اختصاص دارد. استان ایلام، با کمتر از ۰.۳ درصد کمترین تعداد کاربران بقراط را دارد. در ادامه باید گفت شهروندان تهرانی با بیش از ۳۶ درصد بیشترین استفاده از خدمات سلامت بقراط را به خود اختصاص داده‌اند. شهروندان شیرازی با ۷.۹ درصد و شهروندان اهوازی نیز با  ۶.۸ درصد، در رتبه دوم و سوم بیشترین استفاده از خدمات بقراط قرار گرفته‌اند. کاربران شهر‌های کرج، مشهد، اصفهان، کرمان، تبریز، ارومیه و اردبیل نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

میانسال‌ها بیشترین کاربران خدمات سلامت دیجیتال

Screenshot 2024-07-20 161940

عمده کاربران بقراط را افراد میانسال تشکیل می‌دهند و از معدود پلتفرم‌های آنلاین است که جامعه افراد میانسال اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهند و این موضوع احتمالاً به این برمی‌گردد که جوانان کمتر دچار مشکلات پزشکی هستند و بروز این مشکلات از میانسالی آغاز می‌شود. نکته جالب اینجاست که بر اساس گزارش بقراط، زنان بیشتر نگران سلامت خود هستند تا مردان. داده‌های آماری بقراط در حوزه «پراکندگی جنسیتی استفاده از خدمات بقراط» به سهم قابل توجه زنان اشاره دارد. بر اساس این داده‌ها ۶۵.۸۱ درصد کاربران بقراط زنان و ۳۴.۱۹ درصد آنها مردان هستند.

رشد مشاوره‌ آنلاین پزشکی در ایران

مشاوره‌های آنلاین پزشکی در بقراط، شامل مشاوره متنی، تلفنی و تصویری می‌شود. این خدمت بقراط در سال ۱۴۰۲ با رشد ۸۰.۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است. در این بین مرداد سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۴.۹ درصد، بیشترین میزان رشد مشاوره‌های آنلاین را به ثبت رسانده است. در ادامه خرداد با ثبت رشد ۲۳ درصد رتبه دوم و اردیبهشت با ۱۱.۶ درصد رتبه سوم را به ثبت رسانده‌اند. البته که کاربران همچنان ویزیت حضوری با پزشک را ترجیح می‌دهند و در آمار بقراط نیز آمده که سال ۱۴۰۲ بیشترین سهم مانند سال گذشته به دریافت نوبت حضوری با سهم ۹۸.۴۶ درصد رسیده است. سهم انواع مشاوره پزشکی غیرحضوری و آنلاین در بقراط در حالت کلی، با کاهش اندکی نسب به سال گذشته به ۱.۵۴ درصد رسید که به طور تفکیک‌شده، ۰.۷۱ درصد به مشاوره متنی، ۰.۵۸ درصد به مشاوره تلفنی و ۰.۲۵ درصد هم به مشاوره ویدئویی رسیده است. البته ناگفته نماند مشاوره تصویری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد رشد کرده است. این رشد، بیانگر استقبال مردم در صورت مهیا بودن امکان مشاوره تصویری است. همچنین باید گفت خدمات ثبت پرونده الکترونیک در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۸ درصدی همراه بوده است. 

روانشناسان بیشترین مشاوران تلفنی

Screenshot 2024-07-20 162021

روانشناسان در بقراط بیشترین سهم را در بین مشاوره‌های تلفنی از آن خود کردند. تخصص روانپزشکی با سهم ۱۲.۷۶ درصد، روانشناسی ۸.۷۸ درصد و اعصاب و روان با ۷.۵۸ درصد، به‌ترتیب سه تخصص پرمراجعه در مشاوره تلفنی به ثبت رسیدند. تغذیه، رژیم درمانی، ترک اعتیاد، مشاوره پیش از ازدواج، زنان و زایمان و نازایی و متخصصان داخلی نیز به‌ترتیب ۱۰ تخصص محبوب در مشاوره تلفنی را تکمیل کردند. بسیاری از کاربران نیز ترجیح می‌دهند. بسیاری از کاربران نیز به مشاوره متنی با پزشک خود می‌پردازند که بر اساس آمارهای بقراط، تخصص زنان و زایمان با سهم ۳۶.۴۰ درصد، تخصص نازایی با سهم ۳۰.۵۱ درصد و تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته با سهم ۲.۸۸ درصد به‌ترتیب سه تخصص پر مراجعه در مشاوره متنی هستند.

نرم‌افزار مدیریت مراکز درمانی بقراط در سال 1402 نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد پیدا کرده و داده‌های این گزارش بیانگر آن است که طرح کلینیک 60 درصد و طرح مطب این پلتفرم 27 درصد در قیاس با سال گذشته رشد کرده است.

پزشکان عمومی بیشترین سهم پزشکان آنلاین را دارند

Screenshot 2024-07-20 161901

پراکندگی جنسیتی در پزشکان بقراط تقریباً به هم نزدیک است و فاصله زیادی وجود ندارد. با وجود این، سهم ۵۶.۸۲ درصدی به پزشکان مرد و سهم ۴۳.۱۸ درصدی به پزشکان زن رسیده است. پزشکان عمومی با سهم ۶.۷۱ درصد، بیشترین سهم از جامعه پزشکان فعال در پلتفرم بقراط را به خود اختصاص داده‌اند و به‌ نظر می‌رسد متخصصان پزشکی ترجیح می‌دهند همچنان به فعالیت در بازار فیزیکی ادامه دهند؛ همچنین باید گفت درصد قابل توجهی از پزشکان عمومی فعال بقراط در کلینیک‌های زیبایی فعالیت دارند. رتبه‌های دوم و سوم نیز به‌ترتیب با ۵.۸۲ درصد به متخصصان زنان و زایمان و نازایی و با ۳.۲۷ درصد به متخصصان داخلی اختصاص پیدا کرده است.

رشد ویزیت آنلاین در ایام نزدیک به تعطیلات عید

بر اساس گزارش بقراط، کاربران در روزهای نزدیک به سال جدید بیشتر نگران سلامت خود هستند و احتمالاً با قصد اینکه در ایام تعطیلات عید در بستر بیماری نباشند، تصمیم می‌گیرند چکاپ شوند. آن‌طور که در این گزارش آمده، شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین روزی بوده که پزشکان فعال در پلتفرم بقراط تجربه کرده‌اند. جالب است بدانید پرترافیک‌ترین روز فعالیت پزشکان در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۳ اسفند بوده است.

ویزیت حضوری همچنان محبوب‌ترین در بین کاربران است

در بخشی از این گزارش که سهم استفاده از ویزیت آنلاین، تلفن، متنی و حضوری بررسی شده، 98.46 درصد از سهم انواع ویزیت به ویزیت حضوری رسیده است. بر اساس این اطلاعات، اعتماد به جریان سلامت دیجیتال، مخصوصاً در حوزه ویزیت غیرحضوری نیازمند فرهنگ‌سازی است. پزشکان فعال در پلتفرم بقراط در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تمایل بیشتری نسبت به ثبت نسخ آنلاین در بقراط داشته‌اند و این موضوع نویدبخش استفاده بهتر از خدمات آنلاین در بین جامعه است. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، ۵۶.۳۲ درصد پزشکان فعال در پلتفرم بقراط نسخه آنلاین را در این پلتفرم به ثبت رسانده‌اند. این عدد در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۲.۳۲ درصد بود.

تاثیر اختلالات اینترنت در سرویس‌دهی 

بر اساس آمار بقراط در 1402 بیش از 12 هزار دقیقه این دو سامانه با قطعی همراه بوده‌اند که بیش از 370 مورد از این قطعی‌ها در زمان اوج ثبت نسخه، به بیش از ۱۰ دقیقه رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم گذشت بیش از سه سال از اجباری شدن نسخ الکترونیک هنوز زیرساخت اصلی از سمت دولت به‌درستی تامین نشده و در مواردی این موضوع به چالش بزرگ بخش خصوصی تبدیل شده است.

خاطرنشان می‌شود بقراط با تکیه بر اصل «احترام به حقوق بیماران» اعلام کرده تعداد کاربران این پلتفرم 21.8 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده و از ارائه اطلاعات جزئی‌تر و بیشتر درباره کاربران خود پرهیز کرده است.

باید به این نکته توجه کرد که سلامت دیجیتال، بازوی افزایش سلامت عمومی جامعه است. به همان میزان که سلامت عمومی جامعه افزایش پیدا کند، شاخص‌های نشاط و بهره‌وری نیز بهبود پیدا می‌کند. نگاهی کلی به گزارش سال 1402 بقراط هم نشان‌دهنده بهبود شرایط نسبت به سال 1401 است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.