فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۲۷۳

تجارت‌نیوز گزارش فروشگاه‌های اندرویدی ایرانی را بررسی می‌کند:

درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان بازی و برنامه در سال ۱۴۰۲

درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان بازی و برنامه در سال ۱۴۰۲

بازار گزارش سالیانه خود را منتشر ساخته و در آن به محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی کاربران اشاره کرده و به درآمد توسعه‌دهندگان بازی و برنامه نیز پرداخته است

در گزارش سالیانه ۱۴۰۲ مجموعه بازار آمده است که این فروشگاه اندرویدی بومی حالا نزدیک به ۵۶ میلیون کاربر دارد و توانسته رکورد ۷.۸ میلیون نصب روزانه بازی یا برنامه را در سال گذشته بشکند. بر اساس این گزارش نزدیک به ۳۰ هزار توسعه‌دهنده بازی و برنامه در بازار فعالیت دارند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند و در سالی که گذشت درآمد ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای این توسعه‌دهندگان رقم خورده است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، بازار در ابتدای این گزارش ضمن معرفی خود به‌عنوان بزرگترین اپ‌استور ایرانی رسالت خود را مانند سال‌های گذشته کمک به رشد ارگانیک بازی‌ها و برنامه‌های ایرانی در کنار تبدیل شدن به مرجعیت محتوای متنوع ایرانی و خارجی برای کاربران اندروید اعلام کرده است. بازار تأکید کرده در سال ۱۴۰۲ توانسته رکورد روزانه نصب توسط کاربران را بشکند.

جابجایی رکوردها

در گزارش بازار آمده است در سال گذشته رکورد بیش از ۷.۸ میلیون نصب روزانه در این اپ‌استور ایرانی شکسته شده و بازار حالا نزدیک به ۵۶ میلیون کاربر دارد. بازار همچنین اعلام کرده ۹۲ درصد از سهم نصب اپلیکیشن‌ها از داخل بازار را در اختیار دارد؛ این بدان معناست که اکثر دانلودها از بستر بازار به‌صورت مستقیم در داخل خود این اپ‌استور صورت گرفته است. بیش از ۲.۷ میلیارد نصب و آپدیت در سال ۱۴۰۲ توسط کاربران این پلتفرم صورت گرفته است. این عدد رشد قابل توجهی نسبت به آمار ۲.۴۳ میلیارد آپدیت و دانلود برنامه و بازی در سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آید.

بازی‌های اکشن محبوب‌ترین هستند

Screenshot 2024-07-22 093256

بیشترین بازی‌های قرار گرفته در بازار در سبک اکشن هستند (۲۰.۴۴٪) و این موضوع نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان بازی در ایران توجه زیادی به این ژانر نشان می‌دهند. پس از آن ۱۸.۹۲ درصد بازی‌ها در ژانر تفننی ساخته شده و ۱۴.۱۵ درصد بازی‌ها نیز در سبک رانندگی است. بازی‌های معمایی و استراتژی و کلمات (دانستنی‌ها) کمترین سهم را در بین بازی‌های داخل بازار دارند.

پرنصب ترین بازی‌های ایرانی در سالی که گذشت در گزارش بازار معرفی شده‌اند و نام‌های آشنایی مثل آمیرزا، کلاچ، گشت‌پلیس ۲، هی‌تاکسی، منچ، پسرخوانده و پنکو در بین آن‌ها به چشم می‌خورد. 

۴۶ میلیون تراکنش موفق در شبکه بانکی کشور و ۵.۵ میلیون خریدار محتوای دیجیتال

بازار در سال گذشته ۴۶ میلیون تراکنش موفق را در شبکه بانکی کشور رقم زده است و میزبان ۵.۵ میلیون خریدار محتوای دیجیتال بوده است. باید گفت بازار توانسته به‌تنهایی نقش پررنگی در اشاعه فرهنگ خرید فایل و محتوای دیجیتال در کشور داشته باشد.

در بازار ۵ هزار توسعه‌دهنده بازی و ۲۵ هزار توسعه‌دهنده نرم‌افزار (برنامه) حضور دارند و این جامعه ۳۰ هزار نفری توانسته به رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان جمع درآمد از فروش محتوای دیجیتال دست پیدا کند.

باوجود اینکه تعداد توسعه‌دهندگان بازی در بازار بسیار کمتر از توسعه‌دهندگان برنامه است اما تعداد بازی‌های منتشر شده در سال ۱۴۰۲ بیشتر از برنامه‌ها بوده و گزارش بازار حکایت از انتشار ۱۲ هزار بازی در سال گذشته در برابر ۱۰ هزار برنامه ایرانی در سال گذشته دارد. ناگفته نماند در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳.۳ میلیارد بار اپ‌استور بازار توسط کاربران باز شده و ۲.۶ میلیارد بار در این اپ‌استور جستجو رخ داده است.

استقبال از بازی بدون نصب و بازار کودک در سال ۱۴۰۲

Screenshot 2024-07-22 092629

بازار در سالی که گذشت محصولات جدیدی را عرضه کرد و در گزارش سالیانه خود  به معرفی این محصولات تازه پرداخته است. «بازی بدون نصب» از جمله محصولات جدید این اپ‌استور در سال ۱۴۰۲ بود که متشکل از ۳۰۰ بازی تفننی و سرگرم‌کننده است این بازی‌ها بدون نیاز به دانلود و نصب در گوشی کاربران اجرا می‌شود توانسته‌اند به رکورد نزدیک به ۲ میلیون کاربر فعال در ماه برسند. جالب اینجاست یکی از کاربران بازار در سال گذشته ۱۳ ساعت در یک شبانه روز را اختصاص به انجام این بازی‌ها داده است. بیشتر از ۱٫۴ میلیون دقیقه برای بازی در روز ثبت و بیش از ۳۶ میلیون دقیقه بازی در ماه رکوردی است که در این بخش ثبت شده است. از میان کاربران این بخش، یکی از کاربران رکورد ۱۳ ساعت بازی در یک روز را ثبت کرده است. در این مورد همچنین به اعداد دیگری مثل بیش از ۶۰۰ هزار بار رکورد بازی در روز و بیشتر از ۱۶ میلیون بار رکورد بازی در ماه در گزارش سال بازار اشاره شده است.

در بخش دیگری از گزارش بازار نیز به موضوع تبلیغات در بازار اشاره شده است. در این بخش آمده است که: «در نگاه ما تبلیغات در بازار به معنای رساندن محتوای مناسب به کاربر مرتبط با بالاترین احتمال دانلود نصب است. در این ارتباط دوطرفه، هم کاربر به نیاز خود می‌رسد و هم صاحبان اپلیکیشن‌ها مخاطب درست خود را پیدا می‌کنند. در شرایطی که تبلیغات موبایلی در ایران روزبه‌روز با رشد بیشتر مواجه است، به‌طور قطع اپ‌استورها مهم‌ترین کانال جذب کاربر برای توسعه‌دهندگان ایرانی هستند.»

بر این اساس تعداد کل برنامه‌ها و بازی‌هایی که در سال ۱۴۰۲ از سرویس تبلیغات بازار استفاده کرده‌اند، بیش از ۲ هزار مورد بوده است. همچنین میزان ایمپرشن کل جست‌وجو در بازار فراتر از ۲٫۶ میلیارد ثبت شده است. بازار از طریق تبلیغات در جست‌وجو و گشت‌وگذار بیش از ۴۶٫۲ میلیون نصب به توسعه‌دهندگان ایرانی ارائه کرده که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.
 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.