فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۹۵۲

مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

نیاز جدی کشور به استارتاپ های حوزه سلامت در سال‌های آینده

پیری جمعیت ایران و شرایط تحریمی به این نیاز دامن می‌زند

نیاز جدی کشور به استارتاپ های حوزه سلامت در سال‌های آینده

سرمایه‌گذاران خطرپذیر اکوسیستم استارتاپی ایران معتقدند که استارتاپ های حوزه سلامت جای رشد زیادی دارند و در سال‌های آینده نیاز جدی کشور می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از ویژگی‌های مهم اکوسیستم نوآوری کشور، پیش‌بینی نیازهای آینده کشور و ساختن راهی برای برطرف کردن آن نیاز است. سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم با توجه به این نیازها و بازار هدفی که برای ان وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

حوزه سلامت در اکوسیستم استارتاپی بکر مانده

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران درباره وضعیت فعلی و فرصت‌های جدید اکوسیستم استارتاپی کشور در گفت‌گو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در دوره‌های قبلی اکوسیستم استارتاپی و فضای اقتصاد دیجیتال کشور،  بازارگاه‌های مجازی فروش کالا، حمل و نقل، گردشگری و خدمات فینتکی رشد خوبی داشتند ولی هنوز حوزه‌هایی وجود دارد که بکر مانده. برای مثال حوزه سلامت چه در بخش سخت افزار و چه نرم افزار جای رشد بسیاری دارد.

تحریم و پیری جمعیت/ چالش اساسی حوزه سلامت

وی درباره اهمیت حوزه سلامت در کشور گفت: به دلیل مسائل تحریمی چالش‌های ما در حوزه سلامت بسیار جدی است. از سوی دیگر تا چند سال آینده جمعیت سالمند در ایران بیشتر می‌شود که به‌طور طبیعی بحث مراقبت و بیماری آنها جدی‌تر از قبل می‌شود. همچنین در مسئله زنان و کودکان بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که ابزار جدید برای آن ساخته نشده است. در بعضی موارد داروها و پروتکل‌هایی در جهان برای درمان وجود دارد اما به دلایل تحریم یا قیمت بالای ناشی از ارزهای خارجی، اغلب وارد نمی‌شود. از این رو این موارد برای سرمایه‌گذاران حوزه سلامت جذاب است.

بهینه سازی خدمات با کمک هوش مصنوعی

وی همچنین افزود: تلفیق خدمات حوزه سلامت با بیمه یا لندتک (پلتفرم‌های وام دهنده) به دلیل افزایش قیمت خدمات سلامت از نیازهای فعلی کشور است که با توجه به تکنولوژی‌های جدید و بیگ‌دیتاهایی که وجود دارد می‌تواند توسط استارتاپ‌ها به آن پرداخته و با کیفیت بهتری ارائه شود. به طور کلی پیشرفت هوش مصنوعی شرایطی را ایجاد کرده که می‌توان بسیاری از خدمات ارائه شده توسط استارتاپ‌های فعلی در کشور را بهینه‌تر و با کیفیت‌تر کرد.

جای خالی «واقعیت افزوده» در صنعت مد و دکوراسیون

مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران در ادامه گفت: جای خالی تکنولوژی «واقعیت افزوده» در صنعت مد و دکوراسیون بسیار مشهود است. واقعیت افزوده باعث می‌شود که مردم راحت‌تر بتوانند کالای مورد نظر خود را در هنگام استفاده تصور کنند و از خریدهای خود رضایت بیشتری داشته باشند. اگر بتوان سخت‌افزار یا اپلیکیشن‌هایی ساخت که به واسطه هوش مصنوعی و واقعیت افزوده به کاربران این امکان را داد که در مکان‌هایی مانند مراکز خرید و پاساژها شکل نهایی استفاده از محصول را ببینند، بهره‌وری بیشتری برای بازاریابی ایجاد می‌شود.

حرکت اول به دنبال سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

محمد مهدی عباس خانی، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری شرکت همراه اول هم در گفتگو با تجارت‌نیوز به اهمیت حوزه سلامت در آینده اکوسیستم استارتاپی اشاره کرد و گفت: حوزه سلامت می‌تواند در پنج سال آینده اکوسیستم استارتاپی نقش مهمی را ایفا کنند. برای رشد استارتاپ‌های این حوزه نقش سازمان‌ها و قانون‌گذار بسیار مهم است. اخیرا در وزارت بهداشت اتفاقات مثبتی شکل گرفته که باید تداوم داشته باشد و بازیگران حوزه سلامت را تقویت کند. زیرا حوزه سلامت زنجیره وسیعی از خدمات را هم در بخش پیشگیری و هم در بخش درمان دارد که استارتاپ‌های زیادی برای حل چالش این خدمات می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: استارتاپ‌های هوش مصنوعی هم توانسته در چندوقت اخیر مقبولیت خوبی را کسب کند زیرا اثر آن بر روی صنایع دیگر بسیار است و همین باعث شده که سرمایه‌گذاران خطرپذیر نگاه ویژه‌ای به استارتاپ‌های هوش مصنوعی داشته باشند و بخواهند سرمایه‌گذاری سنگینی را انجام دهند. حرکت اول تا کنون سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی نداشته اما در آینده‌ای نه چندان دور قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را هم دارد.

ظرفیت رشد سه برابری خرده فروشی آنلاین

مدیرعامل حرکت اول همچنین باور دارد که حوزه خرده فروشی آنلاین هم پتانسیل خوبی در ایران دارد و تا کنون به ظرفیت واقعی خود نرسیده است. وی درباره این موضوع گفت: در حوزه ایکامرس (تجارت الکترونیک) فقط ۵ درصد از بازار خرده فروشی، آنلاین شده که طبق آمار منتشر شده حدود ۲.۵درصد آن بر بستر پلتفرم‌های غیرمجاز از نظر حاکمیت (اینستاگرام و تلگرام) و ۲.۵ درصد آن بصورت قانونی در بستری مانند فروشگاه دیجی‌کالا، ترب و باسلام صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم به آمارهای جهانی نگاهی داشته باشیم رقم خرده فروشی آنلاین در کشور چین حدود ۲۴ درصد است. در آمریکا بین ۱۲ تا ۲۰ درصد است. این آمارها نشان می‌دهد که بازار خرده فروشی در ایران می‌تواند تا ۱۵ یا ۱۸ درصد آنلاین شود یعنی بیش از ۳ برابر مقدار فعلی. لذا حوزه ایکامرس هم برای زنجیره‌ای از استارتاپ‌های داخلی و هم سرمایه‌گذار داخلی و خارجی می‌تواند جذاب باشد.

وی درباره موانع رسیدن به رشد ۱۸ درصدی گفت: قوانین حاکمیتی کشور باید در این راستا کمک کند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های سنگین باید برای این حوزه انجام شود که برای این مسئله باز شدن مسیر جذب سرمایه از کشورهای خارجی بسیار موثر است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.